Snowboardbyxor som skidbyxor?

• Trådstartare Trådstartare Nhi
  • Start datum Start datum

Nhi

Medlem
Funkar det, eller finns det någon direkt skillnad? Kollade Burtons hemsida och hittade sjukt snygga brallor. Men eftersom det är ett snowboardmärke kanske det ser lite knäppt ut att ha dem som skidbrallor, eller?

Senast ändrad:
Och sedan en sak till, på vissa handskar, så finns det en stor lapp där det står "NOT FOR SNOWBOARD" varför gör det det? Det behöver ju inte jag bry mig om men av ren nyfikenhet så vill jag veta varför. :)

Skillnaden mellan ett par byxor utvecklade för snowboard och ett par speciellt för skidåkning är:
1. Ventilationen kan vara placerad så att den är maximalt utnyttjad för åkning sidledes(snb) eller rakt fram(skid).
2. "skidbyxor" har ofta en förstärkning på insidan av benet nere vid fotleden för att skydda byxorna mot stålkanterna.

Satsa på dom byxorna du tycker är snygga och fyller dina behov men var medveten om att en typisk snowboardbyxa kan ta mer stryk från dina stålkanter.

Anledningen till att det står så i handskarna är att dom inte är konstruerade för närkontakt med stålkanter (alltså att ta en grab) och förr (även nu kanske t o m hos vissa företag) så var det bara snowboardåkare som sysslade med dylika aktiviteter.

Förr i tiden så var det bara brädåkare som grabbade men så är det ju inte längre. aterialet i handsken är ej gjord för att dras emot en stålkant med andra ord. Detta visar bara att tillverkaren är medveten om den dåliga hållbarheten men inte om att vad som pågår i dagens skidbackar.

Burtons byxor är grymt sköna och bra hållbarhet tycker jag. Mitt ena par har funkat i tio år men har nu krympt i midja(hahaha). Insidan vid fötterna saknar dock förstärkningar som skidåkare kan behöva men inte brädåkare, annars är de toppen. Placeringen på ventilationen kan också vara annorlunda då fartvinden oftast kommer från olika håll. Finns en lång tråd om just detta ämnet där 2-3 stycken av 60 visste att det var skillnad mellan skid o snowboardbyxor......

haha utter var en av de som visste sist också.....

Senast ändrad:
snowboard brallor är oftast större i storlekar ockås, baggy alltså ;) fast inte alla och det finns självklart skidbrallor som också är stora...

Okej, tror ni att jag kan köpa snowboardbyxor eller ska jag kolla om det finns skidbyxor i första hand?

Senast ändrad:
jag hade snowboard byxor förra året. jag tycker oftast dom e snyggare, har snowboard jacka i år.

Har haft 3 par Ripcurl byxor, alla har gått sönder i nederkant av stålkanter.. Detta beror på att "snowboard" byxor oftast inte har den nödvändiga förstärkningen mot stålkanter.. Precis som utter sa i början

Jag är inte säker, men de snowboard pant jag har provat har haft en längre gylf, delar sig senare men det e kanske bara en slump :P Det skulle ju faktist kunna vara så med tanke på att snowboard åkare aldrig behöver spreta med benen mer än där bindningen är placerad, medans skidåkare kanske måste ha ett par smidigare plagg. de e bara vad jag tror.
Men jag skulle inte dra mig från att köpa burton brallor :D
Hade

Tillbaka
Topp