Snabbvalla och slip - värt pengarna?

mrsvahn

Aktiv medlem
Med nya skidor och intresset pånyttfött är frågorna många.
Någon med erfarenhet av liknande produkter?
Tänker primärt snabbvallan men är slipkitet ok är det en bonus.
Har ingen plats eller möjlighet för vanlig vallning och underhåll i lägenheten
Tänkt användning är underhåll under säsongen och sedan lämna in efter säsongen.

e83ca471add692fb87da992b694ec6a7.jpg

https://gyazo.com/e83ca471add692fb87da992b694ec6a7

Tycker vallan funkar men effekten försvinner rätt fort jmf med traditionell vallning. Fördel att köra med borste efter vallning. Ett alternativ är att köpa en vanlig mjukare valla som du gnider, isf smälter, på belaget och sedan borstar.

Jag brukar ha med mig den filen när jag reser för att fixa stålkanten om jag klipper någon sten, men kanske inget för finlir. Om du ändå ska lämna in efter varje säsong så köp ett bryne+vinkel för underhåll.

Hur mycket har du tänkt åka?

Valla väl värt pengarna (i mitt tycke) hittade jag här:

Skiwax Europe

Holmenkol universal.jpg

Den universalvallan har hittills funkat finfint i alla de temperaturer jag har testat den i. Bara under nollan än så länge dock. Enkilospaketet räcker lääänge! :)

Kan verkligen rekommendera denna för vallning i lgh eller på resande fot

Kan verkligen rekommendera denna för vallning i lgh eller på resande fot
Jag orkade läsa bara första satsen: "Escape the long-term damaging effects that iron hot waxing is known to have on the base material and construction of your skis!"

Jag har varmvallat också tävlings längd skidor tusentals gånger. Det finns inga "damaging effects". Men, inte så stora hjälpande "effects" heller, om man inte orkar valla skidor ofta, jag menar ganska ofta, och putsa dem ännu oftare. Så, om man vill ha mycket bra glid, man måsta varm valla skidor, och putsa, väl och ofta. Om man är inte så nog, så absolut inte.PE-plasten glider helt ok även när man inte vallar det.

Den enda snabbvallan som varit i närheten av bra är Red Creeks. Nu hade jag lite connections så jag fick köpa direkt från dem och jag vet faktiskt inte om det är samma de säljer i handeln. Det var strul med förpackningar, EU-regler osv för att de skulle få till det. Men då vallade man som vanligt sen kunde man bättra på vallan med en snabbvalla i ungefär samma förpackning som snabbvalla-scamen de säljer i dalstationerna på svenska skidorter. En burk med en svamp längst upp och en liten tryckpip så man kunde få ut vallan.

Jag körde en för plusgrader och jag tyckte nog allt att det hjälpte när jag körde vårslask i Åre i slutet på April. Efter en halv dags åkning drog jag på ett nytt lager och jag tyckte nog fan att det gled bättre igen. Sen en ny omgång på morgonen dagen efter. Osv. Jag hade i alla fall inte något problem med dåligt glid

Swix F4 tycker jag är en helt ok snabbvalla och den är betydligt bättre än många andra alternativ i prisklassen. Det gör en väldigt tydlig skillnad framförallt på en skida som inte är vallad på länge i problemfören, dvs exempelvis plusgrader med relativt ny snö, riktigt varmt med gammal snö eller riktigt kalla fören osv. Det blir inte lika bra som med en seriöst borstad varmvallning, men det är å andra sidan extremt mycket enklare och snabbare också och det är tillräckligt bra för att det ska vara lönt. Viktigt tycker jag är att inte valla direkt vid backen utan helst några timmar innan man ska åka, bäst då kvällen innan.

I standardföre med ett par minusgrader behöver man aldrig valla som friåkare tycker jag för övrigt. Där är det fullt tillräckligt med en bra struktur och sen är det bara att köra och se till att man inte har rester från stighudsklister eller annat smuts på belaget.

Slipen är en aning begränsad i funktion och "halvkräver" dyra specialfilar även om det går att köra hängningen med vanlig fil. Den levereras oftast med en fingradig skärande pansarfil i specialformat. Den är lite väl högavverkande för finputs och dessutom är det en väldigt lätt att en så liten fil blir slö precis där kantens skärpa ligger efter ett par slipar. Förmodligen behöver du komplettera med ett diamantbryne av specialmodell från Swix för att filen inte ska bli kass direkt om kanten har fått delhärdning i stenskador. Alternativt kan du putsa till kanten med separat bryne innan du går på med filen naturligtvis. Fasta grader 88 och 89 grader räcker för de flesta och det är smidigt att ha ett hängverktyg för preppning av kant underifrån, vilket är ovanligt i den typen av verktyg. Det är också smidigt att det är ett litet verktyg. Överlag är det en användbar liten minifilhållare tycker jag som gör sig bra i ytterfacket i pjäxbagen, men det är inget man har som huvudverktyg om man har många skidpar att slipa.

Man får ha lite koll med den slipen, lite glappig så var noga att den ligger rätt i plasthållaren. Bra fil som faktiskt klarar av att avverka sidewallen också. Men som @MnO skriver så är det viktigt att bryna innan för att inte slita ner filen vid härdningar på kanten från stenskador.
Fast hållare är dock bäst men kräver också nån form av "ski vise" (skruvstäd) för att hålla fast skidorna samt en side wall cutter. Det drar lätt i väg med prylar för skidunderhåll. Men tycker man det är kul så är det lätt värt pengarna och du tjänar snart in det. Men till slut måste man lämna in för en planslip och lägga struktur.
För att snabbvalla kan du ju skaffa enklaste vallastrykjärnet. Sen drar du på osmält valla på belaget (lite svårt med de kallast vallorna kanske) och sen värmer du försiktig. Då behöver du knappt sickla eller i varje fall minimalt , putsa lite med en fiberduk bara, och det blir inte så skräpigt som om du ska droppa på vallan.

Senast ändrad:
Tack för alla svar. Ställde samma fråga på reddit och även där spårade det ur och majoriteten tipsade om varmvalla.

Några där skrev även att egen varmvallning ger bättre resultat än butikernas maskiner. Stämmer detta?

Får helt enkelt börja söka nytt boende då sambon lär ogilla smällt valla på vardagsrumsmattan.

Nedan lista täcker mina grundläggande behov väl?

- Lättarbetat vax (skydd och glid?)
- Billigaste vallajärnet
- Nylonborste
- Plastsickel

Sickla är det jag kört med de sista 10 åren

Sickla är det jag kört med de sista 10 åren
Det gör jag också på längdskidor, men jag tycker det är för stor risk att ha sönder den (dyra) sickeln, eller i alla fall göra den slö på en alpinskida pga stålkanterna.

Tack för alla svar. Ställde samma fråga på reddit och även där spårade det ur och majoriteten tipsade om varmvalla.

Några där skrev även att egen varmvallning ger bättre resultat än butikernas maskiner. Stämmer detta?

Får helt enkelt börja söka nytt boende då sambon lär ogilla smällt valla på vardagsrumsmattan.

Nedan lista täcker mina grundläggande behov väl?

- Lättarbetat vax (skydd och glid?)
- Billigaste vallajärnet
- Nylonborste
- Plastsickel
Varmvalla blir bäst. Men det är också ett jädra kladd om man ska göra det ordentligt. Det räcker med små fragment av valla på tex ett parkett- eller laminatgolv för att det ska bli såphalt för all framtid. Det är framförallt sicklingen som är svårlöst om man inte har någon bra plats för det. En klassisk sickling sprider rätt mycket svårstädat skräp oavsett om man är inom- eller utomhus. Det bästa tycker jag är att göra det på plats i skidorten faktiskt. Det finns oftast någon form av vallabod eller liknande där man kan lägga en timme nån kväll.

Som nämns ovan är det ett bra tips att ta en lite mjukare valla och "krita" in på belaget innan man går på med vallajärn. Då behöver man knappt sickla som sagt och det räcker att borsta oftast. Det blir inte lika gött överflödande och känslan av att kosta på rejält med smält valla på ett par skidor är go, men slutresultatet blir extremt nära och skillnaden är mer mental än mätbar.

Innan man vallar med vallajärn behöver man putsa av kanten. Annars blir vallajärnet snart så pass repigt att det repar belaget. Så du behöver någon form av kantslip/bryne/fil. Typ den som du länkade till ovan, men det kanske du hade tänkt ändå.

Tillbaka
Topp