Snowboard till medelbra tjej?

Vinternoll

Ny medlem
Provar posta och ser om någon orkar svara. Jag vet att det redan finns massor av såna här trådar, har läst dem alla i stort sett men känner mig ändå minst sagt lite vilsen. Jag är sugen på en ny bräda då den jag åker på för tillfället börjar bli till åren. Det bästa vore kanske att gå till en butik och fråga men jag upplever att butikerna häromkring har smalt utbud och jag är inte säker på hur kunnig personalen är.
Jag är 166 cm lång och skulle tippa på att jag väger runt 55-57 kg, har strl 37 på skor.

Just nu skulle jag anse mig som ganska bra/medelbra, jag har åkt till och från i cirka 10 år och borde egentligen kanske vara bättre med tanke på det ;) Men jag har alltid varit lite feg, detta börjar släppa och jag känner att jag vill börja utmana mig själv mer. Jag vill utvecklas så jag fortsätter hänga med grabbarna som jag åker med! Jag har lite smått börjat hoppa och skulle vilja fortsätta lära mig det, jag åker lite offpist om det finns. Mest blir det ändock att jag åker i pisten, jag är ute efter en bräda som funkar både i pist, offpist och att prova på lite hopp med.

Jag upplever brädan som jag åker på nu som oflexibel och ganska hård (dessutom tror jag den är alldeles för bred för mina fötter men det kanske inte påverkar åkningen?) och tror jag skulle vilja ha något som är lite mer flexibelt men fortfarande stabil.

Den här säsongen har jag åkt ca 1-2 ggr vecka/varannan vecka.

Jag har kollat på denna bräda:
http://thegoodride.com/snowboard-reviews/roxy-ally/
Tycker det som kallas Magne Traction verkar rätt nice? Förutom att jag tycker brädan tyvärr är ganska ful så verkar den helt ok för det jag söker eller är jag helt ute och cyklar?

Andra förslag på brädor?

Hej, kan du lägga till vad du har för bräda (märke, modell, år & längd) nu också, som referens? Bra att veta vad det är du har nu som upplevs som oflexibelt och hårt.

Till och börja med så är den där brädan du länkar till en Freestylebräda och du borde kanske snarare kolla efter en All-Mountain.

Senast ändrad:
Där ser man, jag fattade det som att den brädan var bra till all typ av åkning. Har helt misstolkat det jag läst om den alltså. Tur jag frågade här ;)

Brädan jag har nu är en Stuf Horizon, tror den är typ 148-149 cm. Säkert en riktigt skitbräda men den har ju fungerat helt ok att åka på. Årsmodell är jag lite osäker på men jag tror att jag köpte den runt 05-06, gick och fick hjälp men tror ändå att jag säkert kunnat få en bräda som passade mig bättre än denna. När jag köpte den ville jag typ ha en bräda att hasa mig ned för backen.

Hm, den är iofs vinnare i billiga all mountain-kategorin för Good Wood 2013, och de är nog mer pålitliga än the Good Ride... :) Ska ju vara mjuk också, och smal, men kanske inte så snabb?

Senast ändrad:
Lite tråkigt med en bräda som inte är så snabb dock, jag gillar att åka ganska fort i pisten. Vad är det som avgör om en bräda är snabb? Vill ju gärna att den ändå ska hålla sig relativt stabil även i högre farter.

Sen funderar jag på det här med maxvikten tar man Roxy Ally så är maxvikten på brädan som är 143 cm 59 kg och jag väger ju under det men hur mycket marginal bör man ha upp till maxvikten, jag har ju i det fallet bara några kg. Är det då bättre att satsa på den som är 147 och har en maxvikt på 68 kg? Det står ju att min-vikten är 34 kg på den längre (om jag kollar här: http://www.blue-tomato.com/sv/Snowb...151-12-13-Women/product.bto?product=300843249). När jag tänker efter så är mina skor i 24cm lång i innerskon, blir midjan för smal då?

Det här med mjuk bräda eller ej, blir den snabbare och stabilare om den är hårdare? Jag upplever ju min nuvarande som rätt hård, framförallt när jag åker i annat än pist. Inbillar mig att det blir lättare att åka lite off-pist i skog med en mjukare bräda och att det är lättare att lande efter hopp. Eller har jag helt fel?

Kollade på denna också: http://snowboarding.transworld.net/1000184107/equipment/gnu-b-pro-good-wood-snowboard-review-2013/ den verkar ju vara jättebra om man läser mer om den även på andra sidor? Men den kanske inte är bra för den typen av åkning/den nivå av åkare jag är?

Gillade verkligen det jag läste om Magne-Traction men det kanske inte är så fantastiskt som det låter?

Senast ändrad:
magnatraction er gull, om du ofte opplever isiga partier der du kjører til vanligt.
gjør om is til noe som kan kjøres på :)

Roxy Ally är ett bra val.

Kolla också på:

Gnu B-Nice (samma bräda som Ally)
Lib-Tech TRS 148N
Lib-Tech Skata Banana 148N
Smokin Vixen 148

Självklart ska du ha Magne-Traction!!

Vinternoll sa:
Sen funderar jag på det här med maxvikten tar man Roxy Ally så är maxvikten på brädan som är 143 cm 59 kg och jag väger ju under det men hur mycket marginal bör man ha upp till maxvikten, jag har ju i det fallet bara några kg. Är det då bättre att satsa på den som är 147 och har en maxvikt på 68 kg? Det står ju att min-vikten är 34 kg på den längre (om jag kollar här: http://www.blue-tomato.com/sv/Snowb...151-12-13-Women/product.bto?product=300843249). När jag tänker efter så är mina skor i 24cm lång i innerskon, blir midjan för smal då?

Det här med mjuk bräda eller ej, blir den snabbare och stabilare om den är hårdare? Jag upplever ju min nuvarande som rätt hård, framförallt när jag åker i annat än pist. Inbillar mig att det blir lättare att åka lite off-pist i skog med en mjukare bräda och att det är lättare att lande efter hopp. Eller har jag helt fel?

Kollade på denna också: http://snowboarding.transworld.net/1000184107/equipment/gnu-b-pro-good-wood-snowboard-review-2013/ den verkar ju vara jättebra om man läser mer om den även på andra sidor? Men den kanske inte är bra för den typen av åkning/den nivå av åkare jag är?

Gillade verkligen det jag läste om Magne-Traction men det kanske inte är så fantastiskt som det låter?
Hur snabb den är beror till stor del på on basen är sintered eller extruded. Sintered är snabbare men kräver mer underhåll och är framför allt väldigt mycket dyrare.

Det där med hård/mjuk/snabb/långsam/förlåtande osv är en djungel som förvärras av olika bends. Det du kan tänka på är att ju närmare brädans maxvikt du är destå mjukare kommer den att kännas, och tvärtom.

Det är YTTERskons längd som är det relevanta. Bootsen ska sticka ut en bit på varje sida, men inte mer än att du kan tippa brädan åtminstone 45 grader på marken utan att häl/bakkappa eller tå tar i.

GNU B-Pro är nog väldigt bra, jo. Annars verkade Rome Gold vara en superintressant bräda med bra recensioner också. MEN 1000 spänn dyrare än Roxyn... Den har dock den stora fördelen att den faktiskt inte är ful eller kliché-brudig. :)

Magnetraction är väl bra till allt utom, um, snömodd tror jag att det var, för där skär kanterna för djup eller nå't i den stilen.

Magne-Traction funkar utmärkt i snömodd. Om man är bekymrad över att kanterna skär för bra kan man bara runda av dem ordentligt ca 10-15 cm längst ut mot nos och tail.

Rome Gold är en grymt bra bräda. Förra årets Blue (som i princip är samma bräda) är dock snyggare tycker jag och även nästa års Gold är snyggare än årets. Smaksak såklart, men jag håller med om att Roxybrädorna generellt sett är rätt tjejklychiga i grafiken.

Tack för att ni tar er tid att svara och förklara! :)

Förstår ju egentligen att det är ytterskons längd som är det intressanta, det är väl bara att mäta med ett måttband så vet man om den funkar på brädan eller ej?

Fastnade verkligen för Gnu B Pro, jag tyckte faktiskt den var snygg :cool: Men den verkar inte gå att få tag på i Europa. Känns kanske lite overkill att beställa hem en bräda från USA. Ska visserligen dit i Maj men känns som en stor chansning att ja hittar brädan där då :| Dessutom vore det ju roligt att hinna åka på brädan den här säsongen. Känns lite trist att gå och längta hela sommaren och hösten efter att få åka på nya brädan.

Gnu B-Nice tyckte jag tyvärr var väldigt ful och jag känner att utseendet ändå spelar in valet av bräda. Smokin Vixen gillade jag däremot väldigt mycket.
Rome Gold gillade jag också, den var väldigt snygg och att den fått bra recensioner är ju ett plus! Ska kolla lite närmare på den!

Känner dock att jag börjat inbillat mig att jag måste ha magne-traction för det verkar så bra när jag läser om det.

Senast ändrad:
Vinternoll sa:
Förstår ju egentligen att det är ytterskons längd som är det intressanta, det är väl bara att mäta med ett måttband så vet man om den funkar på brädan eller ej?
Mnjaoä... Tänk på att de kommer att sitta snett över brädan.
Vinternoll sa:
Fastnade verkligen för Gnu B Pro, jag tyckte faktiskt den var snygg :cool:
Pink unicorns! ^^

Glömde bort denna tråden! Kan ju informera om att det till slut blev en GNU B-Pro, sambon åkte över till USA på jobbresa så jag köpte brädan på Rei så hämtade han ut den och fraktade hem den. Supersmidigt!

Nu har den stått hemma hela sommaren och det har varit ganska jobbigt att inte ha möjlighet att testa den på en gång!

Vinternoll sa:
Glömde bort denna tråden! Kan ju informera om att det till slut blev en GNU B-Pro, sambon åkte över till USA på jobbresa så jag köpte brädan på Rei så hämtade han ut den och fraktade hem den. Supersmidigt!

Nu har den stått hemma hela sommaren och det har varit ganska jobbigt att inte ha möjlighet att testa den på en gång!
Det är det värsta som finns. Brädan står där men går inte att användas....

Tillbaka
Topp