Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Soloveckor med UCPA. Någon med erfarenhet av detta?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1091245" data-attributes="member: 77701"><p>Ang. åkningen i La Plagne:</p><p>Jag har varit där över dagen några gånger (bor i Val Thorens) och uteslutande åkt pist. Systemet ser rätt rörigt ut vid första anblicken eftersom LP består av typ sjuttioelva olika mindre funktionsbyggda byar, plus några riktiga längre ner på berget, men det var inga problem att lära sig hitta även på en dag.</p><p>Åkningen kring Plagne Centre är ett virrvarr av korta blåa backar (typ svenska fjällen-långa), vissa är riktigt roliga men det är ofta väldigt mycket blåbär just där. Längre ner vid en stollift som heter La Roche finns två riktiga carvingdrömmar som inte så många verkar åka. Den röda backen vid Inversens-liften är grym, magisk när den är nypistad, vilket egentligen gäller det mesta kring Arpette och Roche de Mio. Ner mot Montchavin och Montalbert (i skogen i varsin ände av systemet) är också trevligt, slingrande skogsbackar men inte så snösäkert eftersom det ligger lågt.</p><p>Champagny-sidan har ett gäng långa fina backar uppifrån Verdons, men det ligger smack bang i solen med allt vad det innebär av slask. På vintern funkar det säkert fint, men i mitten av mars när jag var där senast var det lite väl tungkört på eftermiddagen.</p><p>Enda delen jag inte utforskat är glaciären eftersom liftkön upp dit varit orimligt lång alla gånger jag vart där (och Les Arcs pga inte känt behovet under en dagstrip).</p><p></p><p>Sammanfattningsvis skulle jag säga att La Plagne påminner rätt mycket om Courchevel – en mix av brant och böljande, rörigt vid första anblicken men det går fort att ta sig runt, och på det stora hela verkar det vara lite underskattat. Enda brasklappen är som sagt snösäkerheten senare på säsongen, räknar man bort Bellecôte så kommer man inte högre upp än 2700 möh, och merparten av åkningen ligger en bra bit lägre än så.</p><p>Jag gillar La Plagne, och jag kommer garanterat åka över igen i vinter, och jag hade gärna åkt där mer än en dag i sträck. Sen har jag av förklarliga skäl noll koll på byliv, UCPA-center osv, men skidåkningsmässigt får LP en stadig tumme upp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1091245, member: 77701"] Ang. åkningen i La Plagne: Jag har varit där över dagen några gånger (bor i Val Thorens) och uteslutande åkt pist. Systemet ser rätt rörigt ut vid första anblicken eftersom LP består av typ sjuttioelva olika mindre funktionsbyggda byar, plus några riktiga längre ner på berget, men det var inga problem att lära sig hitta även på en dag. Åkningen kring Plagne Centre är ett virrvarr av korta blåa backar (typ svenska fjällen-långa), vissa är riktigt roliga men det är ofta väldigt mycket blåbär just där. Längre ner vid en stollift som heter La Roche finns två riktiga carvingdrömmar som inte så många verkar åka. Den röda backen vid Inversens-liften är grym, magisk när den är nypistad, vilket egentligen gäller det mesta kring Arpette och Roche de Mio. Ner mot Montchavin och Montalbert (i skogen i varsin ände av systemet) är också trevligt, slingrande skogsbackar men inte så snösäkert eftersom det ligger lågt. Champagny-sidan har ett gäng långa fina backar uppifrån Verdons, men det ligger smack bang i solen med allt vad det innebär av slask. På vintern funkar det säkert fint, men i mitten av mars när jag var där senast var det lite väl tungkört på eftermiddagen. Enda delen jag inte utforskat är glaciären eftersom liftkön upp dit varit orimligt lång alla gånger jag vart där (och Les Arcs pga inte känt behovet under en dagstrip). Sammanfattningsvis skulle jag säga att La Plagne påminner rätt mycket om Courchevel – en mix av brant och böljande, rörigt vid första anblicken men det går fort att ta sig runt, och på det stora hela verkar det vara lite underskattat. Enda brasklappen är som sagt snösäkerheten senare på säsongen, räknar man bort Bellecôte så kommer man inte högre upp än 2700 möh, och merparten av åkningen ligger en bra bit lägre än så. Jag gillar La Plagne, och jag kommer garanterat åka över igen i vinter, och jag hade gärna åkt där mer än en dag i sträck. Sen har jag av förklarliga skäl noll koll på byliv, UCPA-center osv, men skidåkningsmässigt får LP en stadig tumme upp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Soloveckor med UCPA. Någon med erfarenhet av detta?
Tillbaka
Topp