Snowboardåkare som funderar på att byta till skidor

zenit

Medlem
Tjena!
Här kommer nu chansen att få över en en snowboardåkare på den ljusa sidan. Har länge haft problem med snowboardskor att dom inte är styva nog på tåsidan överallt förutom i djupt puder.
Har funderat på hardboots men det är för liten grupp åkare och för få utövare för att inte bli en jävla massa trubbel så tänkte byta till skidor till nästa år.

Första frågan är väl till er som åkt mycket av båda, speciellt offpist. Säg att man går på ett par feta skidor, runt 115-120mm midja. Hur stor skillnad är det i känsla i pudret mellan det och snowboard? Är snowboard mycket bättre eller börjar det bli jämförbart?

Nästa fråga är väl vad man ska köpa (tänkte ffa skidor)? Turar ibland, mest korta turer, men ett par skidor som är optimerade för liftburen offpist är väl det som jag prioriterar. Så något som är bra i puder men även går att carva och ha kul i pisten med (likvärdig en bräda). Har väl kollat lite smått och några exempel som jag kollat på är typ Salomon Q-115, Rossignol Super eller Squad 7 osv.
Så inga superlättviktare, men ändå som går att köra kortare turer (2-10h) med, inga multi-dagar.

Skor och bindningar har jag väl funderat på typ några vanliga alpinbindningar med turläge, marker, salomon eller liknande, alltså inga tech. Och skor har jag kikat lite på typ K2 pinnacle 110, Salomon Quest BC 120 Scarpa freedom SL mm.

Hur låter allt detta, några kommentarer till detta? Något annat jag borde tänka på?

Tack till er som orkar läsa allt detta och hjälpa en vilsen själ.
MVH/ Johan

Tjenare Johan,

Välkommen, jag tycker dock inte du ska ge upp brädan helt, galet kul i puder när förhållandena och terrängen är rätt.

Med rocker, taper och andra designtekniker har dagens feta skidor blivit extremt mycket roligare, mer lättåkta men kanske framförallt; mer allround. Många märken har också en eller flera modeller som har ganska mycket snowboardtänk i sig, att på ett lekfullt sätt i harmoni med terrängen ta sig nerför berget (kolla på lite klipp med Eric Pollard, Pep Fujas, Chris Benchetler, Tanner Hall, Andy Mahre med flera). I den kategorin tycker jag helt klart att skidor närmar sig snowboard i form av lekfullhet, även om den där surfkänslan man kan få på snowboard är svår att imitera på två plankor. Däremot finns det ju många andra fördelar med skidor, det är lättare att förflytta sig och skråa ut till bra terräng, man kan lättare ta sig ner i knepig terräng och det är lättare att hoppa klippor, eller i alla fall landa bra ;).

Tycker helt klart du är rätt ute med val av skida, det finns många modeller med 105-115 mm midja (Q-115 helt klart en het kandidat) som är grymt bra offpist men fortfarande så pass allround att de går att carva med och ha riktigt roligt även i pisten, om pudret inte ligger djupt.

Vad det gäller bindningar är du också rätt ute tycker jag. Marker Duke/Baron var tidiga in på marknaden och håller riktigt bra, de bygger dock rätt mycket höjd (se nedan) och ger lite känsla av att man åker på styltor (framförallt på lite hårdare underlag). Salomon Guardian är nyare i gemet men för den delen inte sämre, de håller också mycket bra men bygger inte alls lika mycket höjd (bara 4 mm mer än Jester/Griffon som inte alls upplevs som höga, även om de är nästan 4 mm högre än STH 13).

Marker Jester/Griffon - 22 mm
Marker Duke/Baron/Tour - 36 mm
Salomon STH 13 - 18,3 mm
Salomon Guardian - 26 mm

Pjäxor MÅSTE du prova i butik för att de ska bli rätt, då passar du samtidigt på att göra en formgjuten sula, vart bor du någonstans?

Mvh,
Andreas

Senast ändrad:
Nä, jag vet men det känns bara så bökigt att ha 2 olika setups, då ska man ha med sig skor och allt till båda två varje gång man reser. Får se hur jag gör, men skidor i liftburet i alla fall, kanske behåller splitboarden ett tag.

Okej, då är jag hyfsat rätt ute på skidfronten. Blir kanske mer 115-120mm midja då.

Jo, mina skidkompisar har nämnt det där med höjden. Får se vad som kommer ut nästa år, har sett lite nytt från Salomon i alla fall.

Jo, det har jag faktiskt börjat testa redan nu, då det är hela anledningen till att jag byter så känner jag att det är absolut viktigast. Jo, formgjuten sula har jag i mina snowboardskor också. Så blir formgjuten sula och förhoppningsvis en intuition liner så jag kan formgjuta den också.
Jag bor faktiskt i Kanada och jobbar på en utebutik som säljer turutrustning för skidor och snowboard bl.a, så har mycket tid på jobbet att klämma och känna. Nu kanske du undrar varför jag inte bara frågar mina kollegor men det är så att jag känner att deras svar blir så ensidiga, dom vill liksom se mig i ett par cho-ouy med tlt6 preformance cr, och det kommer nog inte riktigt bli den känslan jag är ute efter. Jag är 100% för utförsåkningen, sen om jag måste kånka lite fler kilon så får det va, är i hyfsad form och blir väl bara bättre av det :)

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Fler synpunkter uppskattas så klart också.

Snödjup

Tillbaka
Topp