Snowpulse RAS - refille 300-bars-patronen?

kurik

Ny medlem
Kom over en rimelig og ubrukt Snowpulse RAS 35l sekk uten patron her forleden. Vil gjerne ha refyllbar patron, men i utgangspunktet er det vel bare den amerikanske 207-barspatronen som er gjennfyllbar, og ikke den europeiske 300-bars?

Vil dette si at man må kjøpe ny patron for hver utløsning om man skaffer seg den 300-bars? Eller er det mulig å få fylt denne på en måte likevel

Det är inga problem att fylla 300 bars flaskan. Tvärtom så kan det vara lite vanskligt att fylla den amerikanska flaskan i Europa. Du måste ha stenhård koll när du fyller den så att du inte går över det tillåtna maxtrycket för flaskan.

Så bra!

Står på hjemmesiden bl.a at den er non-refillable, så stusset litt... Hvor fylles slike? Kan den fylles på f.eks dykkebutikker eller paintballsjapper?

Hmmm, bara så att klargöra, talar vi om samma flaska? Du menar den som ska fyllas med komprimerad luft och inte den kvävgasflaskan?

Den senare går inte att fylla själv utan måste lämnas in på refill.

Finns det en standard luftkoppling eller är det bara en gängad topp på den?

Om det är en vanlig luftflaska så kan vilken dykshop som helst hjälpa dig.

/Mårten

Senast ändrad:
Sannsynligvis denne: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20270
Og den tror jeg fylles med CO2, og dermed må sendes inn...?

Men tingen er at jeg enda ikke har kjøpt noen flaske/patron, så litt derfor jeg spør. Ønsker å kjøpe en patron som kan brukes flere ganger (så får jeg f.eks testa sekken først, uten å måtte kjøpe 2 patroner), og fylles på så enkel måte som mulig.

Om du vet av andre patrontyper som kan fylles med luft, og som kan fåes kjøpt på nett og levert til sverige, så er jeg taknemmelig!

kurik sa:
Sannsynligvis denne: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20270
Og den tror jeg fylles med CO2, og dermed må sendes inn...?

Men tingen er at jeg enda ikke har kjøpt noen flaske/patron, så litt derfor jeg spør. Ønsker å kjøpe en patron som kan brukes flere ganger (så får jeg f.eks testa sekken først, uten å måtte kjøpe 2 patroner), og fylles på så enkel måte som mulig.

Om du vet av andre patrontyper som kan fylles med luft, og som kan fåes kjøpt på nett og levert til sverige, så er jeg taknemmelig!
Det där är flaskan som är av engångtyp och är fylld med kväve (nitrogen). De som man kan fylla på med luft är på 207bar och kostar dubbelt så mycket. http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/25545
Men denna funkar bara till äldre modeller av Snowpulse. De påfyllningsbara för nyare ryggsäckar säljs bara i Nordamerika.

Senast ändrad:
Hur ser de nya återfyllningsbara flaskorna ut? 3000 psi och enbart i Nordamerika låter som YOKE, en uppfinning så värdelös att man skulle kunna tro att den är fransk...

Hmm, ja dette høres rart ut. Kan det stemme at de nye flaskene er èngangs? Dvs de kan ikke sendes inn og fylles på engang? Så om jeg først skal teste att sekken min funker, for så og ha en patron til bruk, må jeg kjøpe to stk??

De vore ju konstigt om dom skulle sälja patroner som passar bara till gamla systemet. Jag tänkte ringa och fråga idag. Jag har en guide 30l från förra året. Jag tror att mitt system är den samma som nya R.A.S? Nån som kan bekräfta?

Har ring och kollat med addnature nu! Den refillpatronen ska passa på din säck också!

En annan viktig parameter, kan man ta med patronen på flyg?!
Enligt denna link så verkar det bara som att man får ta 300 bars patronen på flyg men inte 207, stämmer det?

"Patronen kostar ca 1000 kr och finns i två varianter, en påfyllningsbar nordamerikansk variant som ligger på 207 bar. Den europeiska standardversionen är på 300 bar och den kan man inte fylla på egen hand utan man byter en förbrukad hos en återförsäljare. Den europeiska är grön för att flyga* och använda över hela världen. Den på 207 bar kan vara knepigare."
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=83479

Har precis köpt mig en Guide 30L säck men utan patron.. vilken skal jag köpa?

Är det någon som vet varför 300-barsflaskorna inte får fyllas själv?
Den information jag har hittat säger att det är en stålflaska och av bilderna att döma rör det sig om DIN-koppling. En kombination som varit norm för oss skandinaviska dykare sedan tidigt sjuttiotal och vi är många som än idag står på gungande båtar, hårda klippor och hemma i garaget och fyller själva med egna kompressorer. Men en godkänd adapter för att få en honkoppling, en bankflaska och en liten, flödeskontrollerad booster så borde det inte vara några problem. Det finns förvisso ingen manuell avstängningskran men på något sätt måste de ju ha löst det eftersom det går att plocka bort flaskan och sätta tillbaks den igen. (110% rent hypotetiskt borde man kunna bygga om systemet så man får avstängningskran och honkoppling på flaskan. Men det får man naturligtvis inte och det finns extremt bra anledningar till det.)

Att man inte får flyga med 207-barsflaskan ställer jag mig också skeptisk till eftersom man utan problem får frakta dykflaskor på flygplan, dock får man inte flyga med övertryck i flaskorna och de flesta flygbolag kräver att man demonterar kranen först. Fast det kanske inte går på dessa flaskor och det är där det faller, men även det ställer jag mig skeptisk till utan att ha sett en i verkligheten.

Men som sagt, 300 bar ett sjuhelsikes högt tryck och absolut inget man bör pilla med om man inte vet exakt vad man gör och varför man gör som man gör!

Senast ändrad:
Är det inte aluminiumflaskor? Snowpulse säger att aluminium och stål ingår i båda flaskorna. Antar att flaskorna är i aluminium och ventilen i stål?

Tompan14 sa:
Är det någon som vet varför 300-barsflaskorna inte får fyllas själv?
Men var står det att man inte får fylla den själv? Jag hittar inte den informationen.

Det jag har fått höra är att man ska vara väldigt försiktig när man fyller 207-bars flaskan här i Europa eftersom den går att överfylla med våra 300 bars flaskor/kompressorer. (En fundering som jag har är dock om de inte har 300 bar, ens i dykflaskor i nordamerika?).

Det är inte förbjudet att flyga med flaskorna, dock så måste tryckluftflaskorna vara tömda. Det orsakar ju lite bekymmer eftersom man måste hitta ett ställe att fylla sina flaskor igen när man kommit fram till skidorten. Kvävgasflaskorna behöver inte tömmas för flygning.

/Mårten

Disse 300 bars kvävgasflaskorna, kan de sendes inn til snowpulse eller noen forhandler etc så man får fylt de på, eller er de virkelig ENGANGS? Hva gjør man da om man vil prøveoppblåse sekken, kjøpe 2 stk a 1000 kr?

Hejsan!

Vill bara koppla på "att flyga med patroner". Så här står det i IATAs Table 2.3.A:

"Avalanche rescue backpack, one (1) per person, equipped with a pyrotechnic trigger
mechanism containing less than 200 mg net of Div. 1.4S and less than 250 mL of compressed
gas in Div. 2.2. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally
activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves."

Denna är UNDANTAGET farligt gods, dvs detta får du flyga med. ALLT annat är förbjudet (givetvis så finns det fler undantag, t.ex. batteridriva rullstolar, viss medicinskt utrustning, osv osv.) Ganska enkelt, eller hur....?

lavinkotten sa:
Hejsan!

Vill bara koppla på "att flyga med patroner". Så här står det i IATAs Table 2.3.A:

"Avalanche rescue backpack, one (1) per person, equipped with a pyrotechnic trigger
mechanism containing less than 200 mg net of Div. 1.4S and less than 250 mL of compressed
gas in Div. 2.2. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally
activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves."

Denna är UNDANTAGET farligt gods, dvs detta får du flyga med. ALLT annat är förbjudet (givetvis så finns det fler undantag, t.ex. batteridriva rullstolar, viss medicinskt utrustning, osv osv.) Ganska enkelt, eller hur....?
Tyvärr är det inte så enkelt alltid... Har haft problem från Amsterdam till Schweiz med säcken... Var nära att jag till och med missade anslutnings flyget trots alla papper som krävdes fanns. Det är upp till piloten att bestämma har jag fått reda på dels där och dels på väg från Schweiz till Sthlm..

Vidare utveckling av Hasses inlägg:
Ja, det stämmer. Piloten har det slutliga ansvaret.

Viktigt att nämna att IATA har godkänt lavinryggsäck som undantag för farligt gods. Men man måste också veta att olika Flygbolag har olika regler, t.ex. vissa vill att man ger information om ryggsäcken 2 veckor innan, osv. Sedan finns det olika säkerhetsrutiner för de olika flygplatserna och till slut så är det givetvis kaptenen som bestämmer.

Därför är det ännu viktigare att meddela flygbolaget i god tid innan avresa om att man vill ta med en lavinryggsäck enl. IATA 2.3.A, samt få det inskrivit i passagerarlistan. Då har man åtminstone kommit en bit på väg.

De "barriärer" man måste få godkänt av är då i tur och ordning (beroende på hur långt diskussionen går):
-IATA (ok)
-Flygbolaget
-Säkerhetspersonalen på flygplatsen
-Flygkaptenen (som har det slutgiltiga ansvaret)

Är själv i köpartagen och tycker att den här tråden borde få nytt liv.
Är dem nya patronerna överlägsna dem gamla?

Vad kostar det att byta ut en tom kväveflaska mot en ny ? Dvs om jag provat eller använt den skarpt vad är kostnaden för att få en fungerade ryggsäck igen ?

Piglet55 sa:
Vad kostar det att byta ut en tom kväveflaska mot en ny ? Dvs om jag provat eller använt den skarpt vad är kostnaden för att få en fungerade ryggsäck igen ?
Har för mig att addnature tar 300 för en refill. Men det varierar nog lite mellan butiker.

Tillbaka
Topp