Snälltåget till Alperna! Men sen då..?

jonasclind

Aktiv medlem
Jag och min sambo har tänkt resa ner till Alperna med Snälltåget i slutet av januari. Känns kul att testa på!

Men den stora frågan blir ju: Vilken skidort ska man välja att stanna på längs spåret?

Preferenser:
- Stort, högt system med fina vyer
- Lättillgänglig liftburen "snäll" offpist
Mindre viktigt, men ändå avgörande:
- Trevlig by, restauranger, uteliv
Helt oviktigt:
- Branta åk, korridorer, etc

Så här ser rutten ut:

Skärmavbild 2022-10-28 kl. 13.45.37.png

Ingenjör som man är så leder ju den logiska hjärnhalvan till en filtrering på högsta fallhöjd av skidorterna här på sidan, och sen plocka bort de med alldeles för låg lägstapunkt eller för få backar. Kvar blir då St. Anton, Sölden, Hintertux (Zillertal på kartan ovan) och Ischgl, dvs alla orter i den västra delen av Österrike.

Hur skulle ni ranka dessa?
Missar vi någon pärla på vägen?

Tack!

Jag och min sambo har tänkt resa ner till Alperna med Snälltåget i slutet av januari. Känns kul att testa på!

Men den stora frågan blir ju: Vilken skidort ska man välja att stanna på längs spåret?

Preferenser:
- Stort, högt system med fina vyer
- Lättillgänglig liftburen "snäll" offpist
Mindre viktigt, men ändå avgörande:
- Trevlig by, restauranger, uteliv
Helt oviktigt:
- Branta åk, korridorer, etc

Så här ser rutten ut:

Visa bilaga 20295

Ingenjör som man är så leder ju den logiska hjärnhalvan till en filtrering på högsta fallhöjd av skidorterna här på sidan, och sen plocka bort de med alldeles för låg lägstapunkt eller för få backar. Kvar blir då St. Anton, Sölden, Hintertux (Zillertal på kartan ovan) och Ischgl, dvs alla orter i den västra delen av Österrike.

Hur skulle ni ranka dessa?
Missar vi någon pärla på vägen?

Tack!
Du ska ju åka i slutet av januari så höjden är väl inte sååå viktig då.
Jag hade valt Ischgl eller någon av de andra orterna i Paznauntal, där finns det en del sydvända backar också vilket är skönt innan solen börjar värma lite mer i februari.
Eller så hade jag valt supermysiga Mayrhofen med Zillertals alla skidåkningsmöjligheter.
Jag hade valt bort Sölden med orterna Hochgurgl och Obergurgl. Högt, kallt och mycket nordvänt, är stället man åker till i mars.
Om snäll offpist är viktigt och brant offpist inte önskvärt, så går väl St Anton bort också.

Ja Kappl och Galtür har lättillgängliga sluttningar som nås lätt med lift (samma liftkort och skidbussar som Ischgl).

Hochfügen i Zillertal gav ett fint minne från i vintras - stora ytor med fin och snäll liftnära offpist, och en effektiv gondol som snabbt tar dig tillbaka upp igen. Och titta här, de har t o m gjort en fin pistkarta för detta:

Har funderat på testa det med, första veckan i februari. Jag har tittat på Zell am Zee och sedan bussen till Saalbach. Det enda är att jag tycker priset är lite högt, man kan flyga och ta transfer för nästan halva priset, men då är man inte klimatsmart 🙄

Sölden!
Massor av off-pist både i skog o öppna ytor. Ok (men inte supercharmig) by.
Kul att ta en dag eller två i Obergurgl….
Fast Zillertal är också jäkligt bra! Flera olika och stora åkområden.
Och Ischgl är trevligt men inte sensationellt åkning. Men grannsystemey Kappl när det snöar rejält är riktigt bra…

Hej! Var i din position för några veckor sedan och landade i Zell am See. Åker vecka 2 med sambo och två barn och har ungefär samma spec som du. Rätt eller fel vi resonerade såhär:

Zell är en av direktdestinationerna som inte kräver ytterligare transfer. Man är framme enl tidtabell vid 11 på förmiddagen, så om i tid hinner man åka halvdag.

Ligger mellan och ingår i samma liftkort som Kaprun och Saalbachs system, så tillgång till snösäker glaciär kändes viktigt för oss.

Trevlig by där det också finns tillgång till annat än skidåkning.

Bra tillgång på boenden.

/Kristoffer

Obertauern uppfyller i alla fall villkoret "Lättillgänglig liftburen 'snäll' offpist". Där brukar också vara snösäkert.

Får väl lägga in ett tips som förhoppningsvis kan inspirerar flera. Var där i våras och svängde lite, i Ski Welt. Finns några mysig byar i ex. Hopfgarten och Söll. Åkningen är gigantisk och passar många. Lättåtkomlig offpist. Bara 15 min från tågstationen i Wörgl. Enda grejen är väl att topparna inte är superhöga, men i den här delen av alperna spelar det mindre roll en januaridag. Kolla gärna in reportaget från freeride. https://www.freeride.se/sparlost-i-brixen/

Hej! Var i din position för några veckor sedan och landade i Zell am See. Åker vecka 2 med sambo och två barn och har ungefär samma spec som du. Rätt eller fel vi resonerade såhär:

Zell är en av direktdestinationerna som inte kräver ytterligare transfer. Man är framme enl tidtabell vid 11 på förmiddagen, så om i tid hinner man åka halvdag.

Ligger mellan och ingår i samma liftkort som Kaprun och Saalbachs system, så tillgång till snösäker glaciär kändes viktigt för oss.

Trevlig by där det också finns tillgång till annat än skidåkning.

Bra tillgång på boenden.

/Kristoffe

Det går att åka skidor mellan Zell och Saalbach,
Har funderat på testa det med, första veckan i februari. Jag har tittat på Zell am Zee och sedan bussen till Saalbach. Det enda är att jag tycker priset är lite högt, man kan flyga och ta transfer för nästan halva priset, men då är man inte klimatsmart 🙄
Om du vill åka till Saalbach över dagen/dagarna kan du ju åka skidor dit från Zell. Så slipper du tänka på buss. (som jag nu i efterhand såg att någon mer skrivit om).

Vad gäller Hintertux/Zillertal så går ju tåget till Jenbach där man byter till den smalspåriga Zilleralbahn som tar ca en timme till Mayrhofen, och vidare därifrån till Hintertux med bussen som tar ca 40 min.
Om du har köpt ditt Zillertal Superskipass redan innan så åker du gratis på Zillertalbahn som annars kostar 10 Euro/person enkel väg.

Vi tågluffade ner i somras och jag blev så förtjust i området att jag nu bokat en resa ner igen till februari, men med flyg den här gången. Mayrhofen är supermysigt, i alla fall på sommaren, och det är säkert inte sämre på vintern.
Liniennetz-Zillertal_Sommer2020.jpg

Tack för alla svar! Jag lutar mer och mer åt Ischgl, det verkar riktigt bra. Jag gillar att det är ett sammanhängande system, mer än flera olika system som går att ta sig emellan (som t.ex St Anton?). Studerar man FatMap så ser det ut att finnas riktigt bra med liftnära offpist också. Och så Kappl bredvid om det dumpar. Men priserna på boende... Kanske blir boende i Kappl och några dagar där och att det är värt en liten busstur för att ta sig till Ischgl de dagar man vill dit.

St Anton har varit sammanhängande med Lech-Zürs efter Flexenbahn byggdes.
...och med transportlift ända bort till och från Warth/Schröcken (som faktiskt är riktigt åkbart i sig). Men Ski Arlberg är ju ett mer "tvådimensionellt" system med en del transportsträckor jämfört med Ischgls mer kompakta system, det är kanske det Jonas menar. Men Ski Arlberg sammantaget är betydligt större och bara Lech/Zürs i sig breder ju ut sig rejält på många håll.

