Sprutsnö i plusgrader..

sebbe_h

Ny medlem
Sprutsnö i plusgrader..
var ju så tvungen att skriva några rader efter att ha varit på världshistoriens första interessanta kemilektion..

Tydligen finns det ett protein i nån bakteria som årdnar upp vattenmolekyler i kristallform (snö). Detta i stort sätt oberoenda av temperatur. I inslget som sa dom typ att det ibland används för att tillverka snö till skidanläggn.

Det lät ju fett tufft tyckte jag. grejjen e ju att filmen vi glodde på var från typ nån gång i början på 90-talet. Har aldrig hört om det här förr.. Om det nu uppfanns på 90-talet borde man väll ha kunnat utvecklat det..

Nån som hört nått om skiten?

Sprutsnö i plusgrader..
"hört nat om skiten?" det dar var val sa langt ifran skit man kan komma!
har du nan liten mer information som man skulle kunna googla for att fa reda pa mer? lat jakligt intressant