Snömängd Bydalen

SaintX

Aktiv medlem
Snömängd Bydalen
Hej

Ska till Bydalen/Åre nu v13. Tänkte en dag i Bydalen och sedan fortsätta till Åre. Ser nu på Bydalens hemsida att väldigt många pister i högzonen är stängda. Har någon nyligen varit där och kan ge besked. Ska vi skippa Bydalen och pipa direkt till Åre?

Snömängd Bydalen
Kanske @Ivo del Scandi har koll?

Hur kalfjället i Bydalen ser ut gör man på webkamera. https://www.bydalsfjallen.se/webbkameror/

Jag har inte varit där sedan innan jul (då var det snöfritt överallt) men nederbörden har kommit från väst och då får inte Bydalen så mycket. I andra sidan kanske de klarat sig bättre från de varma västliga vindarna som Åre och Storlien drabbats av? Och snön som blåst bort på kalfjället kanske ligger i pisterna i skogen?

Bor i Åre. Här går det att åka skidor. Hade 20 cm puder på östsluttningar i söndags. Men inte är det en bra vinter! Skitväder mest hela tiden.

Snömängd Bydalen
Jag är i Bydalen nu. Högzon har varit stängd pga hård vind så jag vet inte hur det ser ut där uppe. Transportleder kan vara lite tunna, men pisterna är bra. Snöar nu, men ska bli plusgrader igen framåt dagen.

Snömängd Bydalen
Känns ju lite osäkert med 10/17 pister i högzonen stängda. Hur mycket missar man när så mycket är stängt. Har ju aldrig varit där men ryktet är att det är bra med snö och inga köer. Med dessa förutsättningar....riskerar man att döda en dag

Snömängd Bydalen
Jag kan bekräfta att det är obefintliga liftköer de dagarna jag har varit här.
Är definitivt snö i skogen, men håller mig främst i pisten. Som sagt har det varit hård vind och plusgrader med allt det innebär för snön.

Snömängd Bydalen
Men hur är det med högzonen. Mer än hälften av pisterna är stängda och har varit så länge. Hur mycket förstör det för helheten

Snömängd Bydalen
De bästa backarna är kopplade till högzon och när snötillgången är bra är det riktigt bra! Det betyder inte att det inte är värt ett besök när det är begränsat. Om högzon är helt stängd, inte så kul.

I nio fall av tio mycket bra kvalitet på snön i pisterna. Och när det finns snö - gott om bra åkning utanför också. ✌️

Snömängd Bydalen
Lutar lite åt Åre direkt....Pissig säsong snömässigt överlag. Hemavan hade grymt men sedan är det skralt. Har knappt skottat uppfarten hemma i Luleå

Snömängd Bydalen
Idag var alla liftar till högzon igång även om de såg stängda ut på deras hemsida. Vet inte hur många pister som var öppna - jag hade fullt upp med att urskilja vilken pist som helst för att ta mig ner.

Verkar vara lite bättre lutning på delar av toppen, lågzon är snäll, flera röda backar som i Hemsedal hade varit blå.

Tillbaka
Topp