Sprucken plast Salomon L7

estar

Medlem

På dotterns skidor har plasten vid 3 av de 4 bakersta skruvarna på bindingen spruckit som på bilden.

Skall det va så :/

Det finns ju en metallskena under som den rörliga delen av bakdelen glider i och skruven säkrar den skenan.
Alltså bör den inte kunna lossna med mindre än att skruvarna gängar ur sig.

Är det någon som har tillgång till en monteringsmanual för denna bindning så man vet hur det är tänkt att vara?
Att man har rätt skruv? Att man drar åt med rätt moment etc?

Man vill ju liksom inte att det skall knasa till sig, inte minst för barnen..

Tack på förhand,
Erik

Tack för svaret Jens,

Är lite osäker på om det går att reklamera då det är rätt många år sedan jag köpte dessa, de har gått i arv från storebror. De fastnade på bild februari 2012 var säkert nya då!

Anledningen till att jag såg det var att dottern har nya pjäxor så jag skulle kolla förspänningen och tyckte bakdelen satt löst. Och när jag skulle dra åt skruvarna såg jag sprickorna.
Ju hårdare man drar skruven, desto mer glipar det.
Eller ska det flexa?

Hmm, bäst man går och pluggar på vad man skall köpa till henne om det behövs nya prylar :-)

Ah ok ok,

är i USA så har lite svårt att kolla nu men om du vill så kan jag när jag kommit hem kolla om det finns reservdel att få tag i.

//Jens

Senast ändrad:
Det där har varit en ganska vanlig skada i många år på Salomonbindningar upp till och med S914, dvs de som har den infästningen. Om det händer brukar det inträffa efter minst hundra åkdagar och då framförallt på bindningar där monteringen har varit lite sned från början så att det har funnits en snedbelastning. Det är dock sällan ett allvarligt problem, eftersom den skruven är en form av lätt flytande montering på Salomons låg- och mellanklassbindningar. Jag har alltid tyckt att det är en ganska konstig konstruktion, eftersom det bakre skruvparet inte går igenom bottenplattan, utan bara sitter utanför och håller fast plattan via en mycket mjuk plastdetalj. Istället tas den mesta kraften upp av det främre skruvparet som sitter direkt genom plattan. Om din dotter är liten och lätt kan hon säkerligen fortsätta att åka med den där utan problem. Men det är dumt att chansa när det gäller bindningar. Ett haveri kan vara riktigt farligt om det sker på fel ställe.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp