Snowboard

• Trådstartare Trådstartare Asa
  • Start datum Start datum

Asa

Ny medlem
Snowboard
Hej!
En liten fråga från en rookie-skibum som ska försöka sig på en säsong.. Är slomon schyssta gerjer? Samt hur lång tycker ni en bräda ska va om man är 1.65? Är otroligt jävla as-trött på säljare som är övertygade om sina åsikter vad gäller längd på brädan... Själv tycker jag 1.47-.1.50 låter prima. Eller?

Vore schysst med lite av era åsikter.

Åsa

Snowboard
Salomon har oftast bra kvalité, de är stora och därmed ett säkert kort. Sedan om deras brädor är BRA, det är en annan fråga. Angående längd så är det väl bara att köra hakregeln, dvs brädan ska räcka upp till hacka, och då låter 1.47- 1.50 som en vettig längd i ditt fall. Viktigast är ju att det känns rätt. Vill du köra lite längre eller lite kortare så ska du givetvis göra det om det känns rätt.

//Dr. Snow

Snowboard
HÅller med dr snow. Har själv en Sequence. Problemet är att jag hann inte valla den till säsongens första åk, och har därmed inte hunnit testa den =) ME njag köpte den för att den verkade skyst, så klart.

Lika med längden. Jag kör med brädan vid hakan, för jag gillar att studsa runt. SKa du åka och carva skulle jag föredra en som räcker upp till läpparna. Just för att den är mycket enklare att svänga på. Sen är den snabbare också.

Men med längden hänger allt på vad man själv tycker. En polare åker säkert som fan på en bräda som är i höjd med pannan. Ingen knäcker honom i slalom. ME nhar man som sagt inte så inne i det så är reglerna om hakan och läpparna ett bra val. Skit i dom i butiken som snackar radie och skit. Det ända du behöver bry dig om är längden och att brädan inte är för hård. Då blir det svårt att carva...

Snowboard
längden på brädan beror på din vikt och åkstil och har inte så mycket med din längd att göra, haka till nästipp brukar vara en hyfsad tumregel, ska du köra mycket puder lönar det sig att köpa en längre bräda, ska du köra rails och hoppa kan en kortare vara att föredra. Tänk även på att brädans bredd är viktig. En för bred bräda blir svår att kantställa och har du en för smal får du toe/heel drag.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp