đŸ”ïž Är det bara vi – eller har skidresor blivit orimligt dyra?

eliasrygler

Medlem
Vi Àr tvÄ skidintresserade killar, en med teknisk bakgrund frÄn LTH och en med ekonomi bakgrund frÄn Ekonomihögskolan i Lund, som de senaste Ären har suttit och analyserat vÄra egna skidresor och mÀrkt en sak:

Det kÀnns som att det blir dyrare och dyrare att Äka pÄ skidresa, och det Àr nÀstan omöjligt att veta om man faktiskt betalar rÀtt pris.

‱ Paketresor marknadsförs som “smidiga och prisvĂ€rda”
‱ Att boka sjĂ€lv tar 10–15 timmar research
‱ Flyg + bagage + transfer + liftkort + boende = ett pussel
‱ Och Ă€ndĂ„ vet man inte om man kunde gjort det smartare

Vi har dÀrför byggt egna AI-baserade verktyg som analyserar:

– Flyg och bagagekostnader
– Transfer vs hyrbil
– Boendets faktiska lĂ€ge och prisvĂ€rde
– Liftkort och dolda kostnader
– Olika datumkombinationer

Tanken Àr att hjÀlpa personer som redan planerar en resa att maximera sin budget och se om det finns smartare alternativ Àn det man först hittat.

Just nu vill vi testa detta i liten skala.

Om du:

‱ Har en budget
‱ Har ett tĂ€nkt resemĂ„l
‱ Har ungefĂ€rliga datum

Skriv gÀrna DM sÄ skickar vi vidare instruktioner och ser om vi kan optimera din resa.

Vi Àr genuint nyfikna pÄ om fler Àn vi upplever att det hÀr Àr ett problem, eller om vi bara överanalyserar

All input uppskattas.

Elias

Om man bortser frÄn UCPA, som gör nÄgot som Àr svÄrt att replikera pÄ egen hand, sÄ har jag sÄ svÄrt att förstÄ varför man skulle vÀlja paketresa. 10h research Àr ju 10h mys som man gÄr miste om nÀr man vÀljer paketresan...

Skidresor kan enkelt bli schvindyra, man behöver inte ens anstrÀnga sig
TĂ€nker sjĂ€lv att förutom inflationen sĂ„ blir man sjĂ€lv bekvĂ€mare med Ă„ren och börja vĂ€lja till saker som gör att priset skenar. Men det e bara jag. DĂ„ man var ung sov jag glatt pĂ„ bĂ€nkar pĂ„ tĂ„gstationer och flygplatser, nu prioriterar jag kort restid tex för att kunna maximera pĂ„ plats 💾💾

Jag hÄller nog med om att skidresor blivit orimligt dyra. Har inte varit i Alperna pÄ tio Är men planerar att Äka dit nu. För 10-15 Är sedan tyckte jag att det var ganska jÀmnt skÀgg prismÀssigt mellan att sy ihop sjÀlv kontra paketresa. Mellanskillnaden kunde ganska enkelt motiveras men enkelheten och smidigheten med att nÄgon ordnar allt Ät en.

Nu har jag suttit denna vecka och kollat lite pÄ paketresor kontra att ordna sjÀlv. Jag skulle sÀga att det Àr 50-100% dyrare med paketresa.

Jag skickar DM, spÀnnande att se vad ni fÄr fram.

Vad Àr skillnaden frÄn t ex weski.com? Har bara testat den men verkar smidig och fÄ fram bra priser.

Senast Àndrad:
Vad Àr skillnaden frÄn t ex weski.com? Har inte testat den men verkar smidig och fÄ fram bra priser.
WeSki Àr absolut en bra tjÀnst. Skillnaden Àr att vi har byggt en optimerad AI-motor som vi faktiskt har testat mot deras resultat, och i flera fall fÄtt fram billigare eller bÀttre kombinationer. VÄrt fokus ligger pÄ djupare optimering och mer dynamisk paketering.

Det finns mÄnga aspekter att ta hÀnsyn till, tex:
Ta med skidor = mer bagage pÄ flyget + större hyrbil
Hyra skidor = mindre bagage + mindre hyrbil + kostnad för hyra

Det finns mÄnga aspekter att ta hÀnsyn till, tex:
Ta med skidor = mer bagage pÄ flyget + större hyrbil
Hyra skidor = mindre bagage + mindre hyrbil + kostnad för hyra
Exakt, det Àr just dÀrför helheten Àr sÄ viktig. Att ta med skidor pÄverkar inte bara flygkostnaden utan Àven transport och bilstorlek, medan hyrning minskar bagage men tillkommer som lokal kostnad.

Vi analyserar alltid hela upplÀgget, inte bara enskilda priser, och jÀmför olika scenarier. VÄrt fokus Àr hög personlig service, kombinerat med en AI-agent i bakgrunden som testar flera kombinationer för att hitta det mest optimala totalupplÀgget.

10h research Àr ju 10h mys som man gÄr miste om nÀr man vÀljer paketresan...
+1 pÄ denna, tycker halva nöjet Àr att planera, jÀmföra olika orter, olika boenden osv tills man borrat ner det till ett förslag som tillgodoser kraven pÄ ort, boendestandard och pris.

+1 pÄ denna, tycker halva nöjet Àr att planera, jÀmföra olika orter, olika boenden osv tills man borrat ner det till ett förslag som tillgodoser kraven pÄ ort, boendestandard och pris.
Ä andra sidan, om man fÄr hjÀlp av en AI-agent sÄ kan man ju utvÀrdera tusentals alternativ!

Brukar ofta klicka in pÄ annonser för fantastiska paketresor men slutar alltid med att jag blir förbannad.....

NÀr man klickat i att man inte vill flyga frÄn Stockholm, vill kunna gÄ pÄ toa pÄ flyget, ska ha med bagage, vill andas luften pÄ orten man ska till o s v os v.....

SÄ slutar man med 100-200% högre pris Àn det annonserade....

Vill Äka med dotter till Alperna för att visa lite mer Àn Skistar.

Ja. Eint. Bitter

Ja man slits mellan frustration och glÀdje. Vi svenskar har ju kollektivt/politiskt sedan lÀnge valt att prioritera annat Àn ekonomisk tillvÀxt och rikedom (usch!), sÄ det Àr ju inte sÄ konstigt att vi inte har lika mycket rÄd lÀngre. EfterfrÄgan frÄn andra lÀnder (och rikingar i Sverige) driver upp priserna pÄ den begrÀnsade marknad det faktiskt handlar om. Vi andra fÄr nöja oss med litet enklare boenden, undvika högsÀsongen och anvÀnda vÄr list och erfarenhet av att boka pÄ ett prisvÀrt sÀtt. Och det gÄr, faktiskt.

Jobbigast tycker jag Àr att fÄ ihop en vettig transfer, om det inte gÄr tÄg Ànda fram till skidorten. Det blir oftast hyrbil för vÄr del, och biluthyrarna gör ju allt för att plocka oss pÄ pengar. Eller att vi kör med vÄr elbil ner, men det Àr ju faktiskt ganska jobbigt. Ibland lÀngtar jag efter en riktig pensionÀrs-charter med full transfer till hotellets port. SÄ som de flesta gjorde förr.

Ja man slits mellan frustration och glÀdje. Vi svenskar har ju kollektivt/politiskt sedan lÀnge valt att prioritera annat Àn ekonomisk tillvÀxt och rikedom (usch!), sÄ det Àr ju inte sÄ konstigt att vi inte har lika mycket rÄd lÀngre.
Ja, vi svenskar Ă€r ett mĂ€rkligt folk som tror att vi Ă€r de mest normala och „lagom“ i hela vĂ€rlden. Efter att ha jobbat större delen av min yrkeskarriĂ€r internationellt med huvudsak utlĂ€ndska kollegor och kunder runt om i vĂ€rlden, kan jag konstatera att vi svenskar Ă€r synnerligen avvikande i vĂ„ra vĂ€rderingar jmf med de flesta andra nationaliteter. Och det Ă€r vĂ€ldigt ofta inte till det bĂ€ttre.
Jobbigast tycker jag Àr att fÄ ihop en vettig transfer, om det inte gÄr tÄg Ànda fram till skidorten. Det blir oftast hyrbil för vÄr del, och biluthyrarna gör ju allt för att plocka oss pÄ pengar. Eller att vi kör med vÄr elbil ner, men det Àr ju faktiskt ganska jobbigt. Ibland lÀngtar jag efter en riktig pensionÀrs-charter med full transfer till hotellets port. SÄ som de flesta gjorde förr.
Jag Äkte faktiskt för första gÄngen pÄ mÄnga Är pÄ en skidcharterresa förra sÀsongen och en av resorna denna sÀsongen blir ocksÄ en charter. PrismÀssigt tror jag faktiskt inte det hade gÄtt att fÄ till motsvarande resa anordnad privat till ett lika bra pris för de resor jag har bokat.
Fördelar:
- Transfer Àr arrangerat vid ankomst
- I transferbussen fÄr man ett kuvert innehÄllande bÄde liftkort, pistkarta och veckoprogram.
- Bra möjligheter att trÀffa nya bekantskaper
Nackdelar:
- BagagebegrÀnsningar med charterflyg.
- Ingen relax med god mat och dryck i loungen.
- Litet urval av resmÄl.

Men för en hel familj blir det dyrt, vi Àr bara tvÄ som reser tillsammans numera. För en familj med flera barn Àr egen bil + egen hotellbokning det ekonomiskt bÀsta alternativet.
Även om vi bara reser tvĂ„ sĂ„ gör vi Ă€ndĂ„ de flesta skidresor med egen bil.

Senast Àndrad:
Ja man slits mellan frustration och glÀdje. Vi svenskar har ju kollektivt/politiskt sedan lÀnge valt att prioritera annat Àn ekonomisk tillvÀxt och rikedom (usch!), sÄ det Àr ju inte sÄ konstigt att vi inte har lika mycket rÄd lÀngre.
Man kan tillÀgga att den enskilt största orsaken till vÄr relativa fattigdom i Europa har orsakats av att vi röstade nej till Euron 2003.
DÄ kostade en Euro 9 kr och den köpkraften hade vi haft idag om vi gÄtt med dÄ.

KÀnns dock som marginalen pÄ skidresor till alperna Àr lÀgre Àn pÄ solresor till medelhavet. Det Àr inte billigt men mÄnga gÄnger fÄr man t ex liftkort och boende med för samma pris som bara boende om man kollar sjÀlv Àr min kÀnsla. Nu bor ju jag sÄ att flyg Àr det enda vettiga om man inte vill spendera en vecka med tÄg/bil för att ta sig ned och upp.

JÀmför man med solresor fÄr man ofta 2v för samma pris som 1v i paket nÀr man bokar sjÀlv. Sen brukar transfer pÄ solresor för det mesta vara rent ut sagt ett rÄn, 1000kr för en bussresa pÄ 20min, som dock drar ut pÄ tiden till 1h 20min för att Bengt 77Är ska gÄ och kissa och Berit hittade inte sitt bagage plus 90 stopp pÄ olika hotell. En taxi för samma strÀcka kostar 200-300kr.

En transfer pÄ skidresa till Dolomiterna t ex dÀremot motsvarar ofta 2-3h buss och dÀr Àr tidsvinsten inte lika stor och priset för en hyrbil en vecka drar lÀtt ivÀg. Nu har jag ju fortfarande inte kommit ivÀg till alperna pÄ vintern men Äker varje Är till Italien pÄ sommaren dÀr jag sÀtter ihop hela resan sjÀlv.

Senast Àndrad:
DÄ kostade en Euro 9 kr och den köpkraften hade vi haft idag om vi gÄtt med dÄ.

Jag hÄller iofs inte med - det Àr för grov förenkling. DÄ förutsÀtter du att inget annat Àn kronkursen har pÄverkats av att vi dÄ inte gick med i euron.

Det Àr ju istÀllet sÀkert att en mÀngd olika faktorer som kostnadslÀge, lönelÀge, export, import samt per definition rÀntepolitik mm hade pÄverkats betydligt om vi dÄ hade gÄtt med i euron. FrÄgan Àr hur mycket och i vilken riktning. Allt detta hade pÄverkat svenskarnas köpkraft vs utlandet. Och det gÄr inte ens i efterhand fÄ nÄgot entydigt svar frÄn nationalekonomer hur det hade utvecklat sig.

