Snabba och kloka råd ang val av bindning

Grodan

Medlem
Halloj friends!

Har äntligen hittad skidan och nu kvarstår valet av bindning har 2 som jag väljer mellan.

Väger 95kg...skall/borde försöka gå ner lite istället för att gå upp!!!. Prismässigt så ligger dessa båda ungefär lika
dvs Marker Griffon 13 alt Salomon STH16 (fjolårets).

Om jag fattar rätt så fixar Griffon min vikt...däremot så verkar Salomon STH16 passa rejäla män dvs från 95kg och uppåt. Åker hyffsat hårt och oftas i pist...inga drops eller hopp...skulle nog bli gips vagga då.

Är jag galet ute om jag tror att STH16 kan bli för grym även om jag skulle gå ned till strax under 90kg??

Vad skall jag välja?

Kan väl nämna att det blev en Bonafide...om det spelar någon roll :rolleyes:

Dels pga er fina recension samt lite läsning på nätet.

En anna grej...kolla på mina pjukks Atomic B120 men kan inte hitta var det står "sko måttet" antar att de satt på klister märken som nu är borta. Om man skall mäta är det då måtten från framkant "klack" och bak kant "klack" eller är det själva "skon" som skall mätas. Dum fråga...men den bjuder jag på så här på lill-lördan ;)

Sulmåttet står som en mm angivelse på sidan av pjäxhälen normalt sett. Har du åkt på EL11 innan utan att det tjuvlöst hela tiden så tror jag att sth16 är fel för dig och griffon rätt.

Det är sulans längd från framkant till bakkant som gäller. Klack till klack alltså, för att använda dina egna ord. Precis som JL säger så bör du hitta en måttangivelse som är stansad eller ingjuten i hälen.

EL11 är en fullständigt bedrövlig bindning jämfört med de som brukar diskuteras på den här sidan. Har du klarat dig helskinnad med den bindningen utan att ha stora problem med tjuvsläpp (vilket jag tolkar det som att du inte har iom att du kör den på 8,5), så kommer du garanterat att klara dig bra med Griffon 13. STH16 är ett enormt steg upp i fasthållning och det är inte helt riskfritt om du åker lite snällare. I låg fart är skaderisken klart högre med en sådan bindning, speciellt om man åker lite lugnare och är lite äldre (vilket jag iofs inte vet om du är eller ej).

Alrajt...nu är allt klart som korvspad.

Efter mkt letande så hittade jag mkt riktigt det instansade måttet...måste bero på medel åldern..he he.

Då sätter jag tänderna i Griffon 13 samt ett par Bonafide och hoppas att de blir värdiga ersättare till mina gamla trogna Magfire.

Grymt mkt tack alla som bidragit i denna "resa" i pryl djungeln.
(å jag som trodde att jag åkte som Franz Klammer...*blink* *blink*)

Tillbaka
Topp