Snowminds - blivskiinstruktor.dk

brunnen

Medlem
Hejhej! Undrar om de är någon här på freeride som testat på snowminds koncept för att bli skidlärare? Vilken av alla kurser valde ni och vilken blev eran slutdestination?

Isf, skriv gärna va du tyckte och om de är något DU rekommenderar då jag är väldigt sugen på detta!

Tack på förhand! :cool:

Eller om du gått och blivit skidlärare på något annat sätt (inte i Sverige), berätta gärna om de! :)

Skulle rekommendera att ta kursen direkt av företaget som gör den och betala typ hälften! Snowminds använder sig väl av Salzburgerverband, men tar en "liten" mellanskillnad :)

Jag gick genom Snowminds för 3 år sedan och har sedan dess jobbat som skidlärare i Österrike i 3 säsonger, i Australien och Nya Zeeland. Jag tyckte det var sjukt värt det med tanke på all hjälp man får. Du behöver inte oroa dig över något förutom att ta med rätt utrustning och ni åker upp tillsammans på minst 100 pers så det är riktigt kul. För mig var också jobbgarantin på en skidskola en stor grej. Fint boende på hotell med buffé, hjälp med språket och riktigt bra intro dagar innan kursen för att se till att tekniken satt på plats.
För mig var det ett mycket bättre alternativ än att gå en galet lång utbildning via friluftsfrämjandet eller Åre osv. och då endast få en Svensk certifiering som är rätt så okänd utomlands. Blir nog lite svårt o söka jobb då om man inte vill jobba i Sverige.

Men hallå jobbgaranti, det behöver du inte. Du kan få jobb på i princip vilken skidskola du vill bara du söker i tid samt då kan du välja själv vart du vill jobba, med jobbgaranti blir du väl bara utplacerad. Visst, om du bara stått på skidor några veckor innan kanske det är värt att betala snowminds och få extra träning innan, eller om du helt enkelt har obegränsade resurser. Annars, spara 10-20 000 genom att boka direkt via de österrikiska förbanden. Snowminds är ett mellanföretag som tjänar pengar på att rekrytera folk till dessa utbildningar, som sedan de österrikiska förbanden utför. Du får ingen certifiering utav snowminds, utan av salzburgerverband som gör utbildningen åt dom.

Senast ändrad:
Jag håller delvis med. Jobb kan man söka på egen hand men jag kommer ihåg från då det var dags för mig att besluta mig så hade jag varken Tyska kunskaperna för att manövrera mig till dessa sidor och boka eller självsäkerheten att göra allt själv. Det kändes lite osäkert att flyga dit, utbilda sig och och hoppas att man klarar det, hoppas att sin Tyska räckte, flyga hem och sedan redan efter säsongsbörjan söka jobb. Det var för många saker som kunde gå fel för mig. Att inte veta om jag skulle jobba med äldre instruktörer eller yngre var också lite osäkert och då tyckte jag att det var skönt att man kunde göra hela utbildningen med jämnåriga som man senare också jobbade med.
Jag tror att det är viktigt att tänka på tryggheten genom att gå via sådana företag vilket för nyexaminerade oerfarna ungdomar kan vara skönt.
Självklart är alla olika och något rätt och fel finns nog inte!

Tillbaka
Topp