Swollenraspberry
Ny medlem
Snowboard för pist.
Så ska nu köpa en ny snowboard, ska dra till alperna med ett gäng skidåkare vilket betyder att jag behöver en bräda som klarar höga farter utan att bli fladdrig med bra kantgrepp för carving. Kommer alltså åka nästan bara i pistade backar. Har tidigare år åkt på hyrbrädor utan några vidare egenskaper i höga farter, kännts ostabilt och som att jag inte kan "lita" på brädan när man trycker i svängarna. Har åkt snowboard ca 10 dagar per år i 3 år nu, åkt skidor innan dess, skulle säga att jag är en ganska erfaren och aggressiv åkare som gillar fart. Har tittat runt på forumet flera timmar nu men har ändå flera frågor jag skulle vilja ha hjälp med.
Längd: 173 cm
Vikt: ca 60 kg
Ålder: 19 år, typ färdigväxt.
Boots: storlek 44 Burton Moto Testat på XXL här i Göteborg så dom lär det bli. Om inte dessa är för mjuka för hög fart?
Är det endast camber som gäller när man ska åka 95% pist eller finns det alternativ som funkar i hög fart?
Hur lång ska brädan vara? 154 eller behövs mer (lr mindre)?
Med tanke på att jag väger "bara" 60 kilo kommer en bräda med ganska hård flex (typ 7/10) vara för hård och vara omöjlig att få bra skär med?
Måste den vara Wide för att bootsen ska få plats utan att man får toe drag?
Då jag inte åker jättemycket så har jag inte direkt någon jättehög budget, en Burton Custom X 156 verkar vara ganska perfekt om det inte vore för priset (kan köpa begagnat/förra årets modell vara något?). Förutsatt att camber är rätt val för pist, vad finns det för liknande brädor som inte lämnar lika stora hål i plånboken? och hur stor är egentligen skillnaden jämfört med en bräda för halva priset?
Tack på förhand, Daniel
Längd: 173 cm
Vikt: ca 60 kg
Ålder: 19 år, typ färdigväxt.
Boots: storlek 44 Burton Moto Testat på XXL här i Göteborg så dom lär det bli. Om inte dessa är för mjuka för hög fart?
Är det endast camber som gäller när man ska åka 95% pist eller finns det alternativ som funkar i hög fart?
Hur lång ska brädan vara? 154 eller behövs mer (lr mindre)?
Med tanke på att jag väger "bara" 60 kilo kommer en bräda med ganska hård flex (typ 7/10) vara för hård och vara omöjlig att få bra skär med?
Måste den vara Wide för att bootsen ska få plats utan att man får toe drag?
Då jag inte åker jättemycket så har jag inte direkt någon jättehög budget, en Burton Custom X 156 verkar vara ganska perfekt om det inte vore för priset (kan köpa begagnat/förra årets modell vara något?). Förutsatt att camber är rätt val för pist, vad finns det för liknande brädor som inte lämnar lika stora hål i plånboken? och hur stor är egentligen skillnaden jämfört med en bräda för halva priset?
Tack på förhand, Daniel
Senast ändrad: