Snö först i sverige, backar öppna först i finland?

jona_than

Ny medlem
nu e de så att jag har funderat på en grej.. ni skröt om att ni hade fått snö skitfort på olika ställen i ert avlånga land.. typ för över en månad sen snackades det om snö, när vi här i finland ännu bara satt och drömde om vinter.. Hur kan det då komma sig att vi har backar som öppnar fortare än era?? Ruka öppnade sina första backar för över en vecka sedan, medan eran "ingemarbacken" i tärnaby var först i sverige för typ nån dag sedan??;) inte för att vara elak, men inte råkar ni väl vara lite efterblivna kanske??

ja å sen får ju ni dras med mumintroll, så för mig känns det ändå som vi vann :-)

Dom flesta på denna sajt är ju svenskar så dom bryr väl sig inte så mycket om när backar öppnar i Finland. duh ?

haha men de e så sant, sverige har skitbra förutsättningar, men IQn här e lite sämre faktiskt

Petteurr sa:
Dom flesta på denna sajt är ju svenskar så dom bryr väl sig inte så mycket om när backar öppnar i Finland. duh ?
tyvärr verkar det lite så eftersom vi ska upp till RUKA me några svenskar om nån hälg för att dom tydligen inte orkar vänta på att någon backe med street ska öppna i sverige =P

peace!out.

Antar att det även kommit snö i norrafinland för en månad sedan men vi har inte hört så mycket om det, sen så skyller jag mycket på den jävliga Golfströmmen som envisas med att förstöra den tidiga skidsäsongen här i sverige.
Hade vi bara sluppit den skiten och fått mer av det ryska klimatet ni kan stoltsera med så hade vi nog varit mer jämbördiga....
Men det blir hatten av till er, dessutom så måste jag säga att iaf levi har riktigt grym fösäsongs åkning, blande det absolut bästa kanon snö jag åkt på...

Utan att svammla om mumintroll och andra (för skidåkningen) irrelevanta figurer, så tror jag faktiskt att Ruka har längre säsong än någon skidanläggning i Sverige, rätta mig om jag har fel. Ruka stänger ungefär runt 15.6, och har nuförtiden runt 230-250 skiddagar per säsong. Här skiddagarna de senaste 16 åren. http://www.ruka.fi/site_images/0607_kaudet_rukalla_fin.gif

Jag insåg precis att jag är ganska dålig på finska månader.

i finland finns det massor med finlndsvenskar som talar svenska som modersmål och är födda i finland.

Tillbaka
Topp