Snowboard från USA

Snowboard från USA
Hej!
I alla fall hade en fråga om man köper än bräda från USA i detta fall funderar jag på en :

Flow Solitude Snowboard 2010

från sierra snowboard.
Så då har jag förstått så här själva brädan med frakt blir ca 2200 kr.
Sen kommer vid till tullen där tillkommer ca 600-700 kr för att skicka in den till sverige.
Senast jag köpte något via internet så var jag också tvungen att betala nån valuta kostnad när man gör om kr till dollar stämmer detta och i sådana fall hur mycket kostar det på det jag tänker köpa??
Har ju inte så jätte bra ekonomi eftersom jag går i skolan försöker man ju få ner priset så mycket som möjligt..
Men i alla vore jag väldigt tacksam för svar :D

Snowboard från USA
Valuta kostnaden märker man inte av, är kanske nån krona så du kan vara rätt lugn där.
Den behöver du inte räkna med.

Snowboard från USA
pontus87 sa:
Valuta kostnaden märker man inte av, är kanske nån krona så du kan vara rätt lugn där.
Den behöver du inte räkna med.
vad sägs om 5%+eventuell fast avgift(inte så vanligt) beroende på bank? visst skitsummor i det här fallet, men fortfarande pengar att tänka på. 2200== ca 100kr i växlingsavgift

Snowboard från USA
Jag har köpt mkt från utlandet och senast förra veckan. handlade för 700 dollar och fick inte betala en spänn i växling så jag tror du klarar dig.

Snowboard från USA
Jag beställer ofta grejer från andra sidan på grund av att valutan är lägre och större utbud.
Hittar du sider som inte skickar tex till nån annat land än usa och canda kan du ända få dom skickade
till dig. Finns hemsidor som har registrerade adresser i olika länder så dom få paketet dit sen skickor dom vidare den
till dig. Men det som är det det jobbigaste att få grejer från tex usa är att om du får fel är det än djävulsk proses för att rätta till rätt storlek osv. Nästa bekymmer är att skatt och tullavgiften kan ibland överstiga priset på den totala summan av det du köpt.

Lycka till.

Snowboard från USA
AtomicAxum sa:
Nästa bekymmer är att skatt och tullavgiften kan ibland överstiga priset på den totala summan av det du köpt.
Om allt går rätt till så är det omöjligt, eftersom moms (skatt) och tull är avgifter som betalas som en procentsats av den totala summan av inköpet. Säg att du köper en bräda för 2000 SEK och frakten kostar 800 SEK. Då betalar du 3,7% av 2800 i tull (104 SEK) och sedan 25% moms på 2904 SEK, 2800 plus 104, vilket blir 726. Du skulle alltså betala 3630 för hela paketet.

Om moms och tull överstiger kostnaden för prylarna är det något som har gått galet:D

Snowboard från USA
AtomicAxum sa:
Jag beställer ofta grejer från andra sidan på grund av att valutan är lägre och större utbud.
Hittar du sider som inte skickar tex till nån annat land än usa och canda kan du ända få dom skickade
till dig. Finns hemsidor som har registrerade adresser i olika länder så dom få paketet dit sen skickor dom vidare den
till dig. Men det som är det det jobbigaste att få grejer från tex usa är att om du får fel är det än djävulsk proses för att rätta till rätt storlek osv. Nästa bekymmer är att skatt och tullavgiften kan ibland överstiga priset på den totala summan av det du köpt.

Lycka till.
Har det hänt för dig att det blir så så att tullen går över själva summan som man köper för :o
På vad och hur dyr var den har inte lust att lägga ut 2000 kr till :/

Snowboard från USA
pontus87 sa:
Jag har köpt mkt från utlandet och senast förra veckan. handlade för 700 dollar och fick inte betala en spänn i växling så jag tror du klarar dig.
vill inte vara glädje förstöraren, men det du säger kan absolut inte stämma. så länge du inte köpte sakerna från ett konto som redan hade dollar liggandes.

tom icabanken i sverige, som "inte tar ut någon växlingsavgift", kommer att kosta dig i växlingsavgift då bla pga mastercard som tar ut egna avgifter vid växling.

vill inte vara jobbig som sagt, men du bör nog läsa på lite mer om ämnet.

Snowboard från USA
Jag fick betala 10 000 allt som allt med tullavgift när prylarna tillsammans blev runt 6000 någonting. Blir inte alltid så billigt som man tror, men har väl inget val eftersom att sverige knappt har ngt utbud... Men som sagt.. 25% i tullavgift, plus frakt.

Snowboard från USA
Klart att man alltid betalar en växlingsavgift när man gör en pengatransaktion med sitt svenska kort i en utländsk valuta. Oftast i form av en sämre växlingskurs än den lägsta för dagen så man kanske inte tänker på att det är en avgift, men du kan vara helt förvissad om att du får stå för en kostnad i sammanhanget.

Snowboard från USA
Och så en gång för alla:

TULLAVGIFT: 3,7% på produktkostnad + fraktkostnad

MOMS (skatt): 25% på produktkostnad + fraktkostnad + tullavgift

Snowboard från USA
Vad jag menade när jag sa att det översteg priset på va brädan kostade hade jag inte räknat med frakten och den får man tulla för med du får tulla hela summan inte bara produkten och på så sätt överskred tullavgiften va själva varan kostade utan frakt, med tanke på att frakten kostade mer en brädan.

Senast ändrad:
Snowboard från USA
TheVersatileSportFreak sa:
Hur är det inom EU då ? Då behöver man inte betala tull va?:)
Inom EU är samma regler som att köpa inom Sverige, dvs det är som att beställa på postorder från gävle.. (Dock kan vara/är ju självklart frakten dyrare)

Tillbaka
Topp