Snabb fråga om bindnings montering

Dahllof

Ny medlem
Hej!

Ska beställa skidor och vill ha bindningen monterad av företaget jag beställer av.
Då finns det några olika alternativ, som följer:

+2
+1
Midsole som fabriken rekommenderar
-1
-2

Kan tänka mig att det handlar om centimeter men blir osäker. Alltså att +2 är 2 cm fram?
Kan tillägga att det är ett par Line SFB som det ska lekas med, vill alltså ha den framflyttad. Någon med erfarenhet som kan rekommendera var jag bör placera den?

Tack

Senast ändrad:
Är det årets SFB så tror jag knappast att du behöver gå längre fram än rekommenderat med tanke att "strecket" sitter på -2.

Dahllof sa:
Okej, nej inte så liten. 177cm och 80 kg. Strecket är alltså det fabriken rekommenderar?
Yessir. Men skulle du känna att monteringen håller tillbaka dina jibbskills så är det ju bara att montera om. Men jag tror att du kommer bli nöjd :)

Line har enbart ett streck, och det är midsole (alltså där skärningens mitt är). Om du inte är extrem på något sätt, väldigt lätt/tung, väldigt stark/svag, väldigt bra teknik/motsatt eller liknande är min erfarenhet att i stort sett alla skidor gör sig bäst när du monterar på strecket.

Senast ändrad:
Jag är lite nyfiken på hur ni tänker beträffande det där med om man är mindre eller större åkare... Hur påverkar detta monteringspunkten och varför?

Kram

Vad jag egentligen menade är att om man har svårt att vrida skidan och/eller har något bristande teknik/eller bara mkt tyngd i rumpan (ofta tjejer som av genetiska skäl har större höfter och rumpa) och hamnar mycket i baksätet skulle kunna uppleva skidan som mer lätthanterlig om man monterar fram bindningen en aning (man får mindre skida framför foten att vrida in i sväng).

Jämför man t.ex. Line Prophet 90 (herr/unisex) med Line Celebrity 90 (dam) så har den senare 8 mm (kan tänkas marginellt men "ska" tydligen göra skillnad) mer frammontering (måtten i övrigt är mer eller mindre identiska).

Senast ändrad:
Okie. Jepp men jag tror absolut ~1cm kan göra betydande skillnad. Har inte laborerat skitmycket, men jag ägde ett par skidor som jag ändra monteringen med 2cm åt något håll på och skidan bytte helt känsla. Kändes som en helt annan skida!

Lånar tråden lite.

Är resliga? 177 cm (70 kg) så hade tänkt att köpa SFB i 184 då jag är rädd att de andra längderna kommer upplevas korta med sin early rise och twintipkonstuktion. Antar även att dessa konstruktioner kommer göra den smidig i skog och sämre snöförhållanden, rätta mig om jag har fel?!

Men så till monteringen... Kommer slänga på mina dukes för att göra dem redo för hikes. Skidan kommer förmodligen åkas i de flesta förhållande, huvudsakligen utomlands men även i Sverige. Kommer såklart bli lite pistcarving då det är svårt att undvika men det primära är offpiståkning. Ser min åkstil som mer lekfull och tekninsk än en som drar järnet rakt ned i 180. Ett och annat drop kommer det bli så vill kunna landa utan att stå på näsan och ev. kommer bc-kickar slaktas i skön gubbjibb-stil men det sista är inget som monteringen behöver ta hänsyn till. Det är bra åkegenskaper jag vill åt helt enkelt!

Ska jag montera bak den något eller efter midsole? Den symetriska flexen, spelar den någon roll?

Senast ändrad:
morran sa:
Jarle sa:
morran sa:
Är det det strecket som gäller?
kör på strecket
Man tackar! Får anta att du skummade igenom min lite utförligare frågeställning under med min åkstil och dylikt. Har du någon erfarenhet av skidan?
Vägrade läsa hela tråden så jag chansade lite på vad du ville ha svar på.
SFB har en rätt så centrerad rekommenderad punkt, vilket verkar rätt harmoniskt med skidans flex. Är du inte säker på hur du vill montera dem brukar det vara klokast att köra på linjen och ev ändra senare om du inte är nöjd. Har inte åkt på dem

Jarle sa:
morran sa:
Jarle sa:
Man tackar! Får anta att du skummade igenom min lite utförligare frågeställning under med min åkstil och dylikt. Har du någon erfarenhet av skidan?
SFB har en rätt så centrerad rekommenderad punkt, vilket verkar rätt harmoniskt med skidans flex. Är du inte säker på hur du vill montera dem brukar det vara klokast att köra på linjen och ev ändra senare om du inte är nöjd. Har inte åkt på dem
Gött! Kräver inte att du läser tråden, gjorde inlägget strax innan ditt svar men blir nog suveränt med markeringen. Får åka som Pollard själv om det är det som krävs, inga större problem helt enkelt.

morran sa:
Jarle sa:
morran sa:
Gött! Kräver inte att du läser tråden, gjorde inlägget strax innan ditt svar men blir nog suveränt med markeringen. Får åka som Pollard själv om det är det som krävs, inga större problem helt enkelt.
Hehe, läste självklart innan jag postade. Spring och montera och posta sedan filmer där du ger pollard på tasken! :)

Tillbaka
Topp