Nojlas sa:
Och VEM är det som är Überhövding i den föreningen? Kan det vara du Heinz???
Jo, det sägs det. Då kan jag ju dessutom hjälpa trådskaparen med lite mer information.
1. Ruka
Trevlig ort, liten fallhöjd men finnarna utnyttjar bergets potential till max. Väldigt nyinvesterad anläggning med snabba liftar och extremt hög klass på boendet. Inte så långt från Luleå egentligen. Vill då också passa på att slå ett slag för Levi / Ylläs (även om de orterna inte finns i årets utbud av Alpina-resor). Båda väldigt fina orter på rimligt avstånd från Luleå.
2. Kåbdalis
Är väl den bästa anläggningen närmast Luleå. Trevligt med sittlift, även om den går långsamt. Kan bli fruktansvärt kallt (norrlands inland), men de öppnar tidigt på säsongen och en heldag i Kåbban är grymt för att råda bot på lite abstinens.
3. Hemavan
Se vad som skrivits ovan. Bra drag under Student Ski Week, mycket folk från både Luleå, Umeå och Sundsvall. Åkningen i Hemavan / Tärna brukar också vara förvånansvärt bra såhär års. Hittar man bara i området så kan man lätt hitta fina offpistrepor!
4. Kittelfjäll
Mysig liten ort, mycket skogsåkning och bara släpliftar.
5. Kirovsk
Att bara uppleva Ryssland är speciellt i sig. Liftarna är vad man kan vänta sig, en enmannasittlift i en pinnstol, med en kätting som säkerhet är den finaste liften dom har. Likaväl fungerar grejerna oftast och området är väl lämpat för offpiståkning. Det finns två skidområden, Koala Sportland och ett till som jag inte minns namnet på. Du bör ha god åkvana och känna till lavinfarlig terräng.
6. Riksgränsen
Se ovan. En klassiker, alltid jäkligt kul. I år åker vi under valborgshelgen också, med god stämning på pelikanhyllan och grönan. Dessutom är föret riktigt trevligt i början på maj!
7. Abisko
Kul ort som bör upplevas. Finns få liftar och det snöar väldigt sällan (snön drar in med vinden, Abisko kan likställas med en öken i fråga om nederbörd). Mycket härlig offpiståkning.
8. Björkliden
En lite snällare variant på Riksgränsen, lite flackare backar och fler pister.
9. Måttsund
Absolut närmast Luleå (1,5 mil). Gratisbussar går varje onsdag från Unik och tillsammans med billiga liftkort kan man lägga lite sköna svängar mitt i veckan och sedan avrunda kvällen med afterski på Unik. Inte fel alls.
Hoppas jag hjälpte dig lite och att vi ses på någon resa i vinter!