Sommardäck?

Sommardäck?
Tja!
Tänkte åka upp med ett gäng vänner från Göteborg till Åre v.18. Här nere har det varit varmt ett tag och sommardäcken är på. Så jag undrar om jag klarar mig på det hela vägen upp eller om jag måste byta till vinterdäck innan jag åker? Hur ser det ut på vägarna där uppe?

Sommardäck?
philipnilsson sa:
Tja!
Tänkte åka upp med ett gäng vänner från Göteborg till Åre v.18. Här nere har det varit varmt ett tag och sommardäcken är på. Så jag undrar om jag klarar mig på det hela vägen upp eller om jag måste byta till vinterdäck innan jag åker? Hur ser det ut på vägarna där uppe?
Folk som åker upp hit med sommardäck på under skidsäsongen borde skjutas... lite elakt kanske... men fortfarande stor chans att det dimper ner snö och det är minusgrader under nätterna. Så alla som chansar med sommardäck chansar även med min och alla andras säkerhet.

Senast ändrad:
Sommardäck?
På med vinterdäcken. Imorse var det halt ute. Det kan komma snö vilken dag som helst och som Utter sa det är minus grader på nätterna. Äventyra inte våran och andras säkerhet utan dra på vinterdäcken när ni åker upp.
Det är därför många ligger i diket runt Åre vid den här årstiden, då många kör med sommardäck trots att vinterväglag råder här uppe.

Sommardäck?
Kör sommardäck, mindre bensin och bättre för vägarna och mijlön.! Det är ju inte direkt så att det lutar uppför nånstans heller..
Snökedjor var det dummaste jag hört..

Sommardäck?
Johan686 sa:
Kör sommardäck, mindre bensin och bättre för vägarna och mijlön.! Det är ju inte direkt så att det lutar uppför nånstans heller..
Friskt vågat, hälften vunnet.

Släng på vinterdäcken. Vägarna i Åre är inte direkt lutningsfria.

Sommardäck?
Johan686 sa:
Nja, minder besin vette f-n, de flesta har smalare vinterdäck än sommardäck och å kommer det faktiskt att dra mindre soppa (om man kör med högt däckstryck)

Sommardäck?
Johan686 sa:
Håll mun om du inte befinner dig här uppe, inte ditt liv han leker med vid halka.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp