snälla hjälp...

hollywoood-33

Ny medlem
snälla hjälp...
är rärr ny på snowboard har alltid åkt skidor men nu ska jag köpa en bräda är det ok om jag har en bräda som är 158 cm lång då jag är ca 186??

snälla hjälp...
vikt spelar större roll än längd vad jag förstått. så, hur mkt väger du?

snälla hjälp...
väger 100kg :/ och för brädan är rekomendationer 65-85kg ;/
går det inte eller??

kan gå ner till 90-95 ;))) om det skulle behövas vad kan hända om man väger lite mer??

Senast ändrad:
snälla hjälp...
Jag skulle köpt en längre.
Jag är 1,80 väger ca 80kg och har en 159w. Den tycker jag är lagom för mig.
Sen är väl viktrekommendationerna där av en anledning. Vad dom är till ska jag däremot inte svara på.

snälla hjälp...
Dom är väll där för att man som åkare ska få ut det som brädan är gjord för. Om man är för tung så kan väll en bräda som ska vara fartstabil inte bli like stabil om man väger med än rekommenderat eftersom det kommer flexa mer än vad den ska. är man alldeles för tung så ökar ju även risken att man knäcker brädan. Dock så har jag inte haft några personlige erfarenheter av det.
men har man en hyfsat styv bräda ska det ju ganska mycket till att knäcka den bara för att man väger lite för mycket om man inte hoppar/railar, vid närmare eftertanke ska nog ganska mycket till även om man hoppar o railer

Senast ändrad:
snälla hjälp...
Tack för svaren!

det med vikt går att ordna bara träna lite så ;)
Sedan är jag nybörjare som sagt och ska inte hoppa/ raila... vill lära mig åka och bara glida ner för backar... Har alltid åkt skidor men vart förra året då vi va i fjällen så sugen på bräda så jag skaffa en...
Åkt skateboard i mina unga dar så lite skit borde man ha hjälp av därifrån ;))

snälla hjälp...
Om du inte ska hoppa gör det inte om den är lite längre för stabilitet. Typ 165 borde funka med din vikt/längd, speciellt om du tänkt dig ut i lite lössnö.

Tillbaka
Topp