Sportlov - St Anton, Chamonix eller nåt annat?

Lenzer

Medlem
Tjena!

Jag och ett stort gäng polare ska åka någonstans på sportlovet i vinter. Vi är dock oense om var. Vissa av oss vill ha bra skidåkning medan andra av oss tycker att det är viktigare med bra fest. Har ni bra förslag på skidorter med bra afterski, bra barer och bra klubbar? Vi har varit i val d'isere tidigare och vill inte åka dit igen. Vi funderar kanske på St Anton eller Chamonix men vet inte riktigt.

Tack

Chamonix är grymt om ni har bil. Eftersom systemen ligger så utspritt kan det bli lite meckigt med mycket bussåkande annars. After-skin är grym där, chambre-neuf känner väl de flesta till. Men som sagt, utan bil så är det väl inte ultimat att åka dit endast en vecka.

Själv ska jag antagligen ner till Engelberg över jul och sportlovet, har hört att det är väldigt fin terräng där. Liftkorten är relativt billiga också om man ska vara där längre än två veckor men inte hela säsongen så om ni funderar på att dra nån mer gång så kan det löna sig att köpa säsongskort och sen kränga det för en 500-hundring.

har aldrig varit i Cham, men dock i Anton. St Anton är grymt för er alla, grym skidåkning på alla nivåer(om det är bra med snö). Afterskin är hur nice som helst, utomhus som inomhus. Nattklubbar är lite begränsat men det finns några större och det är helt ok där. Bor ni i byn så är det nära till allt, lift, afterski, affärer. Dyrare att åka till Anton men biligare att leva gemför med Cham.

Kör hårt!

Finns ganska många sånna här trådar som ni nog kan få en del info från...

Hursomhelst är Val Thorens ett riktigt bra alternativ. Världens största sammanhängande alport, byn är uppbyggd mitt i backen så ni tar på er skidorna precis utanför dörren... Finns massor av afterski (både inne å utomhus) och riktigt bra nattklubbar. Perfekt ort att åka till på sportlovet då det bara är massa ungdomar där då. Val Thorens är även billigare än att åka till St Anton och mat är inte speciellt dyrt då man kan äta kebab för 4 euro eller hamburgare för 2,4 euro i backen...

Smakprov på sista afterskin i vintras:

Håller med föregående talare. Ett annat plus är att massor av dessa ungdomar kommer vara svenskar. Vill ni ha en grymt komplett resa kika på www.rollinsnow.se

koitrand sa:
har aldrig varit i Cham... Dyrare att åka till Anton men biligare att leva gemför med Cham.
Så hur vet du detta om du nu inte ens varit där?

Man kan "festa" nästan varje dag, eller definitivt varje fredag och lördag. Sportlov har ni en gång om året, varje kväll ni "festar" är en dag av mer eller mindre förstörd skidåkning. Ser du vad jag försöker säga? Alkohol och skidåkning är en dålig kombination man måste välja vad man vill mest.
Gillar man skidåkning så dricker man inte mer än några glas på afterskin sen äter man middag och sover. Gillar man alkohol mer än skidåkning så är man antingen alkoholist eller så bör man inte åka på skidresor.

balanselius sa:
koitrand sa:
har aldrig varit i Cham... Dyrare att åka till Anton men biligare att leva gemför med Cham.

Man kan "festa" nästan varje dag, eller definitivt varje fredag och lördag. Sportlov har ni en gång om året, varje kväll ni "festar" är en dag av mer eller mindre förstörd skidåkning. Ser du vad jag försöker säga? Alkohol och skidåkning är en dålig kombination man måste välja vad man vill mest.
Gillar man skidåkning så dricker man inte mer än några glas på afterskin sen äter man middag och sover. Gillar man alkohol mer än skidåkning så är man antingen alkoholist eller så bör man inte åka på skidresor.
Bara för att man festar måste ju inte det betyda att man ballar ut totalt och kommer hem sju på morgonen, lägger en pizza och sen somnar. De går ju att kombinera utan problem.

mmmmm sa:
balanselius sa:
koitrand sa:

Bara för att man festar måste ju inte det betyda att man ballar ut totalt och kommer hem sju på morgonen, lägger en pizza och sen somnar. De går ju att kombinera utan problem.
Utan problem? Att gå ut och dricka två drinkar och lägga sig vid ett, visst.
Inte många som skulle kalla det för festa dock. Alla t o m stålmannen baelter ovan blir trötta om de åker en hel dag ( åker, inte sitter och solar) och att sen fortsätta röra på sig och dricka alkohol som tro det eller ej inte är bra för sömnen, så kommer man inte vara fräsch dagen efter. Man kan åka dagen efter, visst men man är långt ifrån på topp. Gillar man skidåkning vill man vara på topp. Varför åka 180 mil för att dricka sprit när man kan göra det hemma?

Dessutom blir festandet tråkigare när man har åkt mycket för man har inte lika mycket ork att dansa och driva runt eller vad folk nu känner för att göra. Så nej det går inte att kombinera utan problem, annars hade jag inte skrivit det.
Solcharter och supande verkar gå utmärkt dock.

Domme sa:
balanselius sa:
baelter sa:
Jaha, så det är jag som skriver massa grejjer om folk på internet utan grund till det? Sen läste jag på Aftonbladet att det fanns nått som heter ironi och tänkte prova på det, var inte så häftigt som jag trodde.
Du fick precis vad du gav.
mens?
är detta ytterligare ett försök till ironi? Isåfall är det det bästa ni kan åstadkomma? Var är humorn? Ska ni angripa nån gör det med lite stil, nu kan man ju tro att ni fått era färdigheter från youtubekommentarer.

sayonara, orkar inte med det här stället, är alldeles för känslig för idioti, tar en lång paus förhoppningsvis för evigt den här gången.

Senast ändrad:
Blidee sa:
Chamonix är grymt om ni har bil. Eftersom systemen ligger så utspritt kan det bli lite meckigt med mycket bussåkande annars. After-skin är grym där, chambre-neuf känner väl de flesta till. Men som sagt, utan bil så är det väl inte ultimat att åka dit endast en vecka.

Själv ska jag antagligen ner till Engelberg över jul och sportlovet, har hört att det är väldigt fin terräng där. Liftkorten är relativt billiga också om man ska vara där längre än två veckor men inte hela säsongen så om ni funderar på att dra nån mer gång så kan det löna sig att köpa säsongskort och sen kränga det för en 500-hundring.
Och mycket folk. Jul och nyår så kan du räkna med att stå i kö en timme för att ta dig upp i systemet i Engelberg. Men det vet du väl redan?

ursäkta att jag avbryter er underhållande diskussion. Men jag kan faktiskt komma med det rätta svaret till era problem, då det faktiskt är mig som den tråd berör.
Förra sportlovet var vi också i alperna och det var en fylleresa utan like. Skidåkning fram till eftermiddag, full och dansglad som fan på afterskin, hem och byta om och käka, sen ut igen kröka järnet hela natten, pizza, hem och i säng, upp till liftöppning, samma visa 5, 6 dar i rad, funkade helt utmärkt! Tog några veckor att repa sig ordentligt men det var helt klart värt.

Nu kan jag hålla med om att man inte får ut all skidåkning om man har druckit sprit dagen innan men det är inte högst prioritet just nu för mig då jag ändå kommer åka tillräckligt med skidor senare i livet...

Slutsats: alkhol + skidåkning funkar utmärkt! skidåkning är det bästa som finns, varför inte kombinera det med trevligt sällskap och stora mängder alkohol? För oss funkade det utmärkt!

För att komma till den egentliga saken, finns det någon som har tips och info om uteliv i st anton?

Det är alltid röj i Anton! Dock ganska mkt på säsongarnas villkor, där vi är är det fest!

Men gråt en skvätt din svaga människa..

Att du inte orkar kröka och åka skidor är ditt problem. Du är väl antagligen gammal, mesig, tråkig eller alla tre. Att supa och åka lagg 1 vecka är för fan ingenting, jag (och många med mig) gjorde det i 5 månader i sträck, varje dag, i flera år. Låt folk göra som de vill och sluta bestäm vad andra ska tycka och tänka..

Men glad är jag att du håller dig hemma så man slipper möta massa sura sopor på krogen när man är där för att ha kul. Ingen tvingar dig att gå ut och det låter som du är en riktigt värdelös människa ändå så stanna du hemma..

Tillbaka
Topp