Snowblades HJÄLP! :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Thunander

Ny medlem
Jag tänkte köpa ett par snowblades, ville ha ett par med självutlösare, som på vanliga skidor. Jag undrar om ni vet några bra butiker som säljer skidor mm. Har redan kollat på stadium, intersport och teamsportia utan resultat, har även kollat på blocket utan att ha hittat något.

typ sånna här.
http://195.149.144.113/images/94/9417083601.jpg

Svara först på snowblades "frågan" men sedan undrar även vad som är så "bra" med twintips? Alla snackar om dem ;)

haha.. ja jag åker typ bara i kläppen, efterssom jag har hus i närheten. Menar inga "riktiga" offpistbackar... vill ha snowblades eftersom dom är väldigt enkla att ta med när man ska ut och åka med klasspolarna. :S så dom ska alltså användas i typ romme/kläppen/sälen.

Ehh? Vadå hoppas du skämtar... vafan är det för fel på snowblades? Vad har alla emot dem dom är ju skit roliga!

"snowblades är bara till för att skydda pjäxorna när man går på asfalt"

nejdå, men jag kan tyvärr inte hjälpa dig. är inte så insatt i snowblades.

vadå snowblades hur seriöst är det ? det är för danskar å folk som inte kan åka normal långa skidor

vissa kanske tycker det är roligt, men de flesta ser det nog som ett substitut för dem som inte klarar av att åka "riktiga" skidor. Överlag så tycker nog dock de flesta, skidåkare som brädåkare, att det helt enkelt ser riktigt fult ut, om man nu bryr sig om sådant.

Jag som snowboardåkare kan nog t o m svara på din twintip-fråga.. Du har en spets där bak också för att kunna åka baklänges..

Satsa på skidor istället!

OMG... :S
Jag åker; Snowboard, Skidor och snowblades... det roligaste att åka är snowblades efterssom det är hur enkelt som helst att ta sig igenom offpistbackar som innehåller träd osv. Hur enkla som helst att svänga med och det går undan.

till stavarn viktorbackaman; Dom är kortare, det är enklare att "svänga" man kommer enklare mellan träd och diverse hinder.

och flyter ovan på snön as bra pga bredden o den långa längden.

Snowblades smutsar ner denna sida.
Sen är det så att det går inte att åka offpist med snowblades. Om man definerar offpist som en backe som ser ut som till exempel Kläppens "extreme skipark" så går det ju. Prova åka lössnö med det pulver....

Det är det kanske inte så roligt längre....
Håll dig till snowboard eller skidor.

ja, skärp er allihopa! blades är grymt! hur ghetto som helst. Davz00r är kung.

men seriöst. Om du nu vill ha gayblades, varför ska dom ha en riktig bindning? Du kan ändå inte skada dig om du klotar eftersom de är så korta.

haha.. ja jag åker typ bara i kläppen, efterssom jag har hus i närheten. Menar inga "riktiga" offpistbackar... vill ha snowblades eftersom dom är väldigt enkla att ta med när man ska ut och åka med klasspolarna. :S så dom ska alltså användas i typ romme/kläppen/sälen.

håller med viktorbackman det kan ju fan inte fungka att åka snowblades i lössnö. kanske maskin pullver men itne LÖSSNÖ!

Jaaaaa nu fattar jag....Davz00r åker blades för att han inte kan åka på riktiga skidor med normal längd!!!!!

Snowblades fungerar ingenstans, i parken är dom värdelösa, i pisten är dom värdelösa och slutligen i offpist.
Har aldrig åkt, men man kan lätt genomskåda det genom att titta på den som åker.

jag är 16 år 1.80 och kan åka skidor hur bra som helst. Jag åker typ i kläppen och sälen... :S
Har åkt snowblades och det går fan inte dåligt.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA...Seriöst eller?

Visste ni att sässongarna i Val d´sere (frankrike) har en "alla terroriserar pisterna med snowblades-dag" ? coolt eller hur??? :P Då kanske ni snowblades åkare fattar att ni e lite småtöntiga =)...

visst, kör man i skogen å kallar det offpist så är ju snowblades lättast att ta sej fram med...
Jag fick erfara svårigheten för en trogen snowboardåkare att ta sej fram i skogen med ett par skidor på 169cm när jag aggerade skidlärare på skol-praon förra sässongen.. Fy fan va de va svårt. då, för första å enda gången i mitt liv önskade jag att jag hade ett par skidor i samma storlek som mina skidskole barn på mina fossingar =). Men är man trogen bergs-människa som mej å mina goa polare så håller man sej till feta snowboards eller ett par stora, svarta, mystiska Gotama :P. det är maffigt! =) själv åker jag för tillfället på en Uninc, den e go den me =)

För guds skull håll er borta från snowblades! Skaderisken e desstuom enorm =/ haha, ingen balans ju! Ni ser dessutom fördjävliga ut när ni far fram i pisten utan kontroll me armarna utsträckta som na satans kyckling. ser nästan ut som ni ska skita eller någe, fyfan..

länge leve snowboard och skidåkning.. tack vare dessa fina saker är livet värt å leva

Jag gör inga trick... FFS jag undrade om det finns några bra skidaffärer i stockholmstraken... INGEN har svarat på det än... :S

kände för en liten text där uppe... =)

nejmen jag vene nån skidaffär som säljer snowblades med självutlösande bindning..
men köp ett par med vanlig bindning åsså lämna in dem på nån bra skidaffär så kan dom säkert fixa till dem å trycka dit en riktig skidåkar bindning! Du kan ju iaf kolla upp det med närmsta skidaffär.
för jag kan nästan garantera dej att de inte finns nån affär som säljer standard med vanlig skidbindning

/sandgren

PS. jag är emot snowbladesåkare men jag accepterar er =)

till alla som klagar:

Jag åker i kläppen och sälen som sagt. (ingen massa lössnö osv osv).

Jag åker kanske 7 dagar per år.

Jag åker ofta snowboard första dan och varvar lite men får ont i fötterna av min bräda och kör därför blades istället.

Jag har stavar när jag åker blades! hehe

Ännu mer lol för fan. Stavar och snowblades? Kör man i kläppen så ska man köra carving eller jibb.

för din egen skull tycker jag att du bara borde ge upp, lämna sidan och lägga ner "skidåkningen". du vill inte vara en bladeare, för du kommer bara höra folk skratta åt dig, peka på dig och håna dig offentligt.

som alla vet är blades djävulens redskap, gjorda för att skrämmas. men djävueln misslyckades och gjorde dom för korta så att ingen är rädd för dom, istället hånar varenda jävel dom. du vill inte vara bladeare, men för din egen skull skaffa en hemlig identitet, fly landet och göm dig i bergen i afghanistan. där lever många bladeare, gämda från förföljelsen.

gay

I egenskap av moderator och allmän mamma så tar jag mig härmed tid att bena lite i denna urartade diskussion.

Snowblades, ett varumärke från Salomon. Sporten, eller rättare sagt fenomenet, heter egentligen "Skiboards". Skiboards var vid skapelsen förmodligen inte tänkt som ett vettigt åkdon, utan mer som en lökig pryl. Snowblades är billiga leksaker och INTE en trickskida och de är för övrigt inte något bra alternativ för nybörjare.
Faktum är att flera skidorter diskuterar att förbjuda snowblades/skiboards p.g.a. att så många skadar sig på snowblades. Gamla kärringar tycker de är lätta att bära och så inbillar de sig att det är lättare att svänga. Ungdomar ser det som en "hoppskida" och åker i parken med dem. Visst fungerar det bra att hoppa med snowblades. Precis lika bra som vanliga skidor. Att landa är dock en helt annan femma, och det är här många ben knäcks och ledband dras sönder.

NU hade jag tänkt svara på Davz00r:s frågor, vilket ni andra mobbare tyvärr inte har lyckats med hittils.

#1 Snowblades med traditionella bindningar som löser ut finns (såvitt jag vet) inte att köpa. I så fall får du snickra hemma, men jag undrar om de är gjorda för sådana bindningar.

#2 Twintips är skidor som är särskilt utvecklade för att fungera i parken. Skärningsradiens centrum (sweetspot) ligger mitt på skidan och man står också mitt på skidan, detta för att underlätta åkning baklänges och för att få en symmetrisk viktfördelning, vilket gynnar dig då du snurrar i luften. Bakänden är även uppböjd för att klara av landningar och åkning baklänges. (Oväntat?)

Mitt råd är att hyra dig ett par riktiga twintips och prova.

vafan! om du åker 7 dagar per sessong ska du väl för guds skull hyra ett par riktiga skidor? O_o

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp