Snökåt och galen.. vars ska jag åka?

twintips911

Ny medlem
Tja !

Snön är här och det är dags att börjar boka in skidresor, men till vilka backar ska man åka till?
Här är en lista på de olika orterna som mitt universitet ordnar resor till.

1. Ruka
2. Kåbdalis
3. Hemavan
4. Kittelfjäll
5. Kirovsk
6. Riksgränsen
7. Abisko
8. Björkliden
9. Måttsund

Om du har varit till någon av dessa orter så lämna gärna en kommentar som berättar vad orternas pister/offpist/jibbing har för nackdelar och fördelar.

+ - , ranka 1-10. Jag tyckte att xxxx var hmhmhmhm.

Kort och informativt, tack :)

Det beror ju på vad du vill åka. Vill du köra bara offpist kanske Riksgränsen eller Kittelfjäll är de bästa alternativen, vill du åka park är det nog Tärnaby som gäller och vill du åka mycket långa pister så får du nog försöka ta dig till alperna ;) Men okej, kan ge dig lite input på ställena jag har erfarenhet av.

Kåbdalis.
+ Snösäkert
+Rätt så billigt
+Sittlift
-Kallhål
-Inte direkt brant
-Rätt litet
6/10 på en norrländsk skala.

Hemavan/Tärnaby
+Stort, jämfört med de andra ställena iaf
+Ganska så lättillgänglig offpist, bra turmöjligheter
+Heliski
+Solen (beror lite på när du vill åka dit, men solen i april är underbar)
+Parken i Tärnaby
+Bra lutning (Tärnaby)
+Flertalet restauranger och afterskimöjligheter (tre det eller ej)
+Är du inte där på sportlovet eller påsklovet så är det inga köer.
-Kallt som satan (januari)
-Flackt (Hemavan)
-Småsega liftar
8/10

Måttsund.
+Nära (Antar att du går i Luleå)
+Billigt
-Vädigt litet
-Väldigt flakt.
4/10

Annars råder jag dig att gå in på ställenas hemsidor och kolla runt lite. Även kika recensioner här på FR. Kan säga att det just nu är -7 och har precis slutat att snöa i Tärnaby och jag ska ut och köra puder, har nämligen allt puder i princip helt för mig själv.

Naturligtvis skall du upp till Riksgränsen, men inte än. När du är där prova bjökskogen i Abisko och glassåkandet i Björkliden och varför inte Narvik om det är väder.

I Riksgränsen finns bra liftnära off pist och mycket bra topptusmöjligheter. En klar 10:a trots att vädret är lynnigt (flatljus förekommer).

Senast ändrad:
Beror lite på när du ha tänkt fara? kan ju säga lite om Ruka, har varit dit ganska många gånger.

om du far när det är säsong så:

+Sköna å breda pister, finns vissa riktigt långa också
+Riktigt bra park
+Ganska korta köer även vid högsäsong
-För dig som inte talar ett ord finska(antar jag) så kan du ha de lite svårt ibland. Engelskan går mycket bättre än svenskan där.
-Offpist finns det inte särskilt mycket av, de flesta ställen redan uppkörda om man inte vet precis vart man ska åka på berget.
7/10 när det är säsong!

7/10 är ju för hela berget men om vi bara talar park så är det nog 9/10.

Far du dit nu innan säsongen dragit igång ordentligt så har du inte särskilt mycket att vänta dig, dåligt lagad park än så länge å ingen offpist (suprise suprise)

Skulle också vilja flika in en messerschmit-kommentar, det är inte LTU som anordnar resorna, det är StiL Alpina som ligger under StiL Sportcenter..:)

Heinz_p sa:
Skulle också vilja flika in en messerschmit-kommentar, det är inte LTU som anordnar resorna, det är StiL Alpina som ligger under StiL Sportcenter..:)
Och VEM är det som är Überhövding i den föreningen? Kan det vara du Heinz??? ;)

Hemavan är bra drag på partajjandet.
Kirovsk är bra om man gillar offpiståkning och har lite koll på läget. Har man inte koll på hur man åker offpist på egen hand och allt sånt så har man väl inte lika mycket att hämta av denna resa, fast det är ju rätt kul att uppleva ryssland. Billig vodka! :D
Riksgränsen är alltid skoj, särskilt sent på säsongen. Gränsen är ALLTID bra. Även när det är dåligt. (Förutom påsken -09, då var det faktiskt ofantligt skitdåligt där)
Kittel är kul om man gillar träd och ankarliftar. Själv hatar jag egentligen träd och ankarliftar, men det kan vara kul i kittel ändå.

