Sökes: snowboard tips ( första gången jag ska åka)

Jimmy87

Ny medlem
Tjena för 2-3 år sedan så åkte jag skidor för första gången på kungsbygget och det gick bra, blev en och annan vurpa bara. Men det flöt på och det var riktigt roligt.

Och nu så har familjen tänkt att åka till vallåsen och åka skidor, så jag tänkte att testa på snowboard, så jag vill gärna ha lite tips som man ha i åtänka när man ska åka bräda för första gången.

Jag kan tillägga att jag har åkt skateboard mycket när jag var mindre. Var inte jätte bra men åkte en del street och lite på ramp. Har även åkte en del inlines i äldre dar.

// Jimmy.

Grundsväng
Grundsvängen är svängar där man för att byta kant högavlastar brädan genom att sträcka på lederna i kroppen. Detta är en stabil och enkel metod för att få vår snowboard att svänga.

Inledning
För att inleda en grundsväng i sin enklaste form måste vi få snowboardens kontakt kant att släppa vid nosen för att sedan riktas ner i fallinjen. Rörelser som används för att uppnå detta är: vi sträcker oss för att avlasta brädan; stoppar rotationen(från föregående sväng); släpper spänningen i höft och bål; och styr försiktigt med hela kroppen i den nya riktningen.

Mitten på svängen
Detta är den fas vi når efter inledningen och det är här vi åker neråt i fallinjen emot slutet av svängen. Rörelserna är gradvis kantning, tryck kontroll och en styrande vrid rörelse för att motstå de krafter som byggs upp.

Avslutning/påbörjande av nästa sväng
Här är vad som bör ske på slutet av din sväng och för att på börja nästa sväng. De avslutande rörelserna gör att krafter som påverkar åkaren att dras ut ur svängen avtar, rörelserna består av en långsam rotation eller vrid och en minskad kantvinkel. För att sedan förbereda nästa sväng kollar vi ner för backen på den terräng som komma skall; roterar kroppen i den riktning vi ska åka och börja bygg upp spänning i bål och höft.

Här har du en övning som du kan börja med efter du fått lite kontroll där du "hasar" ner på både tåkant och hälkant.

Tåkant
Ställ dig och din snowboard i rätt position, rikta brädan ner för fallinjen, när vi kommer upp i lite fart och står i en bra position så börjar vi flytta masscentrum långsamt emot tåkanten, det lättaste sättet att göra det är att långsamt trycka ut knäna över tå kanten och böja på benen. Vrid din främre fot så du känner att stortån börjar tryckas mot insidan av booten och hälen trycks mot utsidan av boten för att få brädan att rotera i önskad riktning. Kom ihåg att försöka stå kvar med kroppen i linjen med brädan och titta dit brädan pekar. Nu kommer snowboarden att börja svänga och du kommer att stanna.

Hälkant
Ställ dig återigen i rätt position, rikta brädan ner i fallinjen. Här lägger vi lite tryck på hälkanten genom att flytta höften emot hälkanten och böja på benen. Vrid din främre fot så att du känner hur lilltån trycker emot booten utsida och hälen trycks emot booten insida. Låt kroppen vara i linje med brädan och titta i åkriktningen. När du väl har snowboarden tvärs över fallinjen så kommer du att stanna.

/ Har du några frågor eller funderingar så kan du skriva till mig i gästboken

Senast ändrad:
combat: Inte gör du väl en tailpress när du svänger som inledning beskriver? Eller du kanske beskriver helt från stillastående? :-)

Jimmy: Har du som mig åkt lite skate i ramp när du var yngre kommer brädåkningen förmodligen vara lättlärt och du är igång och åker utan att ramla allt för mycket på en dag. Jag var för övrigt rätt dålig på skateboard. Tänk precis som du gjorde när du lärde dig droppa i ramp. Luta ner med backens lutning, åker brädan ifrån dig står du för mycket bakåt precis som i en ramp när brädan flyger upp för rampkanten medan du ligger och åmar dig nedanför rampsidan du skulle åka ner för.

Får du lite fart så du får känslan i kroppen för brädan och bjuder på att ramla 30 gånger första 300 meters åket så kommer det gå galant sedan gissar jag. Jag hade förvisso perfekt underlag och mjukt att ramla första gången jag åkte snowboard men efter att ha ramlat ner för barnbacken i 10 meters intervaller åkte jag upp och insåg att det inte borde vara svårare än att åka skateboard förutom att man skär/sladdar och inte åker på hjul samt aldrig får sätta ner stålkanten på den sidan som är på backens fallsida. Andra åket nöp jag åt bindningarna, tog lite fart rakt ner innan jag började svänga och körde sedan ner svängandes åt båda håll (om än lite knaggligt) och ramlade inte på hela backen.

Har du åkt skateboard så är du redan klar med "grundträningen" och behöver bara våga samt ramla ett par gånger så det klickar i skallen hur det funkar. Jag är helt övertygad om att det gäller för fler än mig.

Ett annat tips är att på en gång träna på att svänga åt båda håll. Vanligen har folk en tendens att spendera större delen av tiden ståendes på hälsidan och ploga nedför backen. Detta är tungt för låren, du blir trött, får ont i fötterna och helt plötsligt suger det att åka bräda. Sätt dig inte i den sitsen! Det är så roligt att åka!

Mvh
Peter

Senast ändrad:
grappar, vad ska man ha för första bräda? mjuk, hård, lång, kort, bred, smal...??? :S :S :S

mjukare är lättare att hantera, likaså är en kortare bräda.
bredden beror på dina fötter.

Ett riktigt bra tips r om du kan få tag på en mjuk slalom käpp, en sån kort en och åker med händerna om den som om du höll i ett styre, då vrider du dig så att du står med lika lång till vänster och högersväng, alt låtsas att du håller ett styre :)

stå på plattmark ett tag och lär dig vart brädan "är" hoppa runt 180 grader till vänster och höger.

Börja i en barnbacke. det är lätt värt det!ge det nån timma bara.

Och skaffa ett par skate knääskydd och släng in ett sittunderlag i brallorna...yull thank me ;)

Lycka till!

Sista tipset av rosen <3

ok, så jag som är nybörjare och ca 173cm.. en bräda för mig ska alltså vara ca 150cm...?
har åkt mycket skidor och longboard, är det nåt som hjälper mig? :D att "stanna/ploga" på tåsidan, borde ju vara lite som att göra en slide på longboard? :S förlåt om jag säger nåt jättekonstigt, har åkt skidor sen ja va 5 år, närmaste jag kommit snowboard är longboard, "surfboard" (the wave) och plastleksak man har i pulkabackar :D

Jag kanske inte är den perfekta att hjälpa dig eftersom jag sammanlagt åkt i 5 timmar nu. Precis börjat. Om jag nu ska ge några råd så är det som combatspenat att först börja med att stå på hälkant och åka tills man känner sig säker. Stanna, åka, stanna, åka Sedan tåkant.
Efter det går man över till att Traversera på hälkant och tåkant.
Sedan blir det fallande lövet på båda hållen.
Sedan Garlands på båda hållen för att sedan binda samman allt till svängar.
Nu är jag fortfarande inte speciellt bra men jag kan i alla fall åka och svänga på båda hållen med båda fötterna fram.
Det står mer i länken om alla övningar.
http://www.abc-of-snowboarding.com/learn-snowboarding/

Senast ändrad:
Intressant att läsa alla tips och kommentarer.

Jag åkte snowboard för första gången för två dagar sen. Kan börja med att säga att jag är 29 år och väger runt 95kg så det smäller bra när man slår i ;). Jag har ingen tidigare erfarenhet av varken backar eller liftar. Så jag kan ge en heads up på att öva att få upp balansen med en fot på brädan redan vid barnliften. Tror jag spenderade de första 2 timmarna i barnbacken med att ta mig upp och ner men helt plötsligt så vart den backen lite tråkig.

När jag gav mig ner för familjebacken så var det en annan femma. Precis som sCaz sa ovanför så plogade jag mest, och TRO mig,, det ger lårsmärtor (iofs sjukt bra träning för benen). Jag kom fram till att regular var mitt sätt att åka på. Anledningen till att jag plogade var att jag inte "vågade" svänga åt "tåhållet", dvs vänstersväng var inga problem.. men åt andra hållet så var jag så rädd för felskär så det slutade _alltid_ med att jag vände brädan och plogade ner farten. Varför det blev såhär vet jag inte.

Men jag tror att det handlade om att jag inte hade handledsskydd på mig och jag därför inte vågade/övade in rätt teknik för "högersväng".

Nån som har nån kommentar eller tips angående det kanske när jag ändå skriver?

Väldig svårt att bara skriva om hur du ska göra. Att ha en ledare är till mycket större hjälp än text i en hemsida.

Hela den här tråden verkar ha blivit en tävling i att få in så mycket överflödig information i jimmys huvud som möjligt. Stackars dig om du försöker lära dig från detta. Antingen ta en lektion med utbildad instruktör på en timma ( det räcker luuuugnt)eller så skriver du till mig i gästboken så fixar vi det.

Äsch då, hur det än är.. ut i backen och ge det ett par åkdagar. Kör inte för långsamt bara eftersom man då inte kan ställa brädan på kant utan att tappa balansen.

Mvh
Peter

Tillbaka
Topp