Snowboard till tonåring

Crown78

Ny medlem
Snowboard till tonåring
Jag ska köpa en bräda till min dotter. Hon har kört några år på en ganska mjuk nybörjarbräda. Nu söker vi mer stabilitet i fart nedför pisten, men också en all mountain som tar sig an puder och snabba svängar i skog, bra.
Hon är lång och smal, vilket gör det svårt för mig att veta hur jag ska välja. 170 cm och ca 55 kg. Fötter storlek 41.
Så, jag tänker typ 155 cm lång, men då krävs det ofta vikt från runt 58-60 kg.
Själv åker jag inte, så jag vet inte hur viktigt det där är. Hon har inte heller kompisar som åker, som hon kan prova brädor från.
Jag söker alltså lite råd.
Skulle denna kunna funka?
Capita the Navigator 155 (59-86 kg)

Ozeo

Medlem
Snowboard till tonåring
Ska enbart gå på vikt och fötter. Din dotter kan lätt gå ner på en 147+ cm problemet är bara att hitta en bred nog. Går man på längre el herr som är lite bredare blir de styvare. Bättre vid snabb piståkning men värre i skog och lek. 155 känns rent instinktivt ganska stort för henne. Jag väger 100kg och är 190 och min minsta är 157, längsta 161

unsuspected

Aktiv medlem
Snowboard till tonåring
Som @Ozeo skriver går man på på vikt och boots storlek men också vad man själv gillar och åkstil.
Har försökt att hitta några bättre alternativ än den Capita som kommer bli alldeles för stor och är mer en puderbräda än pist.

Finns i flera mindre längder och tillräckligt mjuk men också bred trots att det är en "herrbräda".

Unisex, 149 borde vara en bra storlek.

En bredare dam bräda, 148 alternativt 145.

148 skulle passa bra.
Har ägt 2st av herr modellen.

Oavsett vilken bräda så är det viktigaste att bootsen sitter bra och inte är för stora. Börja alltid med bra boots sen bindningar och sist bräda.

RWD

Aktiv medlem
Snowboard till tonåring
Min dotter c:a 160cm 53kg (17år) kör på en 148cm (Gnu Klassy). Funkar bra.
Burton boots storlek 25/25,5 (39) tror jag. Den är 243 bred.
Samma bredd som min 13 åriga sons Burton Process smalls 142cm. Han körde med 27,5 boots till den förra året.

KaitsuH

Aktiv medlem
Snowboard till tonåring
Jag ska köpa en bräda till min dotter. Hon har kört några år på en ganska mjuk nybörjarbräda. Nu söker vi mer stabilitet i fart nedför pisten, men också en all mountain som tar sig an puder och snabba svängar i skog, bra.
Hon är lång och smal, vilket gör det svårt för mig att veta hur jag ska välja. 170 cm och ca 55 kg. Fötter storlek 41.
Så, jag tänker typ 155 cm lång, men då krävs det ofta vikt från runt 58-60 kg.
Själv åker jag inte, så jag vet inte hur viktigt det där är. Hon har inte heller kompisar som åker, som hon kan prova brädor från.
Jag söker alltså lite råd.
Skulle denna kunna funka?
Capita the Navigator 155 (59-86 kg)
Navigator kan vara bra, men 147 då! @Ozeo köp en större bräda!

Ozeo

Medlem
Snowboard till tonåring
Har åkt som minst på en 144 och de funka med(cool bean). Åker breda hårda brädor. Kan inte leka med klumpedunser! 😄 Min 158 har längre effektiv åklängd än min 161. 👍 men Jo 157 ska bytas för lite mer längd och bredd.

Crown78

Ny medlem
Snowboard till tonåring
Det är så känsligt att fråga om vikt, men maken hade bättre koll som följde henne till vårdcentralen senast. Hon väger 60 kg. För Navigator 155 står det 59-86 kg. Hon går alltså in i spannet, med minsta möjliga marginal, men lär öka lite i vikt när hon blir äldre.
För skidor (som jag åker) fick jag lära mig att med en rocker kan man ha längre. Gäller samma på snowboard? Eller blir 155 för lång för en 170 cm tjej?

Jag har hittat en billig, det är därför jag snöat in lite på den...

Crown78

Ny medlem
Snowboard till tonåring
Det är så känsligt att fråga om vikt, men maken hade bättre koll som följde henne till vårdcentralen senast. Hon väger 60 kg. För Navigator 155 står det 59-86 kg. Hon går alltså in i spannet, med minsta möjliga marginal, men lär öka lite i vikt när hon blir äldre.
För skidor (som jag åker) fick jag lära mig att med en rocker kan man ha längre. Gäller samma på snowboard? Eller blir 155 för lång för en 170 cm tjej?

Jag har hittat en billig, det är därför jag snöat in lite på den...
Har boots, Nitro storlek 41 1/3 (MP 27). Hur vet jag att brädan är lagom bred?
Har ingen bindning nu men jag gissar att jag behöver skaffa storlek L, då den anges passa 41-44.
Tänker jag rätt?

Crown78

Ny medlem
Snowboard till tonåring
Som @Ozeo skriver går man på på vikt och boots storlek men också vad man själv gillar och åkstil.
Har försökt att hitta några bättre alternativ än den Capita som kommer bli alldeles för stor och är mer en puderbräda än pist.

Finns i flera mindre längder och tillräckligt mjuk men också bred trots att det är en "herrbräda".

Unisex, 149 borde vara en bra storlek.

En bredare dam bräda, 148 alternativt 145.

148 skulle passa bra.
Har ägt 2st av herr modellen.

Oavsett vilken bräda så är det viktigaste att bootsen sitter bra och inte är för stora. Börja alltid med bra boots sen bindningar och sist bräda.
Tack för dina tips. Dock är jag ute efter en bräda som hanterar puder bra. Jag skulle säga mer puder och mindre pist men ingen park. När det går i pisten så är det snabbt som gäller, därmed önskas bra stabilitet. Kan det då vara lämpligt med en något längre bräda? Hon är ändå 170 cm. Och växer nog några cm till. Kanske landar på 174...

KaitsuH

Aktiv medlem
Snowboard till tonåring
Tack för dina tips. Dock är jag ute efter en bräda som hanterar puder bra. Jag skulle säga mer puder och mindre pist men ingen park. När det går i pisten så är det snabbt som gäller, därmed önskas bra stabilitet. Kan det då vara lämpligt med en något längre bräda? Hon är ändå 170 cm. Och växer nog några cm till. Kanske landar på 174...
155 bräda för en tjej 55-60 kg är absolut för mycket.

unsuspected

Aktiv medlem
Snowboard till tonåring
Längden är rätt oviktig vid att välja rätt bräda utan vikten och till viss del fotstorlek/längd.
Om hon nu har 26.5-26.9cm i fotlängd skulle jag rekommendera large dam bindningar alternativt medium herr beroende på storleksangivelser. Bootsen kommer inte sitta bra i större eller mindre bindningar.
Om brädan nu är väldigt billig, pröva. I värsta fall får ni sälja.

Grinchen72

Aktiv medlem
Snowboard till tonåring
Det är aldrig kul att köra med för lång bräda, det blir ju endast klumpigt. Vid 60kg ska hon vara sjukt tränad för att kasta runt en 155cm. Själv kör jag 156-158cm och väger 86-88kg och är tränad...

Om jag vore dig skulle jag kollat på en Jones Stratos 149 eller Bataleon Storm 148. Då har du lekfullheten i en kort bräda och lyft i puder med 3D nos..

Jones brädan är stabilare, seriösare och styvare (Bättre kvalité på allt, men dyrare), Bataleon lekfull lätt och kul (Inte samma kvalité, behöver slipa kant och valla oftare) Som en F35 vs Gripen..

Senast ändrad:
Topp