Soloveckor med UCPA. Någon med erfarenhet av detta?

• Trådstartare Trådstartare ulo
  • Start datum Start datum

ulo

Medlem
Hejhej

Jag funderar på att steppa upp min skidåkning nästa år och då med UCPA vars koncept jag läst- och hört en del om och gillar (på pappret i alla fall). Har inte testat IRL.

Tyvärr är ingen annan i familjen intresserad och kompisarna rynkar lite på näsan när man nämner "buss", "fyrbäddsrum" etc – ja, så som bekväma 40-plussare gör nuförtiden...

Själv så är jag som sagt nyfiken och kikar på att åka ensam under någon av soloveckorna. Dock är jag lite rädd för att det kommer att handla om "singelveckor". Vilket jag som nöjd och stolt familjefar inte är intresserad av alls. Jag vill fokusera på att åka skidor.

Är det någon här på forumet, gärna över 40, som har erfarenhet av att åka ensam med UCPA och då i synnerhet under Soloveckorna? Har kikat runt lite på forumet om UCPA och får intrycket att det är väldigt brett åldersspann (vilket jag gillar) men det är många gamla trådar och detta kan ju förändras med tiden. Vetetusan om ett gäng 22-åringar hade uppskattat att ha en gammal stofil med i gruppen (kvalar som 44-åring in i seniorfacket).

/Ola

Har aldrig åkt på specifika soloveckor dock har det alltid funnits "ensamåkare" med när vi har åkt. Jag vågar påstå att det funkar alldeles ypperligt ändå. Så om du är orolig för att soloveckorna är något speciellt, ta en helt vanlig vecka. Om du vill få med kompisarna kan du ju dock påpeka att de kan skita i bussen och därmed höja bekvämlighetsfaktorn ca 400%.

När det gäller åldersfördelningen är min känsla att UCPA har lite besvär med återväxten och det snarare är ungefär samma folk som fortsätter att åka. När jag åkte första gången 2008 var vi mitt i åldersspannet bland svenskarna. Nu 9 år senare tycker jag fortfarande att jag är det. Normalåldern verkar alltså ha förskjutits uppåt.

Hej,

Jag var nere under soloveckorna för nått år sedan. Jag åkte iofs med två andra men min uppfattning var att det var en hel del personer som åkte ensamma som var klart sociala. Mer än en normal vecka då det tenderar att bli många små grupper som håller ihop.

Du kommer med största sannorlikhet inte vara den enda familjefadern som är 40+ under någon vecka. Är troligen fler i samma situation under soloveckorna. Är lång ifrån nån singel dejting resa med bara folk i 20 års åldern. Min uppfattning är att de flesta är runt 30 och av olika anledningar åker själva.

Att ens normala umgänge inte vill åka på liknande resor som en själv är en dålig anledning till att stå över. Åk själv istället, du lär säkert känna någon som du trivs bra med som du kan boka nästa års resa med. Håller med om att åldern har förskjutits uppåt, är långt ifrån bara ungdomar på resorna.

Jag åkte ensam med ucpa i vintras, en helt ”vanlig” vecka. Upplevde det som om jag var bland de yngsta där med mina 25år, var klart yngst i skidgruppen. Men det skiljer väldigt mycket från vecka till vecka. Sen behöver du absolut inte oroa dig för att det skulle vara brist på folk att lära känna och prata/umgås med. Det finns gott om sociala både från Sverige och bland de övriga.

Tusen tack för era svar. Det var precis vad jag ville höra. Jag må vara 44 år gammal men typ... 17 i sinnet så det blir nog bra. :) Nu ska man bara välja rätt ort också. Känns som att det lutar åt Tignes eller Agentiérere.

Jag har åkt själv ett flertal gånger och det har aldrig varit några problem. Alltid träffat trevligt folk att hänga med. Reseledarna brukar vara väldigt bra på att fördela rummen med likasinnade.

Själv har jag nyss bokat med UCPA till Tignes vecka 10. Åker också själv pga att flickvännen har lite problem med ett knä och inte vågar köra denna säsongen. Tänkte också att jag skulle lära mig en del om teknik. Tar flyget ner. Jag är 34.

Kanske ses =)

:)
Blir nog runt vecka 3 för min del. Risken är väl dock att det är för kallt och för lite snö.

Ja boka nu, sluta noja! :-) Medelåldern på UCPA har stigit rejält på senare år och de har ju t.o.m. höjt maxåldern till 55 på de flesta offpist-aktiviteterna. Så det är inget ungdomskollo även om det finns en del väldigt unga fransoser på centren.

Sen spelar ålder eller kön ingen roll bland riktiga skidåkare. En riktig skidåkare bedömer en annan skidåkare efter skicklighet och om det är en trevlig och bra person.

Har åkt ensam flera gånger och fått skidvänner för livet genom UCPA. Önskar dig en grym vecka!

Toppentråd!! Lånar gärna tråden. Jag är 40+ och har åkt i 6 år (men aldrig tidigare). Har haft siktet inställt på UCPA länge nu, och i vinter ska det bli av. Men vill gärna har tips på vilken ort man ska välja, utifrån mina förutsättningar.
Jag har nämligen märkt här på Freeride att många bedömer skidorter efter parker och offpist rent allmänt, eller t.o.m. festaktiviteter. Och det är väl inte fel, men det är inte vad jag är ute efter. Jag kan absolut tänka mig lite offpist i framtiden, men jag är 98% piståkare nu, som åker mycket och ganska hårt. Mitt mål är att försöka carva ner på rena skär i alla backar. Inte riktigt där än men på god väg vill jag påstå, fullärd blir man ju aldrig. Jag gillar röda & svarta backar i Åre/Duved och Vemdalen, men det finns även roliga blå backar där man kan stå på och teknikträna. Kör på Völkl Racetiger UVO 180cm, vilket kanske indikerar min åkstil. ;)

Så till frågan: Vilka UCPA-destinationer och veckor om man har följande förutsättningar/intressen:

40+, åker själv, fokus på skidåkning i pist, träffar gärna nya människor, inte kräsen på logi.
Ej bunden till lovveckor, vill ha bra snö i backarna, men slippa trängsel, köer och uppkörda pister.
Partyliv och offpist har mycket låg prioritet hos mig. Men gärna bra pister och väder för det.

Kan ni hjälpa mig välja rätt ställe(n), och kanske vecka/or? (Kanske blir två vändor i vinter) :cool:

Senast ändrad:
Jag skulle nog säga att jag kan kopiera ovanstående inlägg från
@Bohica rakt av vad gäller erfarenhet, festande och övriga förväntningar. Härligt att hitta en likasinnad.

Nu är jag iofs inte solo längre på denna resan då jag har fått med en kompis, men det som återstår för en bokning är valet av plats och tid.

Det lutar åt veckorna 2, 3 eller 4 och orterna som vi har spanat in (mest beroende på vart man kan flyga från Kastrup CPH) är Val d'isere, Val Thorens och Les Arcs.

Jag har tidigare erfarenhet från Val Thorens då jag har besökt Trois Vallées tre ggr tidigare och tycker att det är ett fantastiskt system, men det hade också varit kul att upptäcka ngt nytt.

Det som tilltalar mig med Val Thorens är att UCPA-centrat är nytt och fint samt att man är på hög höjd.
Vad jag kan utläsa från hemsidan så verkar centrat i Val d'isere lite sunkigt men orten och inte minst pisterna skall vara fantastiska och ja, Les Arcs får jag ingen riktig uppfattning om.

Vad säger ni som vet?

Senast ändrad:
ulo sa:
Jag skulle nog säga att jag kan kopiera ovanstående inlägg från
@Bohica rakt av vad gäller erfarenhet, festande och övriga förväntningar. Härligt att hitta en likasinnad.

Nu är jag iofs inte solo längre på denna resan då jag har fått med en kompis, men det som återstår för en bokning är valet av plats och tid.

Det lutar åt veckorna 2, 3 eller 4 och orterna som vi har spanat in (mest beroende på vart man kan flyga från Kastrup CPH) är Val d'isere, Val Thorens och Les Arcs.

Jag har tidigare erfarenhet från Val Thorens då jag har besökt Trois Vallées tre ggr tidigare och tycker att det är ett fantastiskt system, men det hade också varit kul att upptäcka ngt nytt.

Det som tilltalar mig med Val Thorens är att UCPA-centrat är nytt och fint samt att man är på hög höjd.
Vad jag kan utläsa från hemsidan så verkar centrat i Val d'isere lite sunkigt men orten och inte minst pisterna skall vara fantastiska och ja, Les Arcs får jag ingen riktig uppfattning om.

Vad säger ni som vet?
Är inte Val d'Isere-centret nytt till i år? Jag älskar för övrigt Valdi men för piståkning vetekatten. Mitt minne av pisterna där är att de blir enormt uppåkta och det blir en ganska rejäl trängsel, iaf när man ska hem via Solaise eller Face Bellevarde. Centret ligger dock väldigt bra och du går snabbt till afterskin, mataffären, övriga affärer och barer. Till skillnad från Les Arcs och Valto får du gå några meter extra på morgonen men det är klart överkomligt. Det gamla centret hade iaf rätt bra layout vad gäller matsal och lounge och det bjöd in till rätt mycket umgänge men inte i närheten av Valtos.

Les Arcs var ett ganska mediokert center. Dina vader kommer att hata dig eftersom det saknas hiss och är måååånga våningar. Dessutom finns ingenting att göra utanför centret eftersom centret ligger ganska kasst till. Sen var matkön på centret helt absurd. Jag har aldrig upplevt nåt värre. Pisterna var dock rätt bra det lilla vi åkte i dem och offpisten var väldigt bra och lättillgänglig så åkningsmässigt är det en bra ort men för allt annat är det ganska illa.

Valto har ju det enorma problemet att om det snöar ser man inte ett skvatt. Jag har vimsat runt på det där berget ett antal dagar där sikten är runt 30-40m och om du tappar personen framför dig längre än så kan du i stort sett bara sätta dig på backen och hoppas att nån hittar dig. När vädret är bra är det dock grymt fint. Mycket lättillgänglig offpist men även här ligger ju centret lite dumt till i relation till eventuella butiker, restauranger osv. JAg har också förstått det som att man byggt det nya centret som en kopia på det gamla och det var väldigt bra eftersom layouten var fantastisk på det gamla där sovrummen ligger i ring runt ett stort allmänt rum. Det gör att man aldrig hänger på rummet utan umgås med övriga på din våning.

Synd dock att ingen av er verkar ha nappat på Serre, för det skulle jag annars rekommenderat i första hand. Riktigt trevligt center. Innan senaste renoveringsrundan var det klart fräschast. Inga matköer, en trevlig bar och grym terass i solen där man kan käka lunch om man har tur med vädret. Centret ligger också väldigt nära liften. Vill du gå till övriga affärer, barer osv är det en liten promenad. Klart längre än i Valdi men smidigare än i Valto och Les Arcs. Pisterna brukar vara riktigt fina och jag har aldrig upplevt dem direkt uppkörda, inte i närheten av hur det kan se ut i Valdi iaf. Det snöar ganska sällan men när det väl snöar kommer det mycket. Det betyder att du får många soldagar men ändå vettig snöbas. Och om det snöar kan du alltid åka nere i skogen och ändå se någonting, till skillnad mot hela Valto

Jag vet inte hur ni tänkt er transfer från CPH men det borde ju rimligen gå att flyga till Turin och sen ta hyrbil upp? Det är inte jättelångt men om det snöar väldigt mkt kan det förstås ta en stund. Annars funkar det att köra från Grenoble också. Samma där dock om man har otur och det snöar så att Col du Lautaret är stängt. Då vill du hellre komma från Turin.

Shit vad jag älskar forum... Tusen tack för era minst sagt uttömmande svar.
@Pillard i synnerhet!

Vi bokar flyg genom UCPA och dessvärre går det bara flyg till Serre från Gbg och Sthlm de veckor vi har möjlighet att åka.

Om det är så att centrat i Val d'isere är nyrenoverat i år så är det väl det givna valet. Eller...?
Hur får man reda på om det är renoverat eller ej?

Även jag tackar för bra info. Jag tar gärna fler tips och åsikter. Jag har inga preferenser alls, utan vet bara att jag vill åka med UCPA för att jag tror det passar mina behov.

En fråga om utrustningen. Vad jag förstår så ingår skidhyra där. Är det nåt man kan åka på, eller måste man släpa med sig sina egna ögonstenar och riskera att få dom förstörda eller försvunna på en sån här tripp? (Egna pjäxor tar jag ju med oavsett såklart)

Åsså en fråga om tidpunkt. Jag brukar åka v.6 och v. 11/12 här i Sverige, för att slippa lov-rushen. Hur är alperna vad gäller detta? Är det lika stor skillnad, eller sväljer systemen upp folket bättre? När ska man undvika, och när är det bäst? Jag har inget emot kyla, bara det finns bra snö i pisterna och liftarna är igång. Jag försöker bestämma när man ska klämma in alpresan, jag ska ju åka i Sverige också. :P

Det känns ju spontant som man tar alperna sist, när man är mest upptränad och vill ha mer än svenska kullarna. Att göra tvärtom känns som att man lär vantrivas hemma efter att ha upplevt stora berg. Eller tänker jag fel? Hur är alperna v. 12-14? Vill ju inte åka i socker eller slask heller.

Huruvida det är nyrenoverat borde svenska UCPA kunna svara på om man mailar dem.

Utrustningen på UCPA-centren är "sådär" kan man väl säga. Massa olika Rossi-skidor. Åker du i vanlig pistgrupp brukar folk köra runt på nånting runt 80 i midjan osv. Det avgör du nog bäst själv ifall du är "picky" med vad du åker på.

Vad gäller tid så åkte vi v11 i Italien förra året och det var rejäl våråkning. Vi har tidigare ofta kört v10 och då är det inte alls ovanligt med svenskt påskväder i byn och ett gång minusgrader högre upp i systemet. V6 brukar jag föredra för en mer renodlad skidåkarresa. Då brukar det kunna va rätt kallt men ändå bra med snö. Man ska ju dock ha med sig att tempen i alperna ofta skiljer enormt. Det kan ju vara rejält kall snö på 3200m höjd medan byn på 1800 är vårvärme (Valdi)

Sen när det gäller flyg så finns ju alternativet att boka ucpa med egen transport och sen boka flyg själv och köra hyrbil. Vi har gjort det några ggr och när man jämfört bagage-villkor, matstopp o lite annat har jag inte direkt ångrat mig...

Pillard sa:
Utrustningen på UCPA-centren är "sådär" kan man väl säga. Massa olika Rossi-skidor. Åker du i vanlig pistgrupp brukar folk köra runt på nånting runt 80 i midjan osv. Det avgör du nog bäst själv ifall du är "picky" med vad du åker på.
Tack. Jag åker ju på 80-midja nu, och tror nog att jag lär ha kul ändå utan mina egna lagg. Kan vara skoj att prova nåt annat åxå, särskilt som det ändå ingår. Och slippa noja för stölder eller om man skulle luras ut bland stenar i offpist å sånt. Så kan jag spara mina finspett till pistsmiskeri på hemmaplan istället. I vart fall för den första alpresan.

Nån annan som har fler förslag på bra veckor och destinationer med UCPA, med "mina" preferenser?
Jag har inte bokat än, och är helt öppen för förslag och tips. Så ös gärna på. :)
Snösäkert, bra väder, bra pister är prio. (offpist och partyliv är ointressant för mig)

Så... hur är alp-orterna t.ex. v.9-10? Packat med folk eller helt överkomligt för bra piståka?
Har bara hört hur det är i Sverige på loven, och det lockar ju inte alls. Men är det lika illa i alperna?

Bohica sa:
Så... hur är alp-orterna t.ex. v.9-10? Packat med folk eller helt överkomligt för bra piståka?
Har bara hört hur det är i Sverige på loven, och det lockar ju inte alls. Men är det lika illa i alperna?
Googla på när de har sportlov, tror t ex Frankrike har typ v6-10. Men jag tycker inte det brukar vara ett stort problem, klart värre i Sverige

Systemen är så stora så mängden folk i pisterna brukar inte vara problemet. Snarare liftköerna då, men iom att man åker med UCPA så får man gå före dessa när man åker med guiden. :-)

leffemangan sa:
Systemen är så stora så mängden folk i pisterna brukar inte vara problemet. Snarare liftköerna då, men iom att man åker med UCPA så får man gå före dessa när man åker med guiden. :-)
YES! Det var just sån här info jag eftersökte. Toppen! Då kan man ju kanske våga flytta alpresorna lite mer åt loven, så kör man svenska fjällen mellan loven istället. :P

-Hur tidigt/sent på säsongen vågar man åka till alperna förresten? När blir systemen färdigställda, och hur länge håller pisterna (med bra snö alltså)?

Oooh så nära nu.

Har dock svängt lite kring orterna. Har kikat på ”Ski Coaching” och då är det endast Argentière som erbjuder detta v4. Är det lite overkill att åka till Chamonix-dalen för att åka pist?
Centrat verkar fint och det är ju något speciellt med destinationen. Dock känner jag mig inte riktigt redo för offpisten än så jag håller mig i pisten.

Jag skulle personligen undvika Chamonixdalen då det finns bättre områden för piståkning.

Av dessa alternativ håller jag chamo som sämst för pist:
v. 1 Val Thorens
v. 4 Val d'Isère
v. 6 Chamonix
v. 10 Tignes
v. 13 Chamonix
v. 14 Val Thorens

Åker du till Val dÍsere avslutas dagen med en tokjobbig sista sönderkörd pist tillbaka mot centret. Alternativt liften ner då. :-) Min fru gillade inte den delen av Vad d'Isere, men all åkning när man väl tagit sig upp från byn är ju bra. Tignes är också bra och där är det många enkla pister tillbaka mot centret.

Göttaste pisterna har man enligt mig i Val Thorens. Men det är ju väldigt individuelt vad man gillar.

leffemangan sa:
Jag skulle personligen undvika Chamonixdalen då det finns bättre områden för piståkning.

v. 1 Val Thorens
v. 4 Val d'Isère
v. 6 Chamonix
v. 10 Tignes
v. 13 Chamonix
v. 14 Val Thorens

Åker du till Val dÍsere avslutas dagen med en tokjobbig sista sönderkörd pist tillbaka mot centret. Alternativt liften ner då. :-) Min fru gillade inte den delen av Vad d'Isere, men all åkning när man väl tagit sig upp från byn är ju bra. Tignes är också bra och där är det många enkla pister tillbaka mot centret.

Göttaste pisterna har man enligt mig i Val Thorens. Men det är ju väldigt individuelt vad man gillar.
Ouch... Tack för bra input.
Bokade Argentière igår på ren magkänsla baserat på följande:
1. Ski coaching erbjöds
2. Kort transfer från Geneve
3. Har länge sneglat på Chamonix-systemet men aldrig riktigt fått tillfället. 3 Vallées har jag besökt tidigare och jag var sugen på ngt nytt.

Jag kan ju alltid boka om och det finns ju ett alternativ, La Plagne. Ingen som varit där?

ulo sa:
leffemangan sa:

v. 1 Val Thorens
v. 4 Val d'Isère
v. 6 Chamonix
v. 10 Tignes
v. 13 Chamonix
v. 14 Val Thorens

Ouch... Tack för bra input.
Bokade Argentière igår på ren magkänsla baserat på följande:
1. Ski coaching erbjöds
2. Kort transfer från Geneve
3. Har länge sneglat på Chamonix-systemet men aldrig riktigt fått tillfället. 3 Vallées har jag besökt tidigare och jag var sugen på ngt nytt.

Jag kan ju alltid boka om och det finns ju ett alternativ, La Plagne. Ingen som varit där?
Vad innebär ski coachingen?

Tyvärr har jag inte åkt i La Plagne, åkningen var för bra i Les Arcs så vi åkte aldrig över ;)

Ang. åkningen i La Plagne:
Jag har varit där över dagen några gånger (bor i Val Thorens) och uteslutande åkt pist. Systemet ser rätt rörigt ut vid första anblicken eftersom LP består av typ sjuttioelva olika mindre funktionsbyggda byar, plus några riktiga längre ner på berget, men det var inga problem att lära sig hitta även på en dag.
Åkningen kring Plagne Centre är ett virrvarr av korta blåa backar (typ svenska fjällen-långa), vissa är riktigt roliga men det är ofta väldigt mycket blåbär just där. Längre ner vid en stollift som heter La Roche finns två riktiga carvingdrömmar som inte så många verkar åka. Den röda backen vid Inversens-liften är grym, magisk när den är nypistad, vilket egentligen gäller det mesta kring Arpette och Roche de Mio. Ner mot Montchavin och Montalbert (i skogen i varsin ände av systemet) är också trevligt, slingrande skogsbackar men inte så snösäkert eftersom det ligger lågt.
Champagny-sidan har ett gäng långa fina backar uppifrån Verdons, men det ligger smack bang i solen med allt vad det innebär av slask. På vintern funkar det säkert fint, men i mitten av mars när jag var där senast var det lite väl tungkört på eftermiddagen.
Enda delen jag inte utforskat är glaciären eftersom liftkön upp dit varit orimligt lång alla gånger jag vart där (och Les Arcs pga inte känt behovet under en dagstrip).

Sammanfattningsvis skulle jag säga att La Plagne påminner rätt mycket om Courchevel – en mix av brant och böljande, rörigt vid första anblicken men det går fort att ta sig runt, och på det stora hela verkar det vara lite underskattat. Enda brasklappen är som sagt snösäkerheten senare på säsongen, räknar man bort Bellecôte så kommer man inte högre upp än 2700 möh, och merparten av åkningen ligger en bra bit lägre än så.
Jag gillar La Plagne, och jag kommer garanterat åka över igen i vinter, och jag hade gärna åkt där mer än en dag i sträck. Sen har jag av förklarliga skäl noll koll på byliv, UCPA-center osv, men skidåkningsmässigt får LP en stadig tumme upp.

Ojojoj-OJ vilket svar! Tack
@Heddious
Återigen; jag älskar detta forumet.

Jag gillar Courchevel förutom den Oligark-anpassade prisnivån. Men det är nog som du nämner ganska nybörjaranpassat och kanske inte så utmanande om man vill utvecklas i sin skidåkning. Dessutom finns det en säkerhetsaspekt att beakta – vimsiga livvaktsackompanjerade trophy-wifes på snowboard utan koll på riktning och skidvett...
Därför är kanske Argentière ett bättre val ur den aspekten. VT är fortfarande ett alternativ jag funderar över men som jag tidigare nämnt så har jag varit där förr. Alltid kul med lite nytt.

Jag tror att vad jag än väljer så blir det bra i slutändan. Det handlar om en vecka och huvudfokus ligger på att utveckla teknik och skaffa nya erfarenheter. Man är i händerna på kompetent folk som tar en till det område med bäst förutsättningar den dagen. Ja, jag känner mig hyfsat trygg i mitt beslut.

Tack alla för spännande inlägg i tråden.

@Pillard Ski Coaching är mer fokuserat på att utveckla teknik och består av mindre grupper. De även filmar och utvärderar.

/ola

Snödjup

Tillbaka
Topp