Åk på så många du kan och hinner!

Nojlas sa:
Och VEM är det som är Überhövding i den föreningen? Kan det vara du Heinz??? ;)
Jo, det sägs det. Då kan jag ju dessutom hjälpa trådskaparen med lite mer information.

1. Ruka
Trevlig ort, liten fallhöjd men finnarna utnyttjar bergets potential till max. Väldigt nyinvesterad anläggning med snabba liftar och extremt hög klass på boendet. Inte så långt från Luleå egentligen. Vill då också passa på att slå ett slag för Levi / Ylläs (även om de orterna inte finns i årets utbud av Alpina-resor). Båda väldigt fina orter på rimligt avstånd från Luleå.

2. Kåbdalis
Är väl den bästa anläggningen närmast Luleå. Trevligt med sittlift, även om den går långsamt. Kan bli fruktansvärt kallt (norrlands inland), men de öppnar tidigt på säsongen och en heldag i Kåbban är grymt för att råda bot på lite abstinens.

3. Hemavan
Se vad som skrivits ovan. Bra drag under Student Ski Week, mycket folk från både Luleå, Umeå och Sundsvall. Åkningen i Hemavan / Tärna brukar också vara förvånansvärt bra såhär års. Hittar man bara i området så kan man lätt hitta fina offpistrepor!

4. Kittelfjäll
Mysig liten ort, mycket skogsåkning och bara släpliftar.

5. Kirovsk
Att bara uppleva Ryssland är speciellt i sig. Liftarna är vad man kan vänta sig, en enmannasittlift i en pinnstol, med en kätting som säkerhet är den finaste liften dom har. Likaväl fungerar grejerna oftast och området är väl lämpat för offpiståkning. Det finns två skidområden, Koala Sportland och ett till som jag inte minns namnet på. Du bör ha god åkvana och känna till lavinfarlig terräng.

6. Riksgränsen
Se ovan. En klassiker, alltid jäkligt kul. I år åker vi under valborgshelgen också, med god stämning på pelikanhyllan och grönan. Dessutom är föret riktigt trevligt i början på maj!

7. Abisko
Kul ort som bör upplevas. Finns få liftar och det snöar väldigt sällan (snön drar in med vinden, Abisko kan likställas med en öken i fråga om nederbörd). Mycket härlig offpiståkning.

8. Björkliden
En lite snällare variant på Riksgränsen, lite flackare backar och fler pister.

9. Måttsund
Absolut närmast Luleå (1,5 mil). Gratisbussar går varje onsdag från Unik och tillsammans med billiga liftkort kan man lägga lite sköna svängar mitt i veckan och sedan avrunda kvällen med afterski på Unik. Inte fel alls.

Hoppas jag hjälpte dig lite och att vi ses på någon resa i vinter!

Nojlas sa:
Riksgränsen är alltid skoj, särskilt sent på säsongen. Gränsen är ALLTID bra. Även när det är dåligt. (Förutom påsken -09, då var det faktiskt ofantligt skitdåligt där)
Nej Gränsen är aldrig dåligt. Bara mindre bra!! Och lite mer mindre bra. Men dåligt? NEJ!!!

Hmmm... jag är ju inskriven på en universitetskurs på LTU (tja, musikhögskolan i Pite då), tillika innehavare av STIL Guldkort. Innebär det alltså att man kan snika sig med på skidresor?

Svar till "Galen och snökåt"

Senast ändrad:
Tack för alla svar ! :D

ber om ursäkt, visste inte att det redan fanns en funktion på Freeride för anläggningsrecensioner :/

Och ja, det är STIL Alpina som som fixar biffen. Helt korrekt Heinz_p :)

millgard sa:
Hmmm... jag är ju inskriven på en universitetskurs på LTU (tja, musikhögskolan i Pite då), tillika innehavare av STIL Guldkort. Innebär det alltså att man kan snika sig med på skidresor?
Japp, om du är medlem i StiL så åker du för samma billiga priser som alla andra.

Tillbaka
Topp