Hej! Har bokat nyårsveckan med Snälltåget till Zell am see. Lite omständigt att man lagt tåget en dag tidigare än ordinarie schema med ankomst fredag då alla bytesdagar för boende är på lördagar. Samtidigt förstår jag tanken att man vill vara på plats på nyårsafton.
Hur som helst... Har någon spenderat nyårsveckan där tidigare och har några rekommendationer/tips utanför skidåkningen? Tänker framförallt på nyårsafton och events/restaurangtips mm för det, men även generellt under veckan då just skidåkningen riskerar att bli något mindre än vanligt iom folkmassan.

Mvh Jonathan

Hej! Har bokat nyårsveckan med Snälltåget till Zell am see. Lite omständigt att man lagt tåget en dag tidigare än ordinarie schema med ankomst fredag då alla bytesdagar för boende är på lördagar. Samtidigt förstår jag tanken att man vill vara på plats på nyårsafton.
Hur som helst... Har någon spenderat nyårsveckan där tidigare och har några rekommendationer/tips utanför skidåkningen? Tänker framförallt på nyårsafton och events/restaurangtips mm för det, men även generellt under veckan då just skidåkningen riskerar att bli något mindre än vanligt iom folkmassan.

Mvh Jonathan
Spenderade nyårsveckan i Uttendorf härom året, någon mil från Zell. Utanför skidåkningen skulle jag rekommendera att någon dag ta tåget till Bramberg am Wildkogel. Där hyr ni varsin rodel i närmsta sportbutik och tar ägget 1200 höjdmeter upp på berget. 14 km lång nedfart och tydligen världens längsta belysta rodel.
Sedan väntar en lika hiskelig som rolig tur ned till dalen. Halvvägs ned ligger dessutom panget Zwischnzeit där ni med fördel stannar in och provar allehanda goda drycker.
Vid målhanget går det som allra snabbast och det är inte långt bort att man far in i staketet vid vägs ände. Sjukt roligt, mycket nöje. :) (y)

Senast ändrad:
Spenderade nyårsveckan i Uttendorf härom året, någon mil från Zell. Utanför skidåkningen skulle jag rekommendera att någon dag ta tåget till Bramberg am Wildkogel. Där hyr ni varsin rodel i närmsta sportbutik och tar ägget 1200 höjdmeter upp på berget. 14 km lång nedfart och tydligen världens längsta belysta rodel.
Sedan väntar en lika hiskelig som rolig tur ned till dalen. Halvvägs ned ligger dessutom panget Zwischnzeit där ni med fördel stannar in och provar allehanda goda drycker.
Vid målhanget går det som allra snabbast och det är inte långt bort att man far in i staketet vid vägs ände. Sjukt roligt, mycket nöje. :) (y)
Grymt tips, tackar för det!

Tack för alla svar! Jag lutar mer och mer åt Ischgl, det verkar riktigt bra. Jag gillar att det är ett sammanhängande system, mer än flera olika system som går att ta sig emellan (som t.ex St Anton?). Studerar man FatMap så ser det ut att finnas riktigt bra med liftnära offpist också. Och så Kappl bredvid om det dumpar. Men priserna på boende... Kanske blir boende i Kappl och några dagar där och att det är värt en liten busstur för att ta sig till Ischgl de dagar man vill dit.
Har du landat in i något ännu? och är du intresserad av ett gemensamt boende för att kapa lite kostnad?

Yes, vi har landat i att vi kan utnyttja möjligheterna i att jag och sambon driver ett AB tillsammans, så v6 blir det konferensresa till Kappl! Fullt schema med konferensprogram är planerad (så laglig, regelrätt och faktiskt välbehövd konferens), men då vi åker tåg ner så kommer vi kunna beta av många timmar av programmet under resan, vilket lämnar fler timmar över till skidåkning väl på plats! Så det blir skidor på dagarna och jobb på kvällarna. :)

Vi valde Kappl för att komma ner lite i pris jämfört med Ischgl, och Kappl har riktigt bra möjligheter till puder om det dumpar. Plus Ischgl 15 minuter bort med skidbuss. Allt sammantaget känns det som ett riktigt bra upplägg!

Tillbaka
Topp