Smuts på Kungsberget - Hur få rent?

SweOak

Ny medlem
Efter ett par timmars åkning på säsongsavslutningen så är skidkläderna skitiga på vissa ställen, och det sitter fast som fan.

Verkar vara nån typ av olja? Kungsberget låtsas förstås vara ovetande och säger att det måste ha kommit 'från skyn' ... Sot från Sveriges alla kolkraftverk? Olja från pistmaskinerna/snöskotrarna?

Hur sjutton får man bort det... Provat vanlig tvätt och galltvål... fläckarna blev väl bättre men det är fortfarande kvar på vissa ställen, typ runt dragkedjor.

Man vill ju inte skrubba alltför mkt på såna här material kanske... (Ett par röda special blend byxor av nåt vattentätt material)

Fick samma sak på mina kläder samt brädan när jag var i folgefonna i somras , sjukt sotig blev man .
brädan blev helt okej ren . . men kläderna blev halvskitiga efter tvätt tyvärr . .
testat Vanish?!

Det svarta är en blandning av luftföroreningar, olja etc från liftar/skotrar och pistmaskiner och jord. I princip omöjlig att få bort.

"Kungsberget låtsas förstås vara ovetande och säger att det måste ha kommit 'från skyn' ... Sot från Sveriges alla kolkraftverk? Olja från pistmaskinerna/snöskotrarna?"

"Låtsas förstås"?
dom har rätt i det dom säger! kommer från liftar och allt möjligt shit!
Har du repat brädan med elr? -.-

Är nästan omöjligt att få bort, så du får nog lära dig leva med det..
Elr köpa ett par nya;)

Senast ändrad:
"Låtsas förstås" skrev jag iom att de låtsades inte veta om att det ibland kan vara skitigt i backar (vilket inte bara verkar hända i Kungsberget).

Sen vet jag inte om 'kommer från liftar och allt möjligt shit' är samma sak som 'kommer från skyn' :) Så de har nog inte alls rätt i det dom säger.

Hursomhelst: efter galltvål och tvätt i lite högre temp (40 istället för byxornas löjligt låga rekommenderade 30 grader) så har fläckarna nästan gått bort.. Får duga.

det är helt sant de dom säger, det är olja och en massa skit bara. så är det i alla backar innan dom stänger. skidorna och kläderna är kolsvarta.
men eftersom alla vill vara så "gangsta" så skiter väl dom i smutsen? Det är inte så rent i ghettot heller. hiihihih tssss ööööhhh

Blackriverpaint - Man blir skitig om det ligger olja och flyter i bassängen också. Hemskt det där.

Lika löser lika brukar jag alltid utgå efter!

När jag fått sånnt klet på fingrarna efter att jag smörjt mina longboard-kullager så brukar jag alltid tvätta rent med flytande margarin, funkar utmärkt!

Annars har bakpulver oanade bra egenskaper! snacka med nånn som kan kemi, de kan säkert komma på vad som funkar bäst i ditt fall...

Tillbaka
Topp