Smärta med nya pjäxor

durren

Medlem
Smärta med nya pjäxor
Så min fru uppgraderade till sist slalomutrustningen från 90-talet. Vi åkte en dag för att testa grejerna men redan vid första åket kände hon att pjäxan skavde på smalbenet precis där pjäxan slutar. Inne i pjäxan var allt frid och fröjd. Är det så att man måste "köra in" pjäxor eller är det mest troligt ett felköp?

Smärta med nya pjäxor
Hade liknande problem då jag under flera år åkte i en storlek för stora pjäxor som dessutom var alldeles för mjuka i förhållande till min åkning vilket gav skavsår och blåmärken på smalbenen.
Efter att ha bytt till nya pjäxor, tightare i storlek och med flex motsvarande min åkning och skidor, så försvann besvären helt.
Men gissar att det kan finnas fler förklaringar till din frus problem...

Smärta med nya pjäxor
Vi behöver mer info. Ta en bild på hur det ser ut när din fru har på sig pjäxan. Då ser man ganska snabbt vad som verkar orsaka problemet.

Smärta med nya pjäxor
Har några punkter du kan checka av. Se det som en vägledning.
Jag har inte sett hur benet ser ut inuti skon därför är det svår att ge dig ett korrekt svar men nedan hittar du i alla fall en checklista på vägen.

1, Kolla att hon dragit år remmen högst upp på rätt sätt.
Fel sätt är att spänna remmen ovanför skalet. Rätt sätt är att dra åt remmen ENDAST över plösen och sedan fästa i kardborren. Tyvärr är flertalet pjäxor lite felkonstruerade här.

2, Kolla hur vinkeln på pjäxan är. Tanken är att hon inte ska se fötterna framför knäna. Det går att sätta in en spoiler i bakkant mellan innersko och skal. Då ökar hon vinkeln framåt.

3, Om ovanstående inte hjälper: Skär av översta delen av plasten vid skalet och på så vis löper remmen endast över plösen.

4, Hjälper inte nr 3 heller. Köp en lös booster strap. Klipp bort nuvarande rem helt och hållet och ersätt med en ny.

5, Prova att lägga på någon form av benskydd innanför strumpan. Se till att det är mjukt mot benet.

6. Kan vara benhinneinflammation?

7, Hjälper inget ovan, då blir det troligtvis köp av en ny pjäxa då den uppenbarligen är för stor för hennes smalben.

Lycka till!

Smärta med nya pjäxor
durren sa:
Så min fru uppgraderade till sist slalomutrustningen från 90-talet. Vi åkte en dag för att testa grejerna men redan vid första åket kände hon att pjäxan skavde på smalbenet precis där pjäxan slutar. Inne i pjäxan var allt frid och fröjd. Är det så att man måste "köra in" pjäxor eller är det mest troligt ett felköp?
Pjäxan ska absolut inte skava i överkanten på framsidan. Jag har svårt att se att just detta skulle vara en inkörningsgrej. Vilken pjäxa är det hon köpt? Billiga pjäxor kan ibland (ofta) ha riktigt dåliga innerskor som inte är tillräckligt uppbyggda för att ge bra stöd för benet ... Det kan även vara så att pjäxan inte passar för hennes ben, tjejer med lite större vader behöver oftast en tjejpjäxa för att det ska passa. Troligtvis ett felköp, bäst är att gå till en bra skidbutik med kunnig personal som kan hjälpa till att välja rätt pjäxa.

/MM

Smärta med nya pjäxor
Mountain_Man sa:
durren sa:
Pjäxan ska absolut inte skava i överkanten på framsidan. Jag har svårt att se att just detta skulle vara en inkörningsgrej. Vilken pjäxa är det hon köpt? Billiga pjäxor kan ibland (ofta) ha riktigt dåliga innerskor som inte är tillräckligt uppbyggda för att ge bra stöd för benet ... Det kan även vara så att pjäxan inte passar för hennes ben, tjejer med lite större vader behöver oftast en tjejpjäxa för att det ska passa. Troligtvis ett felköp, bäst är att gå till en bra skidbutik med kunnig personal som kan hjälpa till att välja rätt pjäxa.

/MM
Sorry men det kan absolut vara en inkörningsfråga. Fick liknande smärtor innan jag lärde mig hur mina nya pjäxor skulle spännas på bästa sätt.

Kan vi inte bara få en bild på benet i pjäxan så vi slipper gissa?

Tycker inte att det är alltför mycket begärt när det är så lätt att göra och vi är många som upplåter vår tid för att hjälpa till ;)

Smärta med nya pjäxor
Stort tack för tipsen! Det verkar som om det iaf finns några saker att prova innan man ger upp! Märket på pjäxan är Head Advant Edge. Jag ska göra mitt bästa för att få till en bild på en motvillig modell :)

Smärta med nya pjäxor
Jag har samma skav på smalbenet och har haft det i alla mina pjäxor men för min del räcker det att sätta en remsa tejp på smalbenet. Känns däremot inte lika fort som hos TS utan först efter 1-2 dagars åkning så brukar tejpa i förebyggande syfte om jag ska åka mer än 2 dagar.

Smärta med nya pjäxor

@havreboll
Du har säkert helt rätt i att det kan vara en fråga om hur man spänner pjäxan, det påverkar absolut! ? Men precis som du säger blir det mest gissningar utan bilder och mer info.

@durren
Det finns ett stort antal pljäxor i serien Head Advantage Edge. Vet du mer exakt vilken modell det är typ ”95W” eller något liknande. Och som sagt, bilder skulle vara till stor hjälp.

/MM

Smärta med nya pjäxor
GALSAC sa:
Fel sätt är att spänna remmen ovanför skalet. Rätt sätt är att dra åt remmen ENDAST över plösen och sedan fästa i kardborren. Tyvärr är flertalet pjäxor lite felkonstruerade här.

3, Om ovanstående inte hjälper: Skär av översta delen av plasten vid skalet och på så vis löper remmen endast över plösen.

4, Hjälper inte nr 3 heller. Köp en lös booster strap. Klipp bort nuvarande rem helt och hållet och ersätt med en ny.
Jag har lite problem att få pjäxan att sitta åt mot smalbenen, får hela tiden hålla på och dra åt remmen (Salomon MTN Lab).
Men hur är det med ovanstående tips, är inte alla pjäxor konstruerade så att remen går runt plastskalet på framsidan? Har alla tillverkare fel på den punkten?

Smärta med nya pjäxor
ujja sa:
GALSAC sa:

Jag har lite problem att få pjäxan att sitta åt mot smalbenen, får hela tiden hålla på och dra åt remmen (Salomon MTN Lab).
Men hur är det med ovanstående tips, är inte alla pjäxor konstruerade så att remen går runt plastskalet på framsidan? Har alla tillverkare fel på den punkten?
Jo, precis som jag skrev är många pjäxor konstruerade på detta sätt vilket givetvis är olyckligt.
Vitsen med remmen är att klämma åt plösen mot smalbenet. Är det plast emellan omöjliggör man ursprungstanken. Det är ett av skälen till att det finns en marknad för tex Booster Straps.
Ytterligare syfte med boosterstraps är givetvis att den varianten ofta är betydligt bredare och täcker därmed större delen av övkanten på plösten. Utöver det är en boosterstraps mer hållbar och framförallt kan du placerad den var du vill på skaftet då den inte är fäst i skalet.

Smärta med nya pjäxor
Ingen bild ännu?
Hur sitter pjäxan, strumpan och eventuellt långkallingarna vid den aktuella (onda) kontaktpunkten?

Tillbaka
Topp