Swix F4 tycker jag är en helt ok snabbvalla och den är betydligt bättre än många andra alternativ i prisklassen. Det gör en väldigt tydlig skillnad framförallt på en skida som inte är vallad på länge i problemfören, dvs exempelvis plusgrader med relativt ny snö, riktigt varmt med gammal snö eller riktigt kalla fören osv. Det blir inte lika bra som med en seriöst borstad varmvallning, men det är å andra sidan extremt mycket enklare och snabbare också och det är tillräckligt bra för att det ska vara lönt. Viktigt tycker jag är att inte valla direkt vid backen utan helst några timmar innan man ska åka, bäst då kvällen innan.
I standardföre med ett par minusgrader behöver man aldrig valla som friåkare tycker jag för övrigt. Där är det fullt tillräckligt med en bra struktur och sen är det bara att köra och se till att man inte har rester från stighudsklister eller annat smuts på belaget.
Slipen är en aning begränsad i funktion och "halvkräver" dyra specialfilar även om det går att köra hängningen med vanlig fil. Den levereras oftast med en fingradig skärande pansarfil i specialformat. Den är lite väl högavverkande för finputs och dessutom är det en väldigt lätt att en så liten fil blir slö precis där kantens skärpa ligger efter ett par slipar. Förmodligen behöver du komplettera med ett diamantbryne av specialmodell från Swix för att filen inte ska bli kass direkt om kanten har fått delhärdning i stenskador. Alternativt kan du putsa till kanten med separat bryne innan du går på med filen naturligtvis. Fasta grader 88 och 89 grader räcker för de flesta och det är smidigt att ha ett hängverktyg för preppning av kant underifrån, vilket är ovanligt i den typen av verktyg. Det är också smidigt att det är ett litet verktyg. Överlag är det en användbar liten minifilhållare tycker jag som gör sig bra i ytterfacket i pjäxbagen, men det är inget man har som huvudverktyg om man har många skidpar att slipa.