snowboard - vad för trick

Uninc

Ny medlem
Har just skrivit väldigt utförligt hela min fråga, men tråden kom aldrig fram... Någon som vet varför???

Iaf, frågan löd (denna gång inte så utförligt för jag orkar inte skriva om allt jag hade med sist. Ack!)

tricket går i ett flow men är indelat i tre delar.
Vänster fot går först in i hoppet.
Man snurrar fs90
man gör en rak sidovålt(kroppen snurar som en rak sidovålt utan hänsyn till brädan (den är ju inställd 90grader nu ändå.))
Eftersidovålten snurrar man färdigt sin påbörjade fs180.
I vålten/snurren ser man landningen från uthopp till landning om man gjort rätt.

3 frågor
Vad heter tricket?
Är det svårt eller så lätt som jag tycker det verkar?
Bör jag prova med mina förutsättningar?
(beskrivning på mina förutsättningar)
Har satt en fs540 som bästa trick, då flygandes ca 4-5 meter.
Har aldrig våltat i en backe, dock dragit rak bakåtvålt med bräda fastspänd på studsmatta.
Sätter sidovålt utan bräda(aldrig provat med) på studsmatta lätt.
Vågar inte prova detta trick på högre än 1,5meters höjd och 3 meters längd. Hård landning eftersom jag inte har något alternativ.

Räcker denna pyttiga luftfärd för att utföra detta trick? Kommer få panik och banga ur i luften om jag försöker hoppa större.. (Kraschar alltid om jag försöker flyga något större än 5 meter om jag snurrar.. Får panik i luften. Håller på att träna bort detta, men det är svårt.)

Ja tycker att du ska bygga ett hopp i en ravin lr nått liknande där det finns mkt puder så att det inte gör så ont om du total kraschar. 1,5meters höjd och 3 meters längd är på tok för lite ska du klara det tricket så ska du nog ha ett tabletop med 10 m gap minnst..

scboarder:
Allvarligt? ska det krävas så mkt... sätter ju nästan sidovålt från golvet till ming säng, det är ju uppförs... iofs inga skor och bräda då, men ändå.
10m måste vara lite överdrivet väl??

nja själv tycker jag att 5 m är för lite...du måste ju vara säker på att du kommer runt. men försök o hitta ett bra ställe me mkt puder och bygg ett hopp där med en lång landning men det ska inte luta för mkt o testa tricket....

Både ock. Om jag hoppar för stort, säg 10m, så finns det en stor risk att jag blir rädd och stannar rotationen efter 50%... har hört att det gör ont :P Om jag hoppar mindre gör det definitivt ont om jag misslyckas, men om det går kommer jag inte tveka på att försöka, alltså större chans för att lyckas.. om det är möjligt med ett litet hopp.
Har heller inte tillgång till puder. På sin höjd kommer jag ha tillgång till "mjuk" landning. Med "mjuk" menar jag att det är skönt att landa i, men på huvudet är det kört :P

Men rekomendationen är alltså, satsa allt, hoppa stort?? (eftersom jag inte har tillgång till puder.)

nja inte precis men gö det du känner för... Men om jag ska lära mej nått svårt trick bygger jag ett mindre hopp i backen o tränar.

Lycka till // Tobbe

Det är en tindy du gör då! Simon Ax körde det tricket på varje tävling förra vintern. Det var därför det gick så bra för honom.

Man kanske sa försöka o träna på det själv...Ska ju upp te sälen på freda o hundfjällets ravin e ganska ok o träna i :P

Ravinen sög så det va inte så lätt o träna i så ja tog det lite lungt...men ska upp hela v.8 o då ska det sitta:P

//ToBbE

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp