Snöskor med stegjärn?

Niiiicke

Medlem
Snöskor med stegjärn?
Vilka är de absolut bästa snöskorna för en snowboardåkare och hans boots? :-) Jag kan visserligen få tag i sånna där riktigt gamla snöskor gratis som är stora och runda så man får hjula nästan när man går men misstänker starkt att det är bättre att köpa nya...hehe.

Senast ändrad:
Snöskor med stegjärn?
Nu har jag VERKLIGEN gått igenom allt jag hittat om snöskor dvs. märken, olika modeller och allt sånt skit. Jag måste säga att som snowboardåkare så måste snöskor med öppning för stegjärn vara den absolut bästa modellen. Någon som har tips på märken?Konstigt nog är det ytterst få märken som har det. De flesta snöskor har några stegjärnstaggar längst fram men man måste få betydligt bättre fäste om man har riktiga stegjärn som går ner längst snöskon? Då har man garderat sig för både snö och is, för skon måste bära upp en lika bra oavsett om man har stegjärn eller inte tycker jag.

Sen fick jag höra att det är bättre att satsa på plast på snöskon än aluminium pga. på höga höjder så kan aluminium spricka. Kan det verkligen stämma? I såfall ligger spade och sond av aluminium verkligen i riskzonen att spricka också ju. Fast aluminium ska vara mer hållbart än kolfiber i alla fall tydligen.

Sen gäller det att ta tillräckligt stora snöskor som kan bära upp en ur snön. Någon som vet hur stora snöskor man ska ha om man väger ca. 90-95 kg, har storlek 45 på fötterna och är 195 cm lång?

Sen kom jag även in på splitboard, som tydligen skulle vara ett alternativ till snöskor. Men det verkar lite si och så med åsikterna om den. Letade på burtons hemsida som tydligen skulle ha en men såg ingen där. Rent spontant så tror jag att man tummar på åkkänslan om man tar en splitboard vs. "vanlig# snowboard. Man går på tur pga. känslan att åka nerför berget och inte tvärtom. Men roligt om man kan ta sig upp på berget så behagligt och smärtfritt som möjligt visserligen.

Kom gärna med åsikter, ska sluta skriva nu har redan skrivit förmycket redan...hehe.

Over and out!

Senast ändrad:
Snöskor med stegjärn?
NP_Sweden sa:
Sen fick jag höra att det är bättre att satsa på plast på snöskon än aluminium pga. på höga höjder så kan aluminium spricka. Kan det verkligen stämma? I såfall ligger spade och sond av aluminium verkligen i riskzonen att spricka också ju. Fast aluminium ska vara mer hållbart än kolfiber i alla fall tydligen.
Skulle väl vilja säg att plast är mer utsatt, iaf pga av extreme kyla som det kan vara på hög höjd...
Vet inte på vilka höjder du tänkt använda dina snöskor, men stegjärn i aluminium är väl ganska användt på extremt hög höjd, läs Everest och liknande, och inte hört någon som har problem med det.

Är inte snöskor klumpiga att gå på is med ändå? Gå på skrå eller uppför borde väl vara otypligt?

Snöskor med stegjärn?
Jag körde med MSR Denali snöskor ett tag med snowboardskor i. De satt 100ggr bättre på foten än andra snöskor då de inte vred sig när vi gick på skrå till skillnad från tubbs. Orkar inte skriva mer nu men googla MSR Denali så hittar du en riktig grym snösko i plast.

Snöskor med stegjärn?
WITMatrix sa:
NP_Sweden sa:
Skulle väl vilja säg att plast är mer utsatt, iaf pga av extreme kyla som det kan vara på hög höjd...
Vet inte på vilka höjder du tänkt använda dina snöskor, men stegjärn i aluminium är väl ganska användt på extremt hög höjd, läs Everest och liknande, och inte hört någon som har problem med det.

Är inte snöskor klumpiga att gå på is med ändå? Gå på skrå eller uppför borde väl vara otypligt?
Tänkte att det skulle vara smidigt att gå med snöskor med riktiga stegjärn, när det blir brantare partier med is och annats skit så är det bara att ta av sig snöskorna och använda stegjärnen. Dessutom så lär de fästa mycket bättre också. Annars måste man ta av sig snöskorna och sätta på stegjärnen som ligger i ryggsäcken typ. Eller räcker det gott och väl med snöskor som inkluderar stegjärnstaggar. Vill ha det bästa när jag ändå ska köpa ett par snöskor.

Snöskor med stegjärn?
WITMatrix sa:
NP_Sweden sa:

Jag var nära att köpa ett par som var helt i plast. Dom skulle hålla bäst av de alla. Lättast och bäst stegjärn också. http://www.msrcorp.com/snow/denali_evo_ascent.asp
Och att plasten inte skulle klara temperaturen är snack...Dessa är bland de bästa.
Man kan köpa till en skena som man sätter bakom hälen för de ritkigt djupa dagarna också.

Snöskor med stegjärn?
Rydellen sa:
WITMatrix sa:
NP_Sweden sa:

Jag var nära att köpa ett par som var helt i plast. Dom skulle hålla bäst av de alla. Lättast och bäst stegjärn också. http://www.msrcorp.com/snow/denali_evo_ascent.asp
Och att plasten inte skulle klara temperaturen är snack...Dessa är bland de bästa.
Man kan köpa till en skena som man sätter bakom hälen för de ritkigt djupa dagarna också.
Det var exakt dem jag menade. De är ruskigt bra! Funkar inte till isklättring men de funkar betydligt längre dà det börjar bli kruxigt än mànga andra snöskor. Tack Rydellen!

Snöskor med stegjärn?
NP_Sweden sa:
... Men roligt om man kan ta sig upp på berget så behagligt och smärtfritt som
möjligt visserligen....
Det fungerar inte helt enkelt med snowboard, utan man kommer alltid att vara efter om man jämför
en alpin kombination av skidor. Det är egentligen bara bita i det sura äpplet, om man vill tura med
snowboard, och hoppas på det bästa....

Finns några stegjärnsmodeller för mjuka snowboardskor på marknaden överhuvudtaget?

Senast ändrad:
Snöskor med stegjärn?
Jodå, vet dock inte hur de funkar att gå med iom att jag åker skidor... Men kanske blir lite jobbigare och inte samma "tå grepp" som med pjäxor när det är riktigt brant?
Orkade inte läsa riktigt hela tråden så vet inte om någon har tipsat om sådana där små aluminium "skidor" med stighudar som sitter fastklistrade? Iof lite segt att behöva ha dem på ryggan när man skall ner, men ser mycket smidigare ut än snöskor, särskillt på skrå.
Kommer såklart inte ihåg vad de heter, men men...

Snöskor med stegjärn?
Blackriverpaint sa:
Rydellen sa:
WITMatrix sa:

Det var exakt dem jag menade. De är ruskigt bra! Funkar inte till isklättring men de funkar betydligt längre dà det börjar bli kruxigt än mànga andra snöskor. Tack Rydellen!
Vilken snöskomodell är den absolut bästa av MSR då? Är det lightning ascent kanske?

Tillbaka
Topp