Snowboard i overall?

Snowboard i overall?
Vi känner väl alla till den hemska känslan av iskall snö som tar sig in i varenda liten vrå av våra så kallad snölåsta skidkläder. Som den trötta gamla gubben på 23 jordsnurr har jag börjat fundera på att återgå till den värme och säkerhet som min barndoms overall alltid gav mig. Men frågan är om det bara är nostalgin som spelar sitt spel och man i en overall förlorar den rörlighet som behövs när man ska snurra runt på alla olika håll med en planka fastspänd på fossingarna. Finns det någon som provat och kan ge lite tips och råd angående att åka snowboard ? i overall samt om det är något man ska tänka på när man köper en sådan. Tack på förhand :)

Snowboard i overall?
Annars är ju ett helkroppsunderställ en ide. Eller som jag kör just nu, underställströja som är extremt lång nertill (strax förbi grenen). Ärmar och allt är rätt längd, bara nertill den är lång.

Overall vet jag dock inget om. Men tycker det borde fungera. Om du inte kör tight ass..

Snowboard i overall?
Helkroppsunderställ är verkligen guds gåva till mänskligheten. Jag har två från Kask som är helt suveräna. Alrig mer att underställsdelarna glider isär.

Snowboard i overall?
Overall är King. Så enkelt är det.

Så länge du känner dig obrydd över att ses som lite udda och krångla till eventuella nummer 2:or.

Annars, kör!

Snowboard i overall?
Pillard sa:
Helkroppsunderställ är verkligen guds gåva till mänskligheten. Jag har två från Kask som är helt suveräna. Alrig mer att underställsdelarna glider isär.
Håller med, helkroppsunderställ är det bästa som hänt i klädväg senaste åren:)

Angående overall så skulle jag säga; Nej, nej och åter nej.
Hade en overall från Peak mellan 2007-2009 visst varmt och gött men satan vad jobbigt det var när man kom in för lunch, afterski eller uträtta nummer två. I dessa lägen saknade man alltid ett två-delat ställ. Har inte ångrat mig en sekund att jag sålde overallen och skaffade mig byxa och jacka istället.

Snowboard i overall?
bjorsi sa:
Pillard sa:

Hade en overall från Peak mellan 2007-2009 visst varmt och gött men satan vad jobbigt det var när man kom in för lunch, afterski eller uträtta nummer två. I dessa lägen saknade man alltid ett två-delat ställ. Har inte ångrat mig en sekund att jag sålde overallen och skaffade mig byxa och jacka istället.
Hur funkar nummer två i helkroppsunderställ? Zeke varg-lucka?

Förtydligande: Är inte ironisk eller näsvis på nåt sätt, har bara inte haft med såna ställ att göra...

Snowboard i overall?
xSooLx sa:
bjorsi sa:
Pillard sa:

Förtydligande: Är inte ironisk eller näsvis på nåt sätt, har bara inte haft med såna ställ att göra...
Bajslucka med dragkedja, klockren lösning :D
Det var det som var dealbreakern för mig

Snowboard i overall?
xSooLx sa:
bjorsi sa:
xSooLx sa:

Bajslucka med dragkedja, klockren lösning :D
Det var det som var dealbreakern för mig
Perfa! :)
Många skidoveraller har också sådan lucka numera. Så man kan ha både overall och underall med lucka!

Snowboard i overall?
Tycker det fungerar tillfredställande att knyta armarna runt midjan. Om man vill lufta över kroppen om inte öppen dragkedja räcker till. Går man på toa tar jag av overallen från överkroppen och knyter armarna runt benen.

I många overaller är det så bra ventilation under armar och på ben så att temperaturen inte är ett problem. Upplever det som att man får lite djämnare temperatur över kroppen då man slipper en stängd midja som delar upp kroppen i två temperaturzoner.

Rörligheten är bra om man köper en overall som är lagom stor. Dvs prova att sätta dig på huk med overallen på.

Fördelen är att man är torr även om man har tumlat runt i snön.
Enda egentliga nackdelen är vid lunchen och på afterskin eller om man turar och då inte kan ta av jackan för att hålla temperaturen nere.

Var en trend med skidoveraller för några år sedan. Möjligt att nån tillverkare fortfarande har. Annars kan du titta på skoteroveraller från TOBE, FXR, Montec, Scott etc. Finns från 4000-9000kr ungeför. De funkar utmärkt för skidåkning också, jag kan rekomendera en skaloverall från TOBE. Har inte provat min overall med min snowboard men funkar den för skidor och skoter så funkar den för snowboard också.

Tillbaka
Topp