Snesågat... Splitboarden som hamnat snett.

Kung-Stalle

Medlem
Hallon!

Sågade till min gamla Burton Supermodel 181 för en tid sen och tänkte göra en splitboard av den. Meeeen... den gamla brädan har ju 3D-inserts så vi tänkte såga lite på sidan om mittenraden av inserts. Men vi hamnade dessutom lite snett några milimeter. På det hela taget blev den ca 13mm snett. Det innebär att den ena är 26mm bredare än den andra.

Så till frågan... tror ni att det kommer bli konstigt när man går upp för berget? Skall jag stoppa här och hitta ett annat objekt eller tror ni att det bar är att köra på?

Hursomhelst så blev den ju fin både i form och motivet.

Stalle

Just4fun

Ny medlem
Lite of topic kanske, men att dricka glögg och såga samtidigt känns lite dumt..
Men ska jag killgissa tror jag nog det funkar

perkan

Medlem
Har du testat om bindningarna och dess basplattor kan fästas på önskvärd position?
Risken är väll att du får problem med heel/toe drag utför. Uppför blir det gissningsvis krångligare att gå på skrå samt att mer mjölksyra ansamlas i högerbenet. ;-)
Crampons kanske bara kan fästas på den smala "skidan".

Synd på en cool bräda.

unsuspected

Aktiv medlem
Varför sågar man i en så ikonisk bräda som Supermodel och dessutom en 181? Hur full var du?

Kung-Stalle

Medlem
unsuspected sa:
Varför sågar man i en så ikonisk bräda som Supermodel och dessutom en 181? Hur full var du?
Hahaha! Jag visste inte att den var ikonisk eller nåt. För mig var det bara en lång, smal och vid det här laget ganska omodern bräda.

Och så sågade jag snett dessutom... vilket mörker... :-D

Kung-Stalle

Medlem
perkan sa:
Har du testat om bindningarna och dess basplattor kan fästas på önskvärd position?
Risken är väll att du får problem med heel/toe drag utför. Uppför blir det gissningsvis krångligare att gå på skrå samt att mer mjölksyra ansamlas i högerbenet. ;-)
Crampons kanske bara kan fästas på den smala "skidan".

Synd på en cool bräda.
Förmodligen så kommer jag kunna få dit bindningspuckarna på rätt ställen så jag slipper toe drag (som det blir i det här fallet).

Tänkte att det är bäst att montera uppförsbindningarna på samma avstånd från stålkanten på båda "skidorna".

Men jag går ut och testar...lägger upp grejjorna så får vi se. Har lite stram budget så jag lägger hellre pengar på att komma iväg på åkning än att köper nåt nytt.

STalle

perkan

Medlem
Vilka stighudar tänkte du använda?
Kanske känns som lite slöseri att skära till ett par nya om de sen blir svårt att anpassa till någon annan bräda. Tänkte utifall brädans funktionalitet inte blir som förväntat.

Kung-Stalle

Medlem
Ja jag tänkte på hudarna jag med... det kanske blir några tusen i sjön bara där. Fan... Det lutar nog åt att göra om och göra rätt.

STalle

madness

Medlem
Jag hade köpt brädan för 1000-1500. Men då i osågat utförande.

Kung-Stalle

Medlem
Men nu är det ju en konstverk signerat Kung Stalle. Lätt värt 15 lök nu.

Stalle

Yungmess

Ny medlem
Jag skulle inte se några problem annat än att du kommer bli oförskämt stark i höger ben efter x antal turer. Skinsen kan du ju klippa till så dem passar på den mindre. Men innan du gör det, prova den först! ??

dallan

Medlem
Du kanske uppfunnit nästa grej inom splitboardsen, asymmetrisk vikt för den asymmetriske högerdominante åkaren.

Kung-Stalle

Medlem
Jaha, dax för en sammanfattning...

* Ett antal misstänker att jag har problem med drickat/omdömet (eller både och).

* Ytterligare ett antal tror att det kommer gå bra men med ett par reservationer för cramponger och stighudar.

Återstår att se hur jag gör.

Tack för input!

Stalle

Kung-Stalle

Medlem
:-D

Ja märker ju hur ni tycker att jag har bra idéer så jag spånade vidare lite.

Salomon Premiere är ju en tredelad splitboard för att det då skall bli lättare att tura med smalare lagg. Så om jag gör samma sak med min. Jag sågar en gång till och får en mittendel som är 2½-3cm bred. Det kräver att man bygger lite eget men det borde inte vara några problem. På mittendelen sätter man ett gångjärn så kan vika ihop den och stoppa i ryggsäcken. Vad sägs?

Kung-Stalle

Medlem
Bilden blev ju riktigt trovärdig ser jag. Men det är alltså ett fotomontage bara för att testa idén.

Rent spontant borde nog hakarna sitta mellan tådelen och häldelen på "skid"-bindningarna.

Stalle

Kung-Stalle sa:
:-D

Ja märker ju hur ni tycker att jag har bra idéer så jag spånade vidare lite.

Salomon Premiere är ju en tredelad splitboard för att det då skall bli lättare att tura med smalare lagg. Så om jag gör samma sak med min. Jag sågar en gång till och får en mittendel som är 2½-3cm bred. Det kräver att man bygger lite eget men det borde inte vara några problem. På mittendelen sätter man ett gångjärn så kan vika ihop den och stoppa i ryggsäcken. Vad sägs?

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/60fcbbae63f8b20667b5daf039367455.jpg[/url]
Ännu fler dåliga idéer. Du ser att puckfästet på den vänstra foten sitter på olika delar? Inse att det här projektet är kört och kom på något bättre.

Grafiken är det inget fel på.

Kung-Stalle

Medlem
Menar du den lilla mittpucken på framfoten?
Ja fast det är bara en ritmiss. Den detaljen har jag redan löst. Har dock inte ritat ut den på bilden bara.

Nåt mer att anmärka på?

Stalle

D

Deleted member 80259

Guest
Tycker inte alls det är en dålig idé, tvärtom! Du kommer ha den coolaste splitboarden på hela berget!

mgbgt66

Medlem
Jag tror den kommer att funka bra som den är! Visst, en liten skillnad i vikt mellan höger och vänster men wtf...

Kung-Stalle

Medlem
Sammanfattningsvis... Det sket sig på grund av massor med olika små detaljer. Jag snubblade ner i vattengraven hur många gånger som helst så jag gav upp. Det skulle inte kunna blivit riktigt bra ändå.

Stalle

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp