Snöläge i Chamonix..?

macmac

Medlem
Snöläge i Chamonix..?
Vi är några polare som funderar på att ta en tur till Argentière i slutet av mars. Låter det tokigt? Skulle gärna ta emot lite förstahandsinfo om hur snöläget är därnere nu: snö i byn, slask, puder..?

Snöläge i Chamonix..?
Fick 40cm puder i går så dag var det inte helt fel.
annars är det slask som gäller, men det fins en fin botten så det borde inte vara någe problem.
Ta er hit så kommer ni nog få sol o en hel del bra åkning!

Snöläge i Chamonix..?
Puder i Argentière, nu vattnas det lite i munnen kan jag säga... :) Hur långt sträcker sig snötäcket? Är där snö så man åtminstone kan åka pist ända ner till byn?

Snöläge i Chamonix..?
Hehe jo det är inte helt fel.
Pisten tar sig enda ner till byn. åkte halva homrunnet ofpist i dag oxå! så det är helt OKEY

Snöläge i Chamonix..?
Gött! Bokat en långhelg om en vecka med boende på UCPA i Argentière..! Klämmer in 3,5 skiddagar iaf! :) Håller tummarna för en dump när vi är där! Finns det möjlighet att hyra transceivers, spade o sond där nere?

Snöläge i Chamonix..?
Bor ni bara vid UCPA-centret, eller kommer ni åka med UCPA? Trodde inte dom gjorde weekendresor, utan bara hela veckoresor? Jag ska ner v.14 till UCPA Arg., och dom kör ju all inclusive på sina resor (gäller även lavinutrustning om man ska köra sånt). Annars kanske du kan maila/ringa dom å fixa ett nice price...

Senast ändrad:
Snöläge i Chamonix..?
Hej,

Vädret i Cham har varit varmt sista tiden och det är vårslask som gäller. Grattis till dig som hittade puder! :) Vi var ett gäng som var nere mellan 11-18 mars (10-15 grader varmt i byn hela veckan) och trots att vi anlitade guide så hittade vi inget puder under veckan. Åkningen var trots detta bra på sina ställen. Bäst snö i Chamonix hittade vi i Les Tours och så gjorde vi dagsutflykter till både Verbier (bäst under veckan!) och Courmayeur.

Det är ingen snö i Chamonix by, men tack vare en snörik vinter så är det fortfarande gott om snö i backarna.

Ha det gott!

Snöläge i Chamonix..?
FreerideFredde:
Svenska UCPA Resor har nog inte weekendresor, men bokade via franska sidan. Dock var offpistkurserna slut så vi körde på autonome+ (har tillgång till moniteur ca 10h). Ja, jag hoppas på att man kan deala med dem där nere om det skulle va så. Dock vet jag inte om det kommer behövas, verkar ju ha vatt rätt varmt där så offpisten är kanske inte till så stor glädje... Kommer du ner nu till helgen? Vi flyger på onsdag o stannar till söndag...

Snöläge i Chamonix..?
Jöpp, åker på fredag, så framme lördag lunch ungefär. Om man inte ska få någon offpist hoppas jag iallafall att det ska vara bluebird så gogglebrännan håller sig till Augusti :cool:

Det är jag plus 6 andra. 4 på skidor, 1 snöbräda, 1 telemark och 1 monoski. Kommer bli en spännande vecka :-).

Ska kolla upp mer på franska UCPA, dom verkar ha mycket mer alternativ. Kan vara bra att veta för framtiden.

Senast ändrad:
Snöläge i Chamonix..?
Kom hem från Argentiere i lördags, fick åka fin kallsnö på nordsidor så sent som på fredagen (23:e), skön slush på sydsidorna men där började snön vara väldigt tunn på många ställen. Och i slutet på åken fick vi plocka av skidorna vid ett flertal tillfällen.

Snöläge i Chamonix..?
Freeridefredde: Alrighty, då hinner vi kanske ses en sväng på Savoyen eller så..! Haha, japp, har man vatt i Chamonix så ska det synas! :) Åker ni själva eller i offpistgrupper o dyl?

DrJ: Tur man ska ner när du frestar på detta viset..! :) Vet du möjligtvis hur offpisten ner mot Vallorcine är? (Snömässigt menar jag, har åkt där tidigare)

Snöläge i Chamonix..?
macmac sa:
Åker ni själva eller i offpistgrupper o dyl?
Vi kör toute neige, vilket känns som ett ganska ok val nu med tanke på hur snabbt snön smälter. Man kan ju försöka blidka gudarna med blodsoffer på toppen av Mont Blanc, lite som inka/aztec-gubbarna gjorde. Halshuggning med blodet som rinner ner för trappan :-). Någon frivillig som vill ställa upp, det är för gruppens bästa, jag lovar :rolleyes:.

Btw, jag tar med storskidorna också, man vet ju aldrig....

Senast ändrad:
Snöläge i Chamonix..?
Snön ned mot Vallorcine var bra längre upp när jag åkte men väldigt tunt längre ned i skogen där vi fick plocka av skidorna ca 4-5 gånger för att gå några meter. Är nog stor risk att man får knalla en bra bit nu gissar jag. Körde det här åket (tror jag om jag fattar beskrivningen rätt) https://www.freeride.se/skidorter/chamonix/offpistrepor/259/ sista dagen och då var det fin snö i början och åkbart ända ned till dalen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp