Snörikt i norra alperna, närmast med bil från Sverige för familj utan behov av lyx under sportlovet?

RalphA

Medlem
Snörikt i norra alperna, närmast med bil från Sverige för familj utan behov av lyx under sportlovet?
Vad rekommenderar ni för ställe i alperna som vi når snabbast med bil, som har gott om snö men inte så mycket liftkö under sportlovet?
Vi har varit i Cervinia och uppskattar vyerna, snön, pisterna, och möjligheten till billig pizza i backen, och behöver ingen offpist, lyx eller after-ski.
Hur är Garmisch-Partenkirchen? Kühtai? Lech am Arlberg? Är Österrike så pass mycket dyrare gällande liftkort, boende och mat att vi bara borde bita ihop och köra ett par timmar extra till Val Gardena?

Vad rekommenderar ni för ställe i alperna som vi når snabbast med bil, som har gott om snö men inte så mycket liftkö under sportlovet?
Vi har varit i Cervinia och uppskattar vyerna, snön, pisterna, och möjligheten till billig pizza i backen, och behöver ingen offpist, lyx eller after-ski.
Hur är Garmisch-Partenkirchen? Kühtai? Lech am Arlberg? Är Österrike så pass mycket dyrare gällande liftkort, boende och mat att vi bara borde bita ihop och köra ett par timmar extra till Val Gardena?
Var har du fått denna felaktiga information ifrån?
Både Cervinia och Val Gardena är dyrare än de flesta orter i Österrike (Lech är dock en celebrity skidort och dyrast i Österrike).
Boendet i Österrike ger mest kvalitet för pengarna av alpländerna och liftkorten är inte dyrare där än motsvarande orter i Italien. Pizza i backen finns överallt.

Rekommenderar Nauders am Rechenpass i Tirol mot gränsen till Italien.
Bra skidområde utan liftköer (har själv varit där på sportlovet, åker alltid på sportlovet men står sällan i liftkö, gäller att välja rätt skidorter).
Liftkortet ”Zweiländer Arena” är prisvärt och gäller i sex skidområden i Österrike och Italien. Vill man även göra ett endagsbesök till Samnaun/Ischgl så är det bara 20 min dit (men där är mycket mer folk!).
Ett endagsbesök i Sulden IT rekommenderas (ingår i Nauders liftkort).
EDIT:
Kühtai är fint men för litet för en vecka. Hotellen där är också mycket dyrare än i Nauders, som också har mer skidåkning att erbjuda.
Fantastiskt bra Pizza i backen i Nauders hittar man på Restaurant Jochelius. En annan trevlig backrestaurang att besöka är Stieralm.

Senast ändrad:
Instämmer att det för er nog inte finns någon särskild anledning att köra förbi Österrike om ni kommer norrifrån med bil. Ja det var ett tag sedan Val Gardena var billigt under högsäsong och till Cervinia är det ganska långt att köra. Däremot finns det ännu andra delar av Dolomiterna (öster om autostradan) som är prisvärda, med samma pris/kvalitet som Österrike, t ex Alta Badia och Val di Fassa. Men ni är ganska sent ute och just denna vinter är det bäst att glömma den delen av alperna under de olympiska spelen.
En del föredrar österrikisk mat medan jag gillar den italienska ännu bättre, och jag tycker att man får det bästa av båda världar i Italiens Südtirol/Alto Adige (= norra Dolomiterna) - en smaksak.

Sammantaget - tummen upp för Österrike.

Håller med ovanstående, undvik just Dolomiterna detta året pga OS men hade själv lagt någon timme till för att ta mig till Italien. Finns ju andra orter Italien eller kanske man kan kombinera med flera då ni har bil.

Och som tidigare sagts angående boende får man bättre standard i Österrike för pengarna.
Angående maten tycker jag att maten är 15-20% dyrare i Österrike om man jämför liknande system. Vinet minst dubbelt upp och sällan ens gott. Liftkortet är nog likvärdigt i de större systemen.

Det här är mina erfarenheter och italienska köket och drycker faller mig bättre så andra kan säkert ha annan vinkel på det.

Håller med ovanstående, undvik just Dolomiterna detta året pga OS men hade själv lagt någon timme till för att ta mig till Italien. Finns ju andra orter Italien eller kanske man kan kombinera med flera då ni har bil.

