snedslipade stålkanter, rädda mina skidor

artvendelei

Ny medlem
hej allihop. Var i italienska gressoney förra veckan och lämnade där in mina dynastar big trouble till vad som skulle visa sig vara en riktigt katastrofal shishop. Jag sa åt honom att slipa kanterna, varpå mina skidor lades i en maskin tillsammans med en massa hyrskidor. Det såg ut som skidorna planslipades men det gjorde de definitivt inte. Det som hände var att kanterna kändes hyffsat vassa, men det var totalt omöjligt att få ngt grepp i alla fall. De var betydligt värre efter "slipningen" än innan. Jag tänker mig att vinkeln måste vara fel.

normal skida i genomskärning framifrån: ____

min skida i genomskärning framifrån: \__/

Måhända en något överdriven illustration men ni förstår säkert.

Kan det vara så att den snåla skiduthyraren vill spara belaget på sina hyrskidor och därför ställer in slipen på att slipa av kanten snett? Eftersom mina skidor kördes i samma omgång fick dom ju i så fall samma behandling..

Efter att ha skrikit mig hes på gubben i affären erbjöd han sig att göra om det men aldrig att den idioten fick röra mina skidor igen. Nu undrar jag vad jag kan göra för att rädda skidorna? Är det bara att planslipa tills skidan är platt igen?

Tacksam för svar.

Ps. Ni som planerar att åka till Gressoney gör bäst i att bojkotta skishopen i Staffal ds.

Mja, han hängde väl kanterna för mycke på automatik. Standard är ca 1 Grad. Lämna in och gör om är en bra ide.

Du verkar ha fått någonsorts inverterad racekant.. som är vinklad åt andra hållet.. Går säkert att rädda beroende på hur mkt kant som är kvar eftersom du ska ändra så den blir rak igen så du borde nog kontakta någon butik eller liknande som kan det där..

tackar för svaren

Realmode: Vad menas med att hänga kanterna? är det när man slipar av dem avsiktligt för att göra skidan mindre aggressiv?

Strip Emil: Om det är på det viset (jag tror det men vet inte) så är det väldigt få grader för det går inte att se.

Det är så oerhört frustrerande, kanterna ser fina och vassa ut men det måste vara några grader fel bara. Om jag kantar skidorna riktigt hårt så får jag lite fäste men då pallar inte skidan trycket så det går inte att åka så heller..om det hade gått hade det ju blvit jäkligt jobbigt i vilket fall..

Hänga kanter, ja det är att avsiktligt fasa av dem för att göra skidan mindre aggresiv. Normalt nuförtiden på alla pistskidor är att man hänger kanterna 0,5 till 1 grad.

Detta gör att skidorna får ett lite mindre aggresivt bett samt att det minskar risken för att skidorna skall skära ut om man glider plant. För de allra flesta så gör det carvingskidorna mer lättåkta.

För att få aggresivt bett när man sedan kantar skidorna så brukar även sidokanten få en annan vinkel. Om traditionell slipning var 0 grader bas 90 grader kant så brukar man nu slipa 1grad bas och 88 grader kant. Detta ger alltså en vinkel på kanten som är vassare än 90 grader (dvs 89 grader i detta fall). Piståkare som vill ha ännu bättre grepp , och som ligger ännu mer på kant slipar skidorna med 87 grader kant. Nackdelen med detta är att kanten slöas ner lite snabbare och kräver således mer underhåll.

Tillbaka
Topp