InstÀmmer i det dÀr med paketresor, ska titta nÀrmare pÄ det nÀsta gÄng. Man baxnar lÀtt nÀr man ser hela kostnaden pÄ en gÄng, men det Àr lÀtt att underskatta alla smÄ och stora extra kostnader för en egenproducerad resa.

Jag hÄller iofs inte med - det Àr för grov förenkling. DÄ förutsÀtter du att inget annat Àn kronkursen har pÄverkats av att vi dÄ inte gick med i euron.

Det Àr ju istÀllet sÀkert att en mÀngd olika faktorer som kostnadslÀge, lönelÀge, export, import samt per definition rÀntepolitik mm hade pÄverkats betydligt om vi dÄ hade gÄtt med i euron. FrÄgan Àr hur mycket och i vilken riktning. Allt detta hade pÄverkat svenskarnas köpkraft vs utlandet. Och det gÄr inte ens i efterhand fÄ nÄgot entydigt svar frÄn nationalekonomer hur det hade utvecklat sig.
Oavsett vÄr löneutveckling sÄ hade vÄra pengar varit betydligt mer vÀrda nu om vi gÄtt med dÄ.
Jag har inte bemödat mig med att titta pÄ statistik, men min generella uppfattning som baseras pÄ vad kollegor och medarbetare i andra lÀnder Ànda sedan tiden före Euro omröstningen har fÄtt i Ärliga löneökningar i procent, Àr att de inte har varit mindre Àn vÄra.
InstÀmmer i det dÀr med paketresor, ska titta nÀrmare pÄ det nÀsta gÄng. Man baxnar lÀtt nÀr man ser hela kostnaden pÄ en gÄng, men det Àr lÀtt att underskatta alla smÄ och stora extra kostnader för en egenproducerad resa.
Den dyraste resan jag har gjort var till Vars Foret Blanche förra Äret. Hyrbilen som anvÀndes till transfer 2x40 mil stod stilla hela veckan till en kostnad av 7.000kr. Hotellet var ocksÄ det dyraste vi har bott pÄ (men lÄngt ifrÄn det bÀsta). Frankrike Àr mÀrkligt dyrt i förhÄllande till standarden, vilket Àr konstigt med tanke pÄ att fransmÀnnen tjÀnar sÀmre Àn tyskar och österrikare.
Italien ligger prismĂ€ssigt ungefĂ€r som Österrike. Kanske lite billigare mat pĂ„ smĂ„ skidorter i Italien. Deras löner ligger Ă€ven under Frankrikes.

NÀsta vecka Äker vi pÄ en paketresa dÀr vi bor pÄ bra hotell med halvpension, transfer och liftkort ingÄr. Lunch och mÄltidsdryck Àr det som tillkommer.
Vi betalar 43.000kr inkl. skidfrakt för tvÄ personer. Det hade gÄtt att komma nÄgot lite under det genom att boka sjÀlv och köra bil ner, men dÄ hade vi behövt förbruka vars en extra semesterdag, sÄ totalt sÀtt hade det inte blivit billigare.
Att tÀnka pÄ om man kör till Alperna med bil som man Àger sjÀlv Àr att om man rÀknar in hela milkostnaden sÄ blir det ganska dyrt.

Oavsett vÄr löneutveckling sÄ hade vÄra pengar varit betydligt mer vÀrda nu om vi gÄtt med dÄ.

"Oavsett löneutveckling"?? SÄ om ett tidigt eurosamarbete t ex lett till en löneanpassning nedÄt (mycket möjligt) sÄ hade ÀndÄ "vÄra pengar varit betydligt mer vÀrda nu"? En enorm förÀndring för vÄr ekonomi som ett valutasamarbete som Euron pÄverkar ju sÄ mycket mer Àn att man kopplar ihop valutorna.

Jag tror ocksÄ att det hade varit bra men inte uttryckt som en matematisk sanning.

Jag har inte bemödat mig med att titta pÄ statistik, men min generella uppfattning som baseras pÄ vad kollegor och medarbetare i andra lÀnder Ànda sedan tiden före Euro omröstningen har fÄtt i Ärliga löneökningar i procent, Àr att de inte har varit mindre Àn vÄra.

Visst hÄller delvis med, men det finns ju mÄnga andra förklaringar till det förutom att de har Euro som valuta. HÄller med i övrigt.

Tillbaka
Topp