Och som tidigare sagts angående boende får man bättre standard i Österrike för pengarna.
Angående maten tycker jag att maten är 15-20% dyrare i Österrike om man jämför liknande system. Vinet minst dubbelt upp och sällan ens gott. Liftkortet är nog likvärdigt i de större systemen.

Det här är mina erfarenheter och italienska köket och drycker faller mig bättre så andra kan säkert ha annan vinkel på det.
Gillar också Italien, reser dit 5-6 ggr/år (både jobbresor och semesterresor), och Italien är just nu väldigt ”en vogue” för skidresor bland just svenskar, så det brukar avspegla sig när det gäller rekommendationer här på forumet.
Jag rekommenderar generellt vad jag tycker är bäst för en familjeskidresa: boende, välfungerande lift- och pistsystem och infrastruktur osv. och där vinner Österrike.
Ja, lunch i backen är lite billigare i Italien om man undviker de stora kända orterna. Och kaffet är mycket billigare (och bättre) än i alla andra alpländer.:coffee:

När det gäller kvalitet på mat och vin så vet jag inte om det var något som TS hade som kriterium, så svaret nedan blir till dig:
På vanliga enklare restauranger har Italien bättre mat än både Österrike och Frankrike. Bästa alpmaten äter jag annars de gånger jag unnar mig att bo på 4* hotell med 1/2- eller 3/4-pension i Österrike. Maten där håller hög internationell gourmet-klass sedan 10-15 år (inte att förväxla med de vanliga schnitzel- och gulaschkrogarna). Allra bäst mat äter man på gourmetrestauranger i Frankrike.
Vinet i Österrike smakar sannerligen inte illa, jag rankar generellt Österrike som vinland högre än Italien. Italien har inget vitt som kan mäta sig med Riesling och Grüner Veltliner från Wachau. Röda Pinot Noir och ”Bordeaux-cuveer” från Neusiedlersee kan mäta sig med de bästa italienskt röda. Men kvaliteten på österrikiska viner är något som få i Sverige utanför connoisseur-kretsar känner till.🥂;)

EDIT:
På en vanlig schnitzel-restaurang i Österrike tar jag hellre en Weizenbier till maten.🍻

Senast ändrad:
Jag har ju uppenbart inte särskilt bra koll men efter många timmars sökande på Airbnb/Booking/vrbo/turistbyråer känns det som att det är möjligt att hitta sunkigt boende med 4-5 bäddar nära backen för 15000kr i Italien men inte i Österrike, Frankrike (eller Schweiz😁).
Skulle ni undvika orterna runt Sellaronda nu i februari även om inga olympiska tävlingar hålla i de orterna?

Skulle ni undvika orterna runt Sellaronda nu i februari även om inga olympiska tävlingar hålla i de orterna?
Är väl något av det sämsta du kan sikta på i februari just det här året.

Du är dessutom alldeles för sent ute för att kunna välja och vraka bland utbudet, de flesta bokar sitt boende minst 6 mån i förväg. Det som finns kvar nu är oftast några få dyra exklusiva hotell.
Kolla på andra orter som ligger en bit utanför skidsystemen (och undvik de kända charterorterna när du är så här sent ute), och kör bil eller åk skidbuss till liften. Där brukar man i Österrike kunna hitta fräscha semesterlägenheter för 1000-1200 Euro för en vecka.

Gillar också Italien, reser dit 5-6 ggr/år (både jobbresor och semesterresor), och Italien är just nu väldigt ”en vogue” för skidresor bland just svenskar, så det brukar avspegla sig när det gäller rekommendationer här på forumet.
Jag rekommenderar generellt vad jag tycker är bäst för en familjeskidresa: boende, välfungerande lift- och pistsystem och infrastruktur osv. och där vinner Österrike.
Ja, lunch i backen är lite billigare i Italien om man undviker de stora kända orterna. Och kaffet är mycket billigare (och bättre) än i alla andra alpländer.:coffee:

När det gäller kvalitet på mat och vin så vet jag inte om det var något som TS hade som kriterium, så svaret nedan blir till dig:
På vanliga enklare restauranger har Italien bättre mat än både Österrike och Frankrike. Bästa alpmaten äter jag annars de gånger jag unnar mig att bo på 4* hotell med 1/2- eller 3/4-pension i Österrike. Maten där håller hög internationell gourmet-klass sedan 10-15 år (inte att förväxla med de vanliga schnitzel- och gulaschkrogarna). Allra bäst mat äter man på gourmetrestauranger i Frankrike.
Vinet i Österrike smakar sannerligen inte illa, jag rankar generellt Österrike som vinland högre än Italien. Italien har inget vitt som kan mäta sig med Riesling och Grüner Veltliner från Wachau. Röda Pinot Noir och ”Bordeaux-cuveer” från Neusiedlersee kan mäta sig med de bästa italienskt röda. Men kvaliteten på österrikiska viner är något som få i Sverige utanför connoisseur-kretsar känner till.🥂;)

EDIT:
På en vanlig schnitzel-restaurang i Österrike tar jag hellre en Weizenbier till maten.🍻
Angående mat och dryck var det endast mina personliga erfarenheter gällande pris och preferenser om smaker. Själv äter eller bor vi ytterst sällan på 4*, snarare lägenhet med självhushåll med någon enstaka middag ute på kvällen och lunch varje dag i backen. Här delar vi i sällskapet gärna på en flaska vin och då får man betydligt bättre (både mat men framför allt vin) för motsvarande summa 😉 i Italien.

TS var heller inte ute efter lyx vad jag förstod.

Sen håller jag med att Riesling är fint 👌, dock till mer än dubbel peng i Österrike motsvarande vitt bra italiano i Italien/Frankrike.

Har inte stött på något gott rött i Österrike än men provar gärna de du skrev om så länge det inte kostar ett dagskort😀.

Sen håller jag med att Riesling är fint 👌, dock till mer än dubbel peng i Österrike motsvarande vitt bra italiano i Italien/Frankrike.
Det är tyvärr generellt svårt att hitta bra italienska vita viner (eftersom det inte finns särskilt många).
Har inte stött på något gott rött i Österrike än men provar gärna de du skrev om så länge det inte kostar ett dagskort😀.
Prova barrique-lagrade Zweigelt eller Cabernet/Merlot från Weingut Josef Pöckl eller Pinot Noir från Weingut Markowitsch.
Geheimtipp: Weingut Tschida, Zweigelt Fuchsloch för €19-.🍷

Generellt är österrikiska, tyska eller franska röda fräschare än italienska som ofta är ganska rustika eller ”dammiga” (pga tillverkningsmetoderna). Man får upp högt på prisstegen i Italien för att få riktigt bra kvalitet, i Piemonte eller Toscana oftast över €60-.
Bra viner kostar tyvärr ofta upp mot ett ”dagskort” nuförtiden.💸:(

Sen håller jag med om att om man bara beställer ”husets röda” på en italiensk krog så är det oftast mer drickbart än motsvarande i Österrike och Frankrike.
Om du befinner dig på en skidort nära Valtellina regionen så brukar man kunna hitta väldigt bra ”fattigmans-Nebbiolo” till överkomliga priser jmf med Piemonte (mindre än ett dagskort i Trillevallen).;)
Är du intresserad av mer specifika tips så får du gärna skriva ett PM.:)

Det är tyvärr generellt svårt att hitta bra italienska vita viner (eftersom det inte finns särskilt många).

Prova barrique-lagrade Zweigelt eller Cabernet/Merlot från Weingut Josef Pöckl eller Pinot Noir från Weingut Markowitsch.
Geheimtipp: Weingut Tschida, Zweigelt Fuchsloch för €19-.🍷

Generellt är österrikiska, tyska eller franska röda fräschare än italienska som ofta är ganska rustika eller ”dammiga” (pga tillverkningsmetoderna). Man får upp högt på prisstegen i Italien för att få riktigt bra kvalitet, i Piemonte eller Toscana oftast över €60-.
Bra viner kostar tyvärr ofta upp mot ett ”dagskort” nuförtiden.💸:(

Sen håller jag med om att om man bara beställer ”husets röda” på en italiensk krog så är det oftast mer drickbart än motsvarande i Österrike och Frankrike.
Om du befinner dig på en skidort nära Valtellina regionen så brukar man kunna hitta väldigt bra ”fattigmans-Nebbiolo” till överkomliga priser jmf med Piemonte (mindre än ett dagskort i Trillevallen).;)
Är du intresserad av mer specifika tips så får du gärna skriva ett PM.:)
Är ganska säker på mina italienska och franska viner. Har även vänner som bor i Toscana och har guidat runt oss på vingårdar med fantastiska goda viner för struntsummor 😉.

Men som sagt…..har inte alls stött på framför allt Österrikiska (röda) och vita förutom Riesling. Tack för tipsen😀, ska absolut försöka testa några av de nu i januari när vi ska ner till Zilertal/Mayerhofen.

Övriga tripperna bär av till Italien 🇮🇹.

Instämmer och ffa är Frankrike (enligt min erfarenhet) märkbart dyrare än både Ö och I.

Men kvaliteten på österrikiska viner är något som få i Sverige utanför connoisseur-kretsar känner till.🥂;)

Jo men motsvarande kan gälla om man gräver djupare även i andra länder. Men kvalitets-vinkulturen i Tyskland, Österrike och Frankrike (och kanske t o m Schweiz) är mycket äldre än i Italien.

Ja , undvik denna tid allt öster om Autostradan mellan Brennero och Verona. Det är OS-”venues” från norr (Val Pusteria) till söder (Val di Fiemme) till Cortina i öster. Plus Livigno, Bormio och dalarna i närheten. Jag befarar kaos på vägarna.

Iofs tror jag att många skidorter i dessa områden kommer att fungera helt ok om man bor nära liftarna, men priserna för boende (och kanske mat) blir definitivt högre än de borde vara.

Instämmer och ffa är Frankrike (enligt min erfarenhet) märkbart dyrare än både Ö och I.
Ja, både hotell och restaurang är dyrare på franska skidorter än i Österrike.
Vilket är märkligt eftersom österrikarna och tyskarna har högre löner än fransmännen.
Jo men motsvarande kan gälla om man gräver djupare även i andra länder. Men kvalitets-vinkulturen i Tyskland, Österrike och Frankrike (och kanske t o m Schweiz) är mycket äldre än i Italien.
Kolla vad 🇨🇭Weingut Gantenbein Pinot Noir och Chardonnay kostar (…. och ställ dig sedan i kön och be att få köpa ett par flaskor…. ;)).

By the the way…. det finns inga fantastiska viner till struntpriser någonstans, kostnaderna för produktion av kvalitetsviner är för höga för det.

om jag körde bil till Alperna (vilket jag inte gör då jag bor i Jämtland) skulle jag stanna någon dag i Garmish. Trevlig stad och skidåkning ser intressant ut med både högt och lågt system (jag har endast åkt igenom stan)

Liftkorten i Österrike är för dyra för min smak. Samma med Dolomiterna.
Men det finns vissa undantag. Kika på Kappl, See och Galtur som har fin åkning och lite lägre pris än StAnton/Ischgl.

Annars slår jag ett slag för Sulden/Solda (som @PisteCarver nämnde) där byn ligger på 1900m och åkning från 3250. Grym offpist och skogsåkning och ändå rimligt pris på skipass
(För bild se gissa-bilden- tråden 😁

Garmisch är ok om man verkligen inte vill köra längre men jag skulle aldrig spendera en vecka där. Det kändes litet, osäker på om det verkligen är det eller om det berodde på låg variation. Zugspitze var stängd när vi var där.

Jag kan bara instämma i att just i år - pga. OS - ska man nog (dessvärre) undvika både de centrala och östra delarna av italienska alperna för skidåkning. Jag tycker mig höra från min frus släkt och vänner (min fru är från Valtellina) att priserna överlagt fått en rejäl "olympisk injektion" i stora delar av Valtellina (inte minst Livigno och Bormio), och då lär det vara så i än högre utsträckning längre österut i Dolomiterna där fler grenar hålls. I bästa fall är det övergående, och nästa år mer rimligt igen, men...

Vad gäller viner tror jag vi kan diskutera oss blåa utan att komma överens, men det är ju det fina med olika preferenser. För egen del håller jag faktisk - trots att jag är partisk och "italofil" - med PC om att italienska vita inte når upp till samma nivå som franska, tyska eller österrikiska. Åtminstone inte om man gillar lite torrare och återhållsamma stilen. De röda dock...

Garmisch är ok om man verkligen inte vill köra längre men jag skulle aldrig spendera en vecka där. Det kändes litet, osäker på om det verkligen är det eller om det berodde på låg variation. Zugspitze var stängd när vi var där.
Garmisch är ffa väldigt bra om man vill ha enkla turmöjligheter. Helt galt kul hur mycket variation det finns med bara korta anmarscher.
Annars är det rätt litet och nedre delen är låg, dvs osäker med snö. Plus en massa folk från münchen på alla lediga dagar.

vi har precis spenderat en vecka i Schladming på hotell FerienAlm som var både billigt och väldigt fint. helt nyrenoverade studios med fullt kök.

Tillbaka
Topp