Sprutpjäxor vilka ska man ha?

Dante99

Medlem
Tjena!

Ska under veckan här in till Udenssport i göteborg för att ev Spruta en pjäxa. Dem erbjuder en sprutsko med Tecnica Mach 1 120 MV tänkte kika läget på forumet här och se om någon har erfarenhet av dem?

Om annat vad rekommenderar folk idag om man vill spruta pjäxor?

Vikt 100+ kg stark som en björn, åkteknik duglig men som vanligt mer gärna än bra, håller mig till hård piståkning eller gärna strax utanför i pudret när det tillåts.

Tack för svar!
/Dante

Pjäxan är säkert bra, men bara om den passar din fot. Dessutom borde du ha en hårdare pjäxa, om du väger som du säger. Jag själv väger runt 65 kilo och åker på en lange rx130. Jag tror att du kommer tycka att en 120-flexpjäxa är för mjuk för dig, så satsa på en hårdare.

Strolz är grymma(st). Finns i två varianter, en styvare och en lite mjukvare. Jag har den styva med den lite hårdare skumblandningen. Sitter som en "smäck". Kommer aldrig att åka på något annat. Grym allroundpjäxa (som jag kompletterat med en turpjäxa från Dalbello för backcountry). Kostar visserligen cirka 10.000 kr, men kostar det så smakar det :)

Har funderat på Strolz då farsan åker dem med det hårda skalet sen 23 år tillbaka, men Sportspec i GBG har inget bra rykte och det skiljer 2.5 k gentemot tecnican jag skrev om däruppe, därför ville jag ställa frågan om hur mycket det skiljer sig åt.

Tack för bra svar!!

Åker med Sidas Race liner i ett 98mm skal med 130 flex.https://www.sidas.com/en/products/181-classic-pu-race.html
Jag tycker att det funkar bra med en riktigt tajt fit men det blir kallt med en sprutade liner, eluppvärmda sulor eller strumpor är ett tips.
En annan sak, jag måste ta på mej linern först och sedan sätta på mej pjäxorna

Gå till Udens, har köpt flera pjäxor där. Elof som äger kommer att hjälpa dig. Om du måste ha sprutsko så fixar dom det i flera olika skal. (den du nämner är det säkert en deal på)
Håller med tidigare om att ha lite högre flextal. Jag väger in runt 100kg och jag gick upp till 130 flex när jag köpte nya sist.
Har problem fötter men med lite lästning och formgjutna sulor samt lite efterjusteringar så fick vi till en bra pjäxa utan att spruta. Kolla in på skistore när du ändå är där (ligger jätte nära) dom har också bra koll på pjäxor (trevlig butik)
Tror utan att ha handlat pjäxor att sportspec är också bra, har racepreppat mina pistskidor där några ggr, resultatet har varit helt perfekt..
Lycka till.

Tillbaka
Topp