Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sport Conrad second hand?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 372007" data-attributes="member: 12152"><p>Jag tror inte ett dugg på att Völkl skulle ha en separat produktionslina speciellt ägnad åt Conrad. Det finns inte en chans att det skulle vara motiverat med en sådan investering, ha speciell personal som jobbar bara med det osv. Så stora är inte S-C, hur mycket Hasse än stör sig på dom. </p><p></p><p>Att ett företag som Völkl medvetet skulle förse en lågprisaktör med skidor som ser likadana ut som deras "riktiga" produkt, men med sämre kvalitet, bara för att lågprisaktören ska kunna vara just billigast på marknaden är en absurd och fullständigt orimlig tanke. Völkl har inget att tjäna på en sådan manöver, utan skulle underminera sitt varumärke som till stor del är uppbyggt kring kvalitet. </p><p></p><p>Däremot står det ju utom allt tvivel att SC har någon form av speciell relation till Völkl, eftersom dom har tillgång till andrasorteringsgrejor. Tillverkare i alla sektorer är alltid restriktiva när det gäller att släppa ut felproducerade enheter på marknaden, oavsett om det är grafikfel eller något annat, men SC har lyckats nå ett undantag. Har man den typen av relation är det inte ett långt steg till att tex upprätta avtal om att köpa stora partier skidor där det snålas in på något steg i kvalitetskontrollen på slutet eller liknande. Men det är osannolikt. Jävligt osannolikt. När Hasse säger att han har slipat flera skeva Conradlagg tror jag helt enkelt att det beror på att Conrad numerärt sett är väl representerade bland åkare som åker på skidor i det övre segmentet. </p><p></p><p>S-C:s prisbild baseras med största sannolikhet på volym i försäljning och inköp. Med den mängd skidor som passerar reella eller virtuella kassor på Conrad så kan man helt enkelt klara sig med ett lägre påslag på varje enskild produkt. En stor butik är en bra kund för leverantörerna och S-C kan säkert också pressa priserna något redan vid leverans från agenturen. Det fungerar helt enkelt som i vilken handel som helst. Störst går först. Sen att Intersport och liknande kedjor totalt sett är enormt mycket större än S-C eller någon annan fristående butik är givet. Men masskedjor som Intersport har en helt annan kundgrupp och köper inte in några mängder av Völkls bredlagg. </p><p></p><p>Völkl har kvalitetsproblem rent generellt i mitt tycke, oavsett i vilken butikshylla skidorna står. Förra årets Mantra och Gotama var ojämna i kvaliteten och krävde rejält med omtrimning för att prestera på topp. Förhoppningsvis är det åtgärdat till i år, men de indikationer jag har fått än så länge tyder inte på det. Jag har tex klämt på ett slumpmässigt utvalt par Katana på Alpingaraget. Det var fullständigt oacceptabelt ojämnt i spannet. Den ena skidan var tydligt normalspannad, den andra negativ lika mycket, plus att båda var ojämna i spannkurvor. Att en sådan skida kan slinka igenom kvalitetskontroller är både skrämmande och ett bevis för att något är fel hos Völkl när det gäller kontroll av produktionen. Conrad eller ej.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 372007, member: 12152"] Jag tror inte ett dugg på att Völkl skulle ha en separat produktionslina speciellt ägnad åt Conrad. Det finns inte en chans att det skulle vara motiverat med en sådan investering, ha speciell personal som jobbar bara med det osv. Så stora är inte S-C, hur mycket Hasse än stör sig på dom. Att ett företag som Völkl medvetet skulle förse en lågprisaktör med skidor som ser likadana ut som deras "riktiga" produkt, men med sämre kvalitet, bara för att lågprisaktören ska kunna vara just billigast på marknaden är en absurd och fullständigt orimlig tanke. Völkl har inget att tjäna på en sådan manöver, utan skulle underminera sitt varumärke som till stor del är uppbyggt kring kvalitet. Däremot står det ju utom allt tvivel att SC har någon form av speciell relation till Völkl, eftersom dom har tillgång till andrasorteringsgrejor. Tillverkare i alla sektorer är alltid restriktiva när det gäller att släppa ut felproducerade enheter på marknaden, oavsett om det är grafikfel eller något annat, men SC har lyckats nå ett undantag. Har man den typen av relation är det inte ett långt steg till att tex upprätta avtal om att köpa stora partier skidor där det snålas in på något steg i kvalitetskontrollen på slutet eller liknande. Men det är osannolikt. Jävligt osannolikt. När Hasse säger att han har slipat flera skeva Conradlagg tror jag helt enkelt att det beror på att Conrad numerärt sett är väl representerade bland åkare som åker på skidor i det övre segmentet. S-C:s prisbild baseras med största sannolikhet på volym i försäljning och inköp. Med den mängd skidor som passerar reella eller virtuella kassor på Conrad så kan man helt enkelt klara sig med ett lägre påslag på varje enskild produkt. En stor butik är en bra kund för leverantörerna och S-C kan säkert också pressa priserna något redan vid leverans från agenturen. Det fungerar helt enkelt som i vilken handel som helst. Störst går först. Sen att Intersport och liknande kedjor totalt sett är enormt mycket större än S-C eller någon annan fristående butik är givet. Men masskedjor som Intersport har en helt annan kundgrupp och köper inte in några mängder av Völkls bredlagg. Völkl har kvalitetsproblem rent generellt i mitt tycke, oavsett i vilken butikshylla skidorna står. Förra årets Mantra och Gotama var ojämna i kvaliteten och krävde rejält med omtrimning för att prestera på topp. Förhoppningsvis är det åtgärdat till i år, men de indikationer jag har fått än så länge tyder inte på det. Jag har tex klämt på ett slumpmässigt utvalt par Katana på Alpingaraget. Det var fullständigt oacceptabelt ojämnt i spannet. Den ena skidan var tydligt normalspannad, den andra negativ lika mycket, plus att båda var ojämna i spannkurvor. Att en sådan skida kan slinka igenom kvalitetskontroller är både skrämmande och ett bevis för att något är fel hos Völkl när det gäller kontroll av produktionen. Conrad eller ej. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sport Conrad second hand?
Tillbaka
Topp