Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Soloveckor med UCPA. Någon med erfarenhet av detta?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1091010" data-attributes="member: 83225"><p>Är inte Val d'Isere-centret nytt till i år? Jag älskar för övrigt Valdi men för piståkning vetekatten. Mitt minne av pisterna där är att de blir enormt uppåkta och det blir en ganska rejäl trängsel, iaf när man ska hem via Solaise eller Face Bellevarde. Centret ligger dock väldigt bra och du går snabbt till afterskin, mataffären, övriga affärer och barer. Till skillnad från Les Arcs och Valto får du gå några meter extra på morgonen men det är klart överkomligt. Det gamla centret hade iaf rätt bra layout vad gäller matsal och lounge och det bjöd in till rätt mycket umgänge men inte i närheten av Valtos.</p><p></p><p>Les Arcs var ett ganska mediokert center. Dina vader kommer att hata dig eftersom det saknas hiss och är måååånga våningar. Dessutom finns ingenting att göra utanför centret eftersom centret ligger ganska kasst till. Sen var matkön på centret helt absurd. Jag har aldrig upplevt nåt värre. Pisterna var dock rätt bra det lilla vi åkte i dem och offpisten var väldigt bra och lättillgänglig så åkningsmässigt är det en bra ort men för allt annat är det ganska illa. </p><p></p><p>Valto har ju det enorma problemet att om det snöar ser man inte ett skvatt. Jag har vimsat runt på det där berget ett antal dagar där sikten är runt 30-40m och om du tappar personen framför dig längre än så kan du i stort sett bara sätta dig på backen och hoppas att nån hittar dig. När vädret är bra är det dock grymt fint. Mycket lättillgänglig offpist men även här ligger ju centret lite dumt till i relation till eventuella butiker, restauranger osv. JAg har också förstått det som att man byggt det nya centret som en kopia på det gamla och det var väldigt bra eftersom layouten var fantastisk på det gamla där sovrummen ligger i ring runt ett stort allmänt rum. Det gör att man aldrig hänger på rummet utan umgås med övriga på din våning. </p><p></p><p>Synd dock att ingen av er verkar ha nappat på Serre, för det skulle jag annars rekommenderat i första hand. Riktigt trevligt center. Innan senaste renoveringsrundan var det klart fräschast. Inga matköer, en trevlig bar och grym terass i solen där man kan käka lunch om man har tur med vädret. Centret ligger också väldigt nära liften. Vill du gå till övriga affärer, barer osv är det en liten promenad. Klart längre än i Valdi men smidigare än i Valto och Les Arcs. Pisterna brukar vara riktigt fina och jag har aldrig upplevt dem direkt uppkörda, inte i närheten av hur det kan se ut i Valdi iaf. Det snöar ganska sällan men när det väl snöar kommer det mycket. Det betyder att du får många soldagar men ändå vettig snöbas. Och om det snöar kan du alltid åka nere i skogen och ändå se någonting, till skillnad mot hela Valto</p><p></p><p>Jag vet inte hur ni tänkt er transfer från CPH men det borde ju rimligen gå att flyga till Turin och sen ta hyrbil upp? Det är inte jättelångt men om det snöar väldigt mkt kan det förstås ta en stund. Annars funkar det att köra från Grenoble också. Samma där dock om man har otur och det snöar så att Col du Lautaret är stängt. Då vill du hellre komma från Turin.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1091010, member: 83225"] Är inte Val d'Isere-centret nytt till i år? Jag älskar för övrigt Valdi men för piståkning vetekatten. Mitt minne av pisterna där är att de blir enormt uppåkta och det blir en ganska rejäl trängsel, iaf när man ska hem via Solaise eller Face Bellevarde. Centret ligger dock väldigt bra och du går snabbt till afterskin, mataffären, övriga affärer och barer. Till skillnad från Les Arcs och Valto får du gå några meter extra på morgonen men det är klart överkomligt. Det gamla centret hade iaf rätt bra layout vad gäller matsal och lounge och det bjöd in till rätt mycket umgänge men inte i närheten av Valtos. Les Arcs var ett ganska mediokert center. Dina vader kommer att hata dig eftersom det saknas hiss och är måååånga våningar. Dessutom finns ingenting att göra utanför centret eftersom centret ligger ganska kasst till. Sen var matkön på centret helt absurd. Jag har aldrig upplevt nåt värre. Pisterna var dock rätt bra det lilla vi åkte i dem och offpisten var väldigt bra och lättillgänglig så åkningsmässigt är det en bra ort men för allt annat är det ganska illa. Valto har ju det enorma problemet att om det snöar ser man inte ett skvatt. Jag har vimsat runt på det där berget ett antal dagar där sikten är runt 30-40m och om du tappar personen framför dig längre än så kan du i stort sett bara sätta dig på backen och hoppas att nån hittar dig. När vädret är bra är det dock grymt fint. Mycket lättillgänglig offpist men även här ligger ju centret lite dumt till i relation till eventuella butiker, restauranger osv. JAg har också förstått det som att man byggt det nya centret som en kopia på det gamla och det var väldigt bra eftersom layouten var fantastisk på det gamla där sovrummen ligger i ring runt ett stort allmänt rum. Det gör att man aldrig hänger på rummet utan umgås med övriga på din våning. Synd dock att ingen av er verkar ha nappat på Serre, för det skulle jag annars rekommenderat i första hand. Riktigt trevligt center. Innan senaste renoveringsrundan var det klart fräschast. Inga matköer, en trevlig bar och grym terass i solen där man kan käka lunch om man har tur med vädret. Centret ligger också väldigt nära liften. Vill du gå till övriga affärer, barer osv är det en liten promenad. Klart längre än i Valdi men smidigare än i Valto och Les Arcs. Pisterna brukar vara riktigt fina och jag har aldrig upplevt dem direkt uppkörda, inte i närheten av hur det kan se ut i Valdi iaf. Det snöar ganska sällan men när det väl snöar kommer det mycket. Det betyder att du får många soldagar men ändå vettig snöbas. Och om det snöar kan du alltid åka nere i skogen och ändå se någonting, till skillnad mot hela Valto Jag vet inte hur ni tänkt er transfer från CPH men det borde ju rimligen gå att flyga till Turin och sen ta hyrbil upp? Det är inte jättelångt men om det snöar väldigt mkt kan det förstås ta en stund. Annars funkar det att köra från Grenoble också. Samma där dock om man har otur och det snöar så att Col du Lautaret är stängt. Då vill du hellre komma från Turin. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Soloveckor med UCPA. Någon med erfarenhet av detta?
Tillbaka
Topp