Snöstorm i Tänndalen! Var kan man åka idag?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hej!

Just nu är det snöstorm i Tänndalen och att ge sig ut i backarna i stormbyarna känns inte speciellt inbjudande. Vart ska vi åka idag? Är det bättre på Funäsberget, Ramundberget eller kan Tännäskröken vara ett alternativ?

/MM

Godmorgon! Jag skulle rekommendera Funäsberget. Det blåser väääääldigt mycket mindre där! Och de är kanonåkning. Kröket skulle också gå, men de blåser minst på berget skulle jag tro.

Jag antar att du har kollat snörapporten. Tänndalen, Ramundberget och Kröket har fått runt 25cm nysnö men de har inte så många liftar öppna. Funäsberget har allt öppet men "bara" 8cm nysnö.

Om Ramundberget har Skarsliften igång skulle jag åka dit utan tvekan. Det finns mycket bra skogsåkning runt den. Har det kommit några dm nysnö kan man roa sig riktigt bra där, korta åk men bra.

Är inte skarsliften öppen skulle jag åka till Funäsberget.

Glömde bort.

Svin som har lyckats pricka in ett dump. Jag var jag uppe i helgen som var, helt ok åkning men skulle inte ha tackat nej till tre dm nysnö.

Själv har jag lyckats missa alla dump den här säsongen.

Kör hårt!

Usch så tråkigt med blåst och nysnö. Gå till gymmet och bygg på benen lite. :-)

Eller, så kan du ta fram turskidorna och bege dig till Lillåsvallen. På med laggen och följ skoterleden upp mot Anåfjället. Skogen ner mot Lillåsvallen igen, är inte alls dum. Inte dum överhuvudtaget.

@Storpotaten
... jag kör bara skidor i solsken! ;-) Lillåsvallen verkar intressant!

Visade sig att Funäsdalsberget var en fullträff. Så kraftiga stormbyar på toppen att barn riskerade att blåsa bort, men ned i backen var det lä, solsken och perfekta snöförhållande. Upp mot 20 centiemter torr fin lössnö mellan granarna gav möjlighet till en och annan lössnösväng. Mycket trevligt!

Stormbyar i Tänndalen idag igen ...

/MM

Blåser grymt mycket här nu! Gick inte ens att åka upp på fjället ovanför skarvruet där jag bor. Men som nån tidigare nämnde; på med turskidorna, det sitter aldrig fel när det är busväder. Och har du tur så får du ju även medvind på sina ställen, dessutom! Jag hajkade en hel del igår, dock inte med turskidor.. Men p.g.a. snöfallet och läget så behöver man ju inte gå så långt för att få lite orört. Tippar på att det lär bli GRYMT i ramis i helgen, för övrigt!

MM: Tack för en trevlig förmiddag! Sjukt bra dag!!! Topp tre dag i Sverige för mig tror jag!

Senast ändrad:
Hasse hade fått för sig att två dagars snöfall med stängda liftar i Ramis Osthang kunde vara nått. Nåväl, såg knappt vägen i blåsten och snöfallet i bilen på vägen upp ... Sen klarnade det och jag fick hjälpa de adrenalinstinna localsen och spåra upp Osthanget. Brant skogsköring i strålande solsken med knädjupt puder (betydligt mer på vissa ställen) är ju inte bara OK, utan faktiskt, helt underbart! Helt klart säsongens bästa! Tack Hasse!

Någon som har koll på läget i Tännäskröket?

:-D / MM

Senast ändrad:
Sjukt najs åkning i tänndalen idag.
Perfekt väder, bra med sol och ca 30cm lössnö att glida ner genom. Åker hem till Skåne på söndag =(

@STORPOTATEN
Drog upp på Anåfjällets sluttning och sedan ner genom skogen vid Lillåsvallen. Fin snö men i flackaste laget där jag körde. Var tyvärr sönderblåst ovanför trädgränsen. Området har klar potential ... kanske brantare skogsåkning någon annanstans på sluttningen? Klara mig undan Bjärven!

@Hasse
Körde en timme i Kröket i lördags eftermiddag ... stället har potential men var rena misären ... bitvis stenhårt, isigt, sönderblåst och på sin höjd "lite mjukt" i utanförpisten. Svårt att tro att det bara är några mil till Ramundberget.

/MM

Senast ändrad:

@MM: Jag drog upp och körde lite i Ramis men var tvungen och åka hem med feber efter två timmar. Nu drar jag ute med stighundarna och går på Lillskarven efter en dag på jobbet. Men håller fortfarande fredagen so men sjukt bra dag ;)

Tillbaka
Topp