Snöläge iran!!

Snöläge iran!!
Jo, dom verkar hålla på med nåt som heter "grass ski" på somaren där nere.. Men seriöst, har ni hört att det är taskigt med snö i år eller vad? Han iranian_skriver ju att det kom 2 meter i december. Man blir ju lite nervig när snart bara en vecka är kvar. Halva grejen med att skida i Iran trodde jag var just snön...

Snöläge iran!!
Rikard: Gajereh hotell verkade bättre, det är privatägt, nybyggt och de verkade allmänt sett mer på
hugget. Vi träffade en kille i backen som var ordförande i Tochals slalomklubb och han bjöd oss på
middag där på kvällen och körde oss dit och tillbaks. Skulle kanske ändå välja Dizin hotell eftersom
det ligger mitt i backen. När man tröttnat på menyn är det kanske dags att byta hotell. Det ska ligga
någon by i närheten men jag såg varken till den eller någon skiduthyrning. Vill minnas att det inte
fanns någonting på vägen mellan Gadjereh och Dizin, men jag kan ha fel. Längre ner längs vägen
fanns dock en hel del byar, så där kanske man kan bo. Det stämmer nog att priset gått ner,
eftersom dollarn sjunkit i värde.

Nojlas: Det var kanske ett dumt namnval med tanke på förväxlingsrisken. Jag är inte från Iran.

Enligt vad jag förstått av meteorologisajterna så snöade det där helt nyligen. Det finns säkert snö...

Snöläge iran!!
iranianskier>> ok, tack för infon! Kör nog på redan inbokade Dizin Hotel då ett par nätter och sedan får vi se. Nojlas och dom andra med Pathfinder kommer ner ett tag efter oss så vi kan checka med dom då om Garejeh där dom bor är bättre. Det verkar ju för övrigt som att priserna är satta i dollar och att de inte ändras bara för att dollarn går upp eller ner. Kanon om det är så nu när man betalar under 7 spänn för en sådan!
Varit på andra ställen i landet också eller? Vi ska ner till Isfahan ett par dagar innan skidåkningen hade vi tänkt. Varit där? Intressant? De som jag pratat med som varit där säger att det är värt det. Är ju inte varje dag man är i Iran så får passa på att se något annat än snön också :)

Snöläge iran!!
iranianskier>> en annan fråga - är det kallt inomhus på nätterna om man bor på enklare ställen? Egen erfarenhet från resor i andra länder med kallt klimat och sämre standard på byggnader och isolering än vad man är van vid hemifrån gör att jag funderar på att slänga med dunsäcken i packningen.. Eller är det onödigt?

Snöläge iran!!
Ick mitt visa från konsulatet igår, endast 30 dagar, nu måste man hålla på och jävlas med förlängning och missa skiddagar....

SKa dock på fest i teheran när efter att vi landat - blir nog mysko.

Snöläge iran!!
raskolnikov>> Kolla upp var och hur du gör förlängningen på smidigste sätt. Enligt Planeten ska det vara skitstruligt och ta väldigt lång tid i Teheran. Ska du köra hela säsongen där eller? Själv har man planerat två veckor men flygbiljetten hem är öppen så vem vet, kanske stannar längre om det är bra.

Snöläge iran!!
För er som ska åka till Alborzbergen i år kan jag berätta att det nyligen (igår) snöat åter rätt så mycket där. Jag vet exakt inte hur mycket men det hade snöat rejält i Tehran så man kan räkna med mycket mer uppe i bergen.

Snöläge iran!!
Gå i berg, har du hudar med dig?
Äger inget sådant - tyvärr. Men det är ju så jobbigt och man blir ju så svettig, hungrig etc. etc.....men det är också en grym belöning på väg ner. Ska ni upp på Demalam eller vad nu högsta toppen heter, högre än Elbrus är den i vart fall, vore grymt men det kräver en extra utrustning utöver skidutrustningen. Packningen blir nog väl tung ändå....

Snöläge iran!!
raskolnikov: Vi som åker med pathfinder har hudar och övrig randonnéeutrustning med oss. (Nästan alla). Har för mig rikard_o & co inte skulle ha det, men vi ska nog inte gå så värst långt de flesta dagarna. Eventuellt så gör vi någon längre topptur någon dag. Vi får helt enkelt se hur snöläget är där nere och vad de andra i gruppen vill. Ligger det obegränsat med puder 20m utanför liftsystemet vill jag nog inte knata runder i bergen hela dagen...

Snöläge iran!!
Åker bräda och det funkar ofta förvånansvärt bra att knata på brant uppför med vanliga bräd-dojor. Har det mesta annars som jag tycker mig behöva, däremot inga snöskor. Men vem vet, iranierna kanske hyr ut sånna där gamla som ser ut som tennisracketar? Tyvärr åker min compadre skidor så vi har aldrig lyckats enas (snöskor eller hudar). Skulle det bli långa turer och mycket på platt lössnö där man går igenom får väl vi avundsjukt se på när Nojlas och dom andra i Gunde-gänget knatar iväg till bästa(?) åkningen. Men tror att man kan få bra åkning där nere även efter bara en liten stunds knatande. Att få allt direkt från liften är nog dock att hoppas på för mycket. Dessutom måste jag faktiskt säga att ibland känns ett åk ännu bättre om man fått kämpa lite för att få det. Självspäkare? Vet inte.. Men bra om raskalinikov hänger bland hopp så kan vi andra sno snön :)

Berget heter för övrigt Damavand (exakt stavning varierar), en vulkan som letar sig upp 5671 möh. Ser ut som en sockertopp som är en bit högre en kringliggande berg. Hade varit lajbans att gå upp för det och åka ner men det kräver nog mer kunskap och utrustning än vad åtminstone jag har med mig.. åtminstone vintertid.

Tillbaka
Topp