Snowboard till skaplig nybörjare...

K0tt3n

Ny medlem
Tänkte om ni kunde rekomendera nån skaplig bräda... :p

Är 176-177cm lång och väger ca 73kg, med minifötter (41). Kör mest i pist/nångång offpist. Park blir det väl kanske nångång i en avlägsen framtid... :-)
Man kör väl kanske nån vecka om året och är relativt kass.

Har tidigare haft dom här som var ganska kassa:
Salomon 152....smal och stenhård (går ej att svikta hur mycket man än trycker) och man sjunker lodrätt ner i lössnön så att folk tror att man försvunnit i en glaciärspricka eller liknande.. :-/
Sen testa jag nån gammal Burton Clash 162 fasst den känndes lite stor och fladdig.

Hur som helst hittade jag en Burtom Custom 156 till skapligt pris. Kan den vara lämplig?
Några andra rekomendationer som går att hitta i sthlmsområdet?
Priset spelar ingen roll....

Senast ändrad:
lämplig är den med tanke på pris sänkningen nu. Men kör på burton elite 158 den är iofs mid wide tror jag är inte säker men funkar väll ändå kostar 2200kr från 5000 tror jag ( på stadium i täby centrum iaf) den är bra spana på www.burton.com twintip är den iaf och ganska allround. Prisvärd är den också. burton fresstyle bindningen kostar nu 800kr på stadium så det är bara att slå til på ett paket runt 2500kr skulle jag tro.

hare bra

Twintip...va betyder det? :-)

Tror man får ångest om man köper en så billig bräda. Är dem lämpligare även om man bortser från priset? Är 156 för kort om man inte åker park?

Twintip är när brädan har en identisk nose som tail, inte grafikmässigt alltså utan formen.. Hålen för
bindingarna är gjorda så du står precis i mitten och därför har samma förutsättningar för att åka
vanligt som switch..
Twintip är bra för parkåkning/jibbing då du på rails står precis i mitten av brädan o inte sviktar över
på nåt håll och för att åka switch då brädan är lika dan fram som bak ju..
Ska du där emot åka mer offpiste än park är det bättre med en bakmonterad bräda så du får större
nose än tail, lättare att få upp nosen i pudret så du slipper köra "glaciärspricke tricket" som du
snacka om innan..

Och nej, 156 är inte för kort för en icke-parkåkare med tanke på din längd, vikt och nivå..
Själv kör jag på (Burton Dominant) 156 för park.. men sen är jag också 185 och har åkt bräda sen
vet inte när..

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp