Snowboardåkare med smärta i främre skenbenet

trollungen

Ny medlem
Befinner mig i franska alperna och försöker utveckla min snowboardåkning - hyfsat medelgodåkare. Mitt problem är att jag får allt som oftast ont i mitt vänstra skenben när jag åker. Har vänster fot fram, har försökt modifiera med inställningen, hur stor vinkeln ska vara men problemet kvarstår. På vänster sida om mitt skenben värker det som tusan efter ett tag. Har förstått att man har olika vinklar beroende på vilket underlag man åker på, för min del blir det mest vanlig pist, lite offpist och lite hopp - vilken inställning skulle vara bäst för mig? Just nu har jag 25 grader vänster och 0 grader höger. Eller är det min åkstil som jag bör ändra på för att undvika smärtan? Har ingen jag känner som åker snowboard här nere så jag hade vart jättetacksam över om ngn har tips och råd till mig...

Jag tyckte också att det här var jobbigt tidigare!!! Det är en muskel där som man annars inte riktigt använder annars ... den tränas upp allteftersom, så det känns bättre efter ett tag. För mig blev det bättre med andra vinklar, men det är väl teknik också. Ta en lektion kanske, eftersom du inte åker med några som kan tipsa dig, och se om du kan ändra åkningen så att du står mer centrerad över brädan, eller åker med mer böjda ben eller vad det nu kan vara som du kan prova.

Alla du frågar kommer att säga olika saker om vinklarna, prova 20 -5 kanske, rätt nära det du har nu men ändå inte... huvudsaken är att det känns bra och stabilt för dig!! Åk gärna en hel dag med nya vinklarna - det tar ett tag att komma in i det och känna efter hur det känns. För att stå stadigare kan du också testa att öka avståndet mellan bindningarna också. Hur är dina skor? Om de är löst spända eller mjuka måste foten och benet jobba hårdare för att stabilisera. Spänn upp främre bindingen lite i liften också! Lycka till!

Jag har haft problem med liknande efter några veckors åkande på raken, och kom fram till att det (för mig) är bakkappan som trycker mot sidorna av underbenen när jag rör mig framåt eller bakåt på brädan, dvs så att bakkappan kommer snett mot underbenet. Löste detta med bättre boots som är stoppade bättre, samt bindningar med mjukare bakkappor. Löst!

Om vinklarna: Sätt dem brett isär, centrerade och symmetriskt fram/bak, dvs samma vinkel fram och bak. Det blir så mycket lättare att åka switch då, plus bekvämare för mig i alla fall.

Tillbaka
Topp