Snowboardinställningar

blizzy

Ny medlem
Snowboardinställningar
Hallå hallå..
gjorde en kvick sökning här på forumet o hittade faktist ingen uppdaterad tråd om folks inställningar när man åker snöbräda så tänkte, varför inte starta en ny? (senaste jag hittade startade 2003, folk kanske har förändrats på 4 år)..
Om jag gör ett exempel (med mina egna inställningar) så kan ju ni andra följa det, here goes:

Typ av åkning: Park/jibb
Bräda: Burton Dominant 156 -06/07
Bidningar: Burton Cartel
Stance: +15 / -12
Bindingsbredd: Max, uhm, 59cm tror jag
Bindingsposition: Center
Forwardlean: +1, av okänd anledning

Snowboardinställningar
Bräda: Jeenyus Rental 156
Bidningar: Flux Emblem
Stance: +24 / -20
Bindingsbredd: Max
Forwardlean: -+0

Senast ändrad:
Snowboardinställningar
Desticardo sa:
Hittade även en länk med lite info and. stance. forward, e d lika vanligt nu mån tro...

http://www.cs.uu.nl/~daan/snow/stance.html#stanceangles

"Ride for the pleasure, not the pressure"
Det enda datum jag hittade var från när proffs-stancerna var tagna, -01 och -02.. "forward stance is more common than duck stance".. uhm? nu för tiden kör väl nästan alla duck? alla som spenderar mer än 5 minuter i parken iaf...

på methodmag (www.methodmag.com) har de en bra guide man kan ladda hem där det står en del info om stance, forwardlean o snowboard generellt.. den är nog mer uppdaterad än den du hitta hehe...

Snowboardinställningar
He he...sa inte att den var ny. tyckte bara att det var lite kul läsning från back in the days.
och angårnde min ironi "lika vanlingt nu" så ska jag vara lite tydligare nästa gång :)

Snowboardinställningar
Typ av åkning: Park/Freeride/Jiib
Bräda: Burton dominant 06/07
Bidningar: Burton Custom
Stance: +15 / -10
Bindingsbredd: ganska max
Forwardlean: +-0

Snowboardinställningar
Bräda: extrem e-line
Bidningar: flow (kommer inte ihåg model)
Stance: +15/-15
Bindingsbredd: ganska max

Snowboardinställningar
Bräda: K2 WWW 151
Bidningar: Drake f60 (nya snart dock)
Stance: +21 / -18
Bindingsbredd: ca 60cm

Snowboardinställningar
Bräda: Ride Kink 152 06-07
Bidningar: Ride EX
Stance: +15 / -12
Bindingsbredd: nästan max

Snowboardinställningar
Bräda: Bataleon The Goliath 161
Bidningar: Burton Mission
Stance: +15/-9
Bindingsbredd: Max, runt 60cm

Snowboardinställningar
Bräda: nitro target
Bidningar: raiden bolt
Stance: +15 / -15
Bindingsbredd: Längsta
Forwardlean: 0

Snowboardinställningar
Typ av åkning: allt från skogen till krogen
Bräda: salomon några olika,db era155 och fastback 163 mestadels men byts ut till vintern
Bidningar: salomon spx pro
Stance: +18 / -7
Bindingsbredd: 58cm
Bindingsposition: Center för park och bakmonterat för friåkning

Snowboardinställningar
Gillar killen ovan som kör park med en Burton T6! :D

Typ av åkning: Park
Bräda: Forum Destroyer 156
Bindningar: Ride LX
Stance: 15 / -10
Bindningsbredd: Max
Bindningsposition: centre

Typ av åkning: Friåkning
Bräda: Ride Prophet 161
Bindningar: Ride LX
Stance: +18/ -6
Bindningsbredd: 62 cm
Bindningsposition: Bakmonterat ca: 3.5cm

Snowboardinställningar
Typ av åkning: park/jib/pipe
Bräda: Ride business 157,6 för pipe, park och bataleon goliath 157 för jib/rails
Bindningar: Ride beta MVMNT, Forum Team
Stance: +18/ -9
Bindningsbredd: runt 60 cm
Bindningsposition: lite bakmonterat
Forwardlean: Lite, så att man inte sladdar runt på hälkant som alla små jibbers utan har gött grepp :]

Snowboardinställningar
Typ av åkning: All mountain
Bräda: Arbor Element Alt
Bidningar: Flux Advance
Stance: +18 / +12 Regular
Bindingsbredd: 52 cm ge eller ta en cm
Bindingsposition: Center i förhållande till bindningshålen dvs om brädan har setback så står jag med den setbacken
Forwardlean: +1 främre/+2 bakre

Vad var problemet med T6an i parken? Ingen taper och en liten setback lät väl utmärkt för den blandade åkningen han höll på med?

En fråga till er med bred stance. Är det inte svårare att få rotation på brädan då?

Senast ändrad:
Snowboardinställningar
Typ av åkning: park/freeride/jib
Bräda: Burton GTwin 153
Bindningar: Burton Lexa
Stance: +15/ -12
Bindningsbredd: 50cm
Bindningsposition: Center
Forwardlean: Inte säker, lite tror jag
--> Suberbt nöjd!

Senast ändrad:
Snowboardinställningar
Typ av åkning: park/jibb för det mesta
Bräda: Burton Dominant -154 06/07
Bindningar: Ride Team
Stance +15/-15
Bindningsbredd: Så brett som det går, ingen aning i cm. :P
Forwardlean: 0

Helnöjd med mina inställningar. Jag tycker själv bara att det är positiv med bred stance i park. Tycker att det ger bättre balans och har inte märkt någon stööre skillnad på snurrarna.

Snowboardinställningar
Xavier sa:
Forwardlean: Ursäkta, men vad är forwardlean?
Forwardlean är ju lutningen på bakkappan. De flesta i dagens jiborienterade värld kör med lite eller ingen lutning medan riktiga snowboaråkare som Terje och Jamie Lynn har ordentlig lutning på bakkappan för att få bättre tryck i hälsvängarna och för att inte riskera att landa med utsträckta knän vid höga drops.

Snowboardinställningar
Jaha, det var ju klart att visheten skulle komma från Doughboy. Men det innebär väl också att lutningen på själva booten blir lite styrande om man vill ha full kontakt mot bakkappan? Mina Vans är ju betydligt rakare i konstruktionen än mina 32 som verkar kunna acceptera hur mycket lean som helst vilket inte vans booten verkar så pigg på.

Snowboardinställningar
det är mycket möjligt, men i alla fall jag rekomenderar alla att prova att ha forwardlean, om inte mycket så lite så man inte bara glider på hälarna utan får skär. annars går det inte att åka pipe bland annat :P

Snowboardinställningar
Typ av åkning: park/jibb
Bräda: Burton Blunt 156
Bindningar: Burton Freestyle
Stance +15/-15
Bindningsbredd: Brett :)
Forwardlean: nope

sjukt mkt skönare med duckat än utan :D

Snowboardinställningar
Typ av åkning: Pist/boardercross
Bräda: Stepchild simon chamberlain 158
Bindningar: Union Force
Stance: 31/+12 Goofy
Bindningsposition: Ett snäpp bakmonterat
Forwardlean: +6

Typ av åkning: Park/freestyle
Bräda: Bataleon airobic
Bindningar: Union Force
Stance: Duckstance (goofed) 27/-7
Mittmonterat och 7 i forwardlean

Senast ändrad:
Snowboardinställningar
Doughboy sa:
Xavier sa:
Forwardlean: Ursäkta, men vad är forwardlean?
Forwardlean är ju lutningen på bakkappan. De flesta i dagens jiborienterade värld kör med lite eller ingen lutning medan riktiga snowboaråkare som Terje och Jamie Lynn har ordentlig lutning på bakkappan för att få bättre tryck i hälsvängarna och för att inte riskera att landa med utsträckta knän vid höga drops.
Det har jag inte tänkt på! Är nog fan inte så dumt med tanke på stora dropp!

Snowboardinställningar
Bräda: Nitro misfit 155
Bidningar: Drake 50
Stance: Regular

Snowboardinställningar
Typ av åkning: lift/park
Bräda: Extrem spectre 151/157
Bidningar: Salomon
Stance: +17 / -15
Bindingsbredd: lagom
Forwardlean: +1 / +3

Snowboardinställningar
Jag tycker inte allas att det är svårare att snurra med en bred stance. Tycker däremot att det är mkt skönare att snurra då det känns som jag har mkt mer kontroll i luften, sen är det mycket snyggare att köra så också;P

Snowboardinställningar
hehe jag måste låta som en fullständig sopa... men asså på stance... kan nån förklara vad ni menar med tex +24 / -19? är det vinkeln på bindningarna eller?

Snowboardinställningar
joeloel sa:
hehe jag måste låta som en fullständig sopa... men asså på stance... kan nån förklara vad ni menar med tex +24 / -19? är det vinkeln på bindningarna eller?
Den första siffran är vinkeln på den främre bindningen och den andra siffran är vinkeln på den bakre bindningen. Står det ett minus på framför den andra siffran så betyder det att bindningen är negativt vinklad så att tårna på den bakre foten "pekar" mot tailen på brädan.

Snowboardinställningar
Själv kör jag -35/+35...Jag skiter i vad man "ska" ha enligt alla snowboard-normer! Och ja, jag är aningen kobent men inget jag borde bli mobbad för!
Ne men kontentan, jag tror att för många kör med duckstance (inklusive migsjälv)...Kör du park är det inget att säga men för åkningen skulle får du ofta bättre tryck på skären och bättre position över brädan med positiva vinklar på båda föttern. Jag säger dock inte att det inte går att åka bra med duck med rätt teknik. Jag kör själv som sagt duck men sparsam vinkel på bakfoten nu mer.

Snowboardinställningar
Rydellen sa:
Själv kör jag -35/+35...Jag skiter i vad man "ska" ha enligt alla snowboard-normer! Och ja, jag är aningen kobent men inget jag borde bli mobbad för!
Ne men kontentan, jag tror att för många kör med duckstance (inklusive migsjälv)...Kör du park är det inget att säga men för åkningen skulle får du ofta bättre tryck på skären och bättre position över brädan med positiva vinklar på båda föttern. Jag säger dock inte att det inte går att åka bra med duck med rätt teknik. Jag kör själv som sagt duck men sparsam vinkel på bakfoten nu mer.
Bättre possiton överbrädan med positiva vinklar? bättre för vad? Vad jag erfar så är det mycket svårare att få en likformadsväng på både tå och häl om du har en possitiv stance. Det är ju självklart en fördel om man är en riktig pistracer men om man kör på en freestylebräda har jag svårt att förstå fördelarna med det.

Snowboardinställningar
Typ av åkning: jibb/urban
Bräda: TEchnine
Bidningar: technine
Stance: +18 / -18

Snowboardinställningar
Förstår inte varför alla kör duckstance. Är alla rena park råttor här?
Tycker jag får ont i knänta av att åka duck i park :/...

Brädor; Burton ES 164, Unity Pride 159, Custom 160.5 (Årsmodell 98)
Bindningar. Flux Super Titan. The one and only
Stance, Puder; Backstance och ungefär +27/15, center Lekbräda; 15/0
Bindingsbredd. någon cm mer än standard.
Forwardlean, Mycket

Nu kommer frågorna...

Varför kör inte folk med forwardlean? Tycker jag får en per allert bindning i härsvängarna samt tåsvängar, kör dock med extra "gaspedaler" under tårna för att få mer tryck där också.

Och...

Hur stor bindningsbredd "bör" man ha", har för mig att man kunde räkna fram det där pått ungefär :) Gjorde det när jag testade en longboard där det var någon kilometer mellan bindningarna i standard.

Och... ni park råttor :) Använd inte duckstance för att ni får en mer "ghetto" åkstil, lovar. I pisten så åker ni betydligt bättre mer +/+ !

Snowboardinställningar
Bräda: Burton Twin 161
Bidningar: Burton Cartel ska inhandlas inom en snar framtid.
Stance: +20 / -18

Snowboardinställningar
Nosskire sa:
Förstår inte varför alla kör duckstance. Är alla rena park råttor här?
Tycker jag får ont i knänta av att åka duck i park :/...

Brädor; Burton ES 164, Unity Pride 159, Custom 160.5 (Årsmodell 98)
Bindningar. Flux Super Titan. The one and only
Stance, Puder; Backstance och ungefär +27/15, center Lekbräda; 15/0
Bindingsbredd. någon cm mer än standard.
Forwardlean, Mycket

Nu kommer frågorna...

Varför kör inte folk med forwardlean? Tycker jag får en per allert bindning i härsvängarna samt tåsvängar, kör dock med extra "gaspedaler" under tårna för att få mer tryck där också.

Och...

Hur stor bindningsbredd "bör" man ha", har för mig att man kunde räkna fram det där pått ungefär :) Gjorde det när jag testade en longboard där det var någon kilometer mellan bindningarna i standard.

Och... ni park råttor :) Använd inte duckstance för att ni får en mer "ghetto" åkstil, lovar. I pisten så åker ni betydligt bättre mer +/+ !
Varför folk inte har forwardlean, jo det är för att folk åker rails och då är det ju inte så bra att kanta som i pisten...

Hur brett är väl upp till en själv. jag har ganska korta ben så jag har inte överdrivet brett men jag står fortfarande inte smalt.

Duckstance används för att man lättare ska kunna åka switch och för att man i landningar ska få kraften att gå både framåt och bakåt så att man lättare stompar trix.

Snowboardinställningar
combatspenat sa:
Rydellen sa:
Bättre possiton överbrädan med positiva vinklar? bättre för vad? Vad jag erfar så är det mycket svårare att få en likformadsväng på både tå och häl om du har en possitiv stance. Det är ju självklart en fördel om man är en riktig pistracer men om man kör på en freestylebräda har jag svårt att förstå fördelarna med det.
Detta beror självklart på din teknik, som jag SKREV går det åka bra på både sätten. Men jag håller fast vid att du får bättre position på kroppen med positiva vinklar som i sin tur gör att du har lättare för att trycka på skären hårdare och "åka bättre". Är man inte en eurocarv snubbe bryr man sig kanske inte men det finns ju en anledningn till varför dom har de vinklarna dom har. Tror det har med bakre knäts vinkel att göra. Man får mer tryck på något sätt av att stå framåtvinklad. Eller snarare du får kraften med dig i svängen istället för att få den bakåt och på så sätt svänga runt. Svårt att förklara. Jag får iaf bättre skär på detta sättet, men jag gillar att skutta runt och åka switch också så kör därför duck.

Allas kroppar och åkstilar är olika så det gäller att hitta sin stance.

Något jag tycker kan hjälpa en nybörjare att hitta rätt är att mer vinkel på framfoten gör det lättare att "åka" (inte parka). Nybörjarfel nummer ett är ju ändå när man har ungefär 1dm mellan fötterna. Man skrattar så gött när man ser någon som åker så. Ser helt tokigt ut och det går inte att hålla balansen för fem öre. Sen kanske man får ett jävla tryck i skäret om man får all kraft rakt ner.

Jag talar lite emot mig själv, men för många åker med för bred stance. Du får mer tryck på en punkt om du kör smalare men försämrar parkegensakperna/balansen.

Hitta din egen men var inte rädd för att testa lite nytt. En liten skillnad i stance/vinkel/bakmontering kan göra stora skillnader för brädans åkegenskaper.

På min senast köpte bräda testade jag att köra mycket bakmonterat och ganska tight stance. Gick inte alls...Detta berodde lite på att min bräda var för styv osv..

Testa, känn och hitta hem! :D

Snowboardinställningar
Bräda: Technine Classic 153
Bidningar: Technine Team
Stance: +20 / -20

Snowboardinställningar
Rydellen,

Fan, man blir ju imponerad av att du skriver så mycket.
Om man kollar in hur olikaländers snowboardskola funkar så går det mer och mer åt att åka med duck och att försöka få in axlarna i en positon i "linje" med brädan. tex burton LTR så börjar ALLA med +6/-6

Men helt klart som du säger så är det ju så att om man vill ligga och göra eurocarvs så är det ingen höjdare med en stance som gör det svårt för en att kanta tillräckligt. Det där med att folk har löljigt brett mellan bindingarna är en railgrej det är ju lättare att balansera med en stor balansyta än en liten.

Snowboardinställningar
Ok jag försöker för mycket...Nu skriver jag en mening. Du får bättre hälskär med positiv vinkel på bakfoten oavsett vad någon säger!

Snödjup

Tillbaka
Topp