sommarrail

sommarrail
jag och min kompis keskyman (@ freeride) har byggt en sommarrail.
tog oss ungefär 2 dagar - söndag och måndag.
det är faktiskt ganska enkelt, men jobbigt.
tänkte lägga in några bilder på vårat bygge;
http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSCN0701.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSCN0704.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-DSCN0713.JPG
EDIT PÅ RAIL; http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSCN0856.JPG
röd tröjja; jag | blå tröjja; keskyman

priset på en sommarrail för oss blev ungefär; 1030:-/2 = 515:-
gör det med en vän så delar ni på kostnaden, blir inte lika dyrt då.
konstgräs x5 - rusta = 495:- (99:- st) http://www.rusta.se/konstgras_120x200_cm_p62101022.html
pvc-rör 110mm x2 - random röraffär = 360:- (pris kan varriera)
plankor - random träaffär = 175:- (pris kan varriera)
lastpallar x15 = 0:- (leta reda på lastpallar och ring far/mor din så hämtar dom skivorna)
plywoodskivor x2 = 0:- (hade ett par hemma annars så kan du leta på/köpa ett par)

EDIT; eftersom att så många har skrivit och frågat mig hur jag byggde startrampen, railställningen och kicken så tänkte jag att det är bäst att ladda upp några fler bilder så att man kanske förstår lite bättre :)

hoppas ni blir sugna på att bygga en sommarrail, upp med mer videoklipp på freeride!

Senast ändrad:
sommarrail
Snyggt bygge! Jag slipper som tur är att använda lastpallar eftersom 1/3 av tomten i dalarna lutar. Pvc rör måste jag skaffa.

Tack för tipset:)

sommarrail
naajs, ser fett ut, men ja undrar en sak.. Jag har funnit vääärsta feeeta pvc rören, en halvmeter i diameter nästan.. Ngn som testat sånt å vet om de glider/åller lika som ett vanligt??

sommarrail
Kruxelidux sa:
naajs, ser fett ut, men ja undrar en sak.. Jag har funnit vääärsta feeeta pvc rören, en halvmeter i diameter nästan.. Ngn som testat sånt å vet om de glider/åller lika som ett vanligt??
om det är ett pvc rör så borde det glida lika bra, men frågan är om du kommer upp på det?
ett pvc rör som är 200mm kostar 1.7k här där jag bor, så du lär nog skrapa ihop lite cash om du ska ha ett som är 500mm.
gl hf

sommarrail
FY FAN VAD nice!! :D:D:D: denna tråd åker in i favoriterna direkt. måste snacka med polarena så man kan dela pengarna. En fråga bara kan du skriva exakt hur ni gjorde bygget? steg för steg om ni orkar? peace

sommarrail
christian_L sa:
FY FAN VAD nice!! :D:D:D: denna tråd åker in i favoriterna direkt. måste snacka med polarena så man kan dela pengarna. En fråga bara kan du skriva exakt hur ni gjorde bygget? steg för steg om ni orkar? peace
Det är väl bara att improvisera lite?

Snyggt bygge föresten!
Här är en bild på mina byggen, gå in på den 3 juni för att se bilderna. För mig kostade bygget bara 300kr sammanlagt:)
http://robintrolin.bilddagboken.se/p/main.html

Senast ändrad:
sommarrail
Robint sa:
christian_L sa:
Det är väl bara att improvisera lite?

Snyggt bygge föresten!
Här är en bild på mina byggen, gå in på den 3 juni för att se bilderna. För mig kostade bygget bara 300kr sammanlagt:)
http://robintrolin.bilddagboken.se/p/main.html
snyggt!

men, mitt bygge blev ännu mer budget! iochmed att vi tog egna plankor och egen box, dvs vi köpte endast såpa och konstgräs å de kostade ca 220/2 (jag å min kompis)
http://morranpaskidor.bilddagboken.se/p/main.html

sommarrail
fnacke sa:
Kruxelidux sa:
om det är ett pvc rör så borde det glida lika bra, men frågan är om du kommer upp på det?
ett pvc rör som är 200mm kostar 1.7k här där jag bor, så du lär nog skrapa ihop lite cash om du ska ha ett som är 500mm.
gl hf
Men jag har ju funnit rören ;)

sommarrail
Zlutface sa:
SNYGG backyard !
Men hur kan ni glida på dem där mattorna!?
dem ser "torra" ut som att dem inte går o glida på!?:P
Vi har samma setup konstgräs från rusta, och det fungerar grymt att glida på! Bara blöta ner med vattenslangen så får man grymt med fart. Vi körde med pressenning + såpa innan, meni rustakonstgräs är det mycket bättre glid!

sommarrail
Vi kör med rusta konstgräs och de funkar bra om man använder vatten och diskmedel till.

sommarrail
apa3jd.jpg

så ser min setup ut :)

jag har rustas konstgräs men jag fick köpa hönsnät och ha ovanpå annars gled det inget :(

Senast ändrad:
sommarrail
Av: mbw Online | Idag 10:54 Citera

så ser min setup ut :)
jag har rustas konstgräs men jag fick köpa hönsnät och ha ovanpå annars gled det inget

Provade du att spruta vatten på konstgräset?

sommarrail
Vad kostar ett PVC rör på k-rauta?
Jag vet att det är ganska lätt på att få tag på utan att köpa det men skulle vara kul att veta pris ändå.

sommarrail
TheFibretech sa:
Jag vet att det är ganska lätt på att få tag på utan att köpa det men skulle vara kul att veta pris ändå.
köpte mitt genom min pappa som har en vän som är rörmokare och 2st rör som var 6m långa kostade 360kr. ska kosta 240 styck annars tror jag :)

sommarrail
fnacke sa:
TheFibretech sa:
köpte mitt genom min pappa som har en vän som är rörmokare och 2st rör som var 6m långa kostade 360kr. ska kosta 240 styck annars tror jag :)
okej, då är det bättre att leta upp ett par halvslitna rör gratis.

sommarrail
allt material kan man ju hitta på byggställen, de skiter fullständigt i om det saknas två rör och lite plankor. konstgräs eller liknande kan man också hitta runt fotbollsplaner ju...

sommarrail
jag är i största behov av lastpallar och dom bygger om och ändrar i hela jönköping nu! världens läge men pappa vägrar hämta en släpkärra och åka runt och hjälpa mig :(

sommarrail
TheFibretech sa:
jag är i största behov av lastpallar och dom bygger om och ändrar i hela jönköping nu! världens läge men pappa vägrar hämta en släpkärra och åka runt och hjälpa mig :(
Ta en cykel med pakethållare, så slänger du upp dem där bak och håller i med ena handen och plockar hem en efter en, :)

sommarrail
Mangeeeee sa:
TheFibretech sa:
Ta en cykel med pakethållare, så slänger du upp dem där bak och håller i med ena handen och plockar hem en efter en, :)
så gjorde vi när vi skulle fixa lastpallar till en annan summar setup.
Då fick vi laspallar av några som byggde om precis där vi bodde. nu måste vi ner för backar och igenom stan typ 4km för att få tag på dom. så behöver jag 20 st så det blir nog ganska jobbigt.

Sen undrar jag hur man fästar pallarna i varandra. asså på bilden när ni har ett gäng stående, sen en som går ut 45 grader och håller upe 2 andra pallar. hur står den?

sommarrail
TheFibretech sa:
Mangeeeee sa:
TheFibretech sa:
så gjorde vi när vi skulle fixa lastpallar till en annan summar setup.
Då fick vi laspallar av några som byggde om precis där vi bodde. nu måste vi ner för backar och igenom stan typ 4km för att få tag på dom. så behöver jag 20 st så det blir nog ganska jobbigt.

Sen undrar jag hur man fästar pallarna i varandra. asså på bilden när ni har ett gäng stående, sen en som går ut 45 grader och håller upe 2 andra pallar. hur står den?
Spik kanske vi använde iaf stora spikar och det blev jätte stabilt.

sommarrail
M-attee sa:
allt material kan man ju hitta på byggställen, de skiter fullständigt i om det saknas två rör och lite plankor. konstgräs eller liknande kan man också hitta runt fotbollsplaner ju...
nån som provat om "riktigt" konstgräs glider, ni vet de mer plastiga som man lirar boll på?

sommarrail
måste fråga om det är några som inte fått PVC - Rör från byggplatser när ni frågat? det känns som att alla får och det är skit lätt, är det så lätt?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp