Newbie snowboard - Tips???

D95

Ny medlem
Hej!

Alltid velat lära mig snowboard då det sett så sjukt roligt ut, så igår körde jag min första dag i backen någonsin! Har noll erfarenhet av varken skidor, backar eller liftar så lite läskigt och pirrigt var det, men jag var sjukt taggad samtidigt.

Första dagen gick ok! Tränade mest på att åka med en fot för att få in känslan lite, åka i knappliftar och försöka åka gröna backar. Balansen hade jag inte så stora problem med så rakt ner gick bra i princip, men svängning och bromsning tog längre tid. Bromsningen förstod jag mig inte på alls.

Efter gårdagens nötning i gröna backar så kände jag mig less på både dem och knappliften jag tagit typ 50 ggr.. ☺
Ville testa på en blå backe för lite utmaning men även en längre backe, men livrädd för ankarliften. Min kompis på skidor pushade mig och vi körde, gick hur bra som helst! Den var dock svårare att åka själv, men klarade det ändå utan att ramla. Pjuhhh.
I den blåa backen ramlade jag först ett par gånger. Här var tanken att jag skulle öva på bromsningen, vilket jag satt nu. Känner mig säker med ” hälbromsningen”, dock inte testat på åt andra hållet.
Körde den blåa typ 6-8 ggr under dagen och dem två sista klarade jag utan att ramla nångång och kände första njutningen på riktigt!! Underbart.

MEN. Styrningen har jag problem med. Kollat lite youtube och vet att man ska ha vikten på frambenet samt styra med bak, men det är så svårt att få till det ändå. Är goofy och att svänga åt höger är lättare än vänster, det går typ inte alls, vad gör jag fel? Kan det va att jag lutar mig för mycket bakåt?
Lär mig själv och har ingen polare som åkt snowboard tidigare så behöver all hjälp och tips jag kan få!

Är så ivrig och envis så jag hoppas jag får till det snart :D

// Tjej 24 år

madness

Aktiv medlem
Ett tips är att ta några lektioner.
ett andra tips är, mer fart! Men då ska du nog ta några lektioner innan.

jonasqvitslund

Aktiv medlem
Testa att hålla armarna rakt ut från kroppen, höger arm fram över brädan och vänster arm bak över brädan, titta mot det håll du vill svänga och peka med främre armen ditåt, låt bakre armen följa med i samma riktning fast 180 grader bakåt. Nu skapar du en rotation i överkroppen mot det håll du vill svänga. Detta kommer resultera i att du tvingar höften att följa efter överkroppens rotation, och till sist kommer brädan följa efter. Tänk stora svängar så att du har tid på dig att få runt brädan i svängen. Undvik att slänga runt bakdelen med vänsterfoten för att skapa en sväng, utan försök rotera uppifrån och ner. På tå-skär kan det vara lite lurigt med balans, men det kommer med träning.

Bohica

Aktiv medlem
Finns många bra, alla med sin egen lilla stil. Det kan vara bra att se flera olika tutorials, och se vilka som mest får poletten att trilla ner. Jag tycker dom flesta bara lär ut "halva lösningen", den andra halvan gör dom automatiskt och glömmer bort att lära ut.
Men som sagt ovan, ta gärna en lektion också, för det du inte får genom självstudier är feedback på hur DU gör (fel). En lärare hjälper dig komma över tröskeln mycket lättare, sen kan man nöta vidare med tutorials.
Det var faktiskt en lärare som lärde mig "torsional twist", som jag hittat först nu på YT (andra klippet), det var en stor nyckel för mig. Även klipp tre är bra, känner igen mig mycket i det. Första klippet är mer komplett, och man bör göra alla stegen innan man går vidare.
Det finns många fler, men kolla dessa:

Senast ändrad:

D95

Ny medlem
Ett tips är att ta några lektioner.
ett andra tips är, mer fart! Men då ska du nog ta några lektioner innan.
Tack för tipsen! Jag kände att ju mer fart jag hade ju svårare var det, men tror att det är för att jag inte är van och får lite smått panik just i stunden. Att jag tänker mer på att hålla mig uppe liksom.

D95

Ny medlem
Testa att hålla armarna rakt ut från kroppen, höger arm fram över brädan och vänster arm bak över brädan, titta mot det håll du vill svänga och peka med främre armen ditåt, låt bakre armen följa med i samma riktning fast 180 grader bakåt. Nu skapar du en rotation i överkroppen mot det håll du vill svänga. Detta kommer resultera i att du tvingar höften att följa efter överkroppens rotation, och till sist kommer brädan följa efter. Tänk stora svängar så att du har tid på dig att få runt brädan i svängen. Undvik att slänga runt bakdelen med vänsterfoten för att skapa en sväng, utan försök rotera uppifrån och ner. På tå-skär kan det vara lite lurigt med balans, men det kommer med träning.
Tack!! Jag får inte till svängarna så mycket genom att slänga med bakdelen, i alla fall inte i högre farter. Körde lite med det du beskrivit och det funkade, speciellt att verkligen titta dit man ska. Det är i högre farter jag känner att jag fegar ur lite, men ska träna på stora svängar till att börja med. Tack!! :)

D95

Ny medlem
Finns många bra, alla med sin egen lilla stil. Det kan vara bra att se flera olika tutorials, och se vilka som mest får poletten att trilla ner. Jag tycker dom flesta bara lär ut "halva lösningen", den andra halvan gör dom automatiskt och glömmer bort att lära ut.
Men som sagt ovan, ta gärna en lektion också, för det du inte får genom självstudier är feedback på hur DU gör (fel). En lärare hjälper dig komma över tröskeln mycket lättare, sen kan man nöta vidare med tutorials.
Det var faktiskt en lärare som lärde mig "torsional twist", som jag hittat först nu på YT (andra klippet), det var en stor nyckel för mig. Även klipp tre är bra, känner igen mig mycket i det. Första klippet är mer komplett, och man bör göra alla stegen innan man går vidare.
Det finns många fler, men kolla dessa:
Tack! Ska kika på dem! Och ja, lektioner är nog en bra idé som alla föreslagit. Nu hade jag bara två dagar på mig i backen samt fanns endast skidlektioner tillgängliga, så tog saken i egna händer. Nästa gång blir det definitivt några lektioner :)

ErLi

Medlem
Förra säsongen gick jag you tube-kurs med "Snowboard pro camp" 2-3 ggr. (efter att förgäves ha teståkt 1h)
Sedan följde jag deras steg-för-steg-instruktioner slaviskt i 2-3h i backen. Gick riktigt bra.
De har även nån video med "vanliga nybörjarmisstag" - mycket givande!
Testade en annan bräda i år & insåg att det är väldig skillnad på olika brädor..
Det är absolut värt att köra "nybörjarvänlig" bräda för mig..
Lycka till! 👍

D95

Ny medlem
Förra säsongen gick jag you tube-kurs med "Snowboard pro camp" 2-3 ggr. (efter att förgäves ha teståkt 1h)
Sedan följde jag deras steg-för-steg-instruktioner slaviskt i 2-3h i backen. Gick riktigt bra.
De har även nån video med "vanliga nybörjarmisstag" - mycket givande!
Testade en annan bräda i år & insåg att det är väldig skillnad på olika brädor..
Det är absolut värt att köra "nybörjarvänlig" bräda för mig..
Lycka till! 👍
Okej! Ska ta och kika på deras kanal ☺️🙏 Även se till att välja en bräda som passar bättre i början, bra tips! Tack!!

rodney_piston

Aktiv medlem
Jag började sent i åldern med bräda. I isiga pister. Att ramla gjorde liksom ont vilket gjorde att jag spände mig mer. Varpå man ramlade ännu mer. Jag köpte crashpants, knäskydd och handledsskydd. Så gjorde det mindre ont. Jag slappnade av och det funkade bättre och bättre. Vågade sätta upp brädan mer och mer på kant. Sen kom ju vårsnön och då föll man ju totalt för brädåkning. Nu varvar jag bräda och skidor. Är liksom en glad amatör på bräda.

Det jag mest ville flika in var det där med skydden!! Det hjälpte mig grymt mycket!

norly

Aktiv medlem
Tror inte det behövs nån kurs för att lära sig åka bräda. Ge det några dagar. Ofta kan man svänga hjälpligt åt ett håll men inte det andra. Men det kommer.

minns när jag lärde mig, jäklar vad man trillade åt alla håll :)

Klassiska skador när man lär sig, är brutet båtben (i handen), samt ont i svanskotan. Så ett handledsskydd vore nog att rekommendera tills du har lärt dig åka snabbt. (tycks som om man bara bryter det när man typ står still i början). Å försök ta emot dig med stängd hand :)

ErLi

Medlem
Tror inte det behövs nån kurs för att lära sig åka bräda. Ge det några dagar. Ofta kan man svänga hjälpligt åt ett håll men inte det andra. Men det kommer.

minns när jag lärde mig, jäklar vad man trillade åt alla håll :)

Klassiska skador när man lär sig, är brutet båtben (i handen), samt ont i svanskotan. Så ett handledsskydd vore nog att rekommendera tills du har lärt dig åka snabbt. (tycks som om man bara bryter det när man typ står still i början). Å försök ta emot dig med stängd hand :)

Nä, det är säkert inte "nödvändigt" med kurs. Det är heller inte "nödvändigt" att läsa instruktionsböcker. Men det underlättar många gånger om instruktionerna är väl utformade. Och det är de i detta fallet 👍

En youtube-kurs kostar bara den tid den tar att titta på, vilket ju är rätt billigt på alla sätt.
Därför kan jag inte alls förstå varför du avfärdar en (gratis) kurs, samtidigt som du hänvisar till allvarliga skador.
Jag fegar inte överdrivet i min åkning, men trillar ändå väldigt sällan. Tror helt klart att ovan nämnda kurser har hjälpt på den fronten.

Mvh Erik

ErLi

Medlem
Vill bara tillägga en grej (som för mig bekräftar fördelen med rätt tips från start)
Kom över bräda mm till grabben & han testade ca 2h vintern -20 (i regn).
Han hade åkt skidor i 1 skånsk säsong & var 7 år. Jag fick springa upp & ned för backen & hålla handen.
Sedan ville han inte åka mer bräda det året.
I våras (-21, 8år) ville han testa igen.
Då körde jag stenhårt med samma steg-för-steg som med mig själv (snowboard pro camp-kursen), ca 2-3h på torsdag e.m & han kunde redan vända från häl till tå & vice versa när vi gick hem. På fredag e.m ville han igen. Direkt åkte han "på riktigt" och tog en blå Sälen-backe innan hemgång. På lördagen kunde man inte tro att det var hans första heldag på bräda.
Snacka om positiv utvecklingskurva! 👍
Nu säger han att han inte behöver längre skidor till kommande säsong, för han ska ändå bara åka bräda 😆

Väl värt varenda minut av min tid framför skärmen! 👍👍🙂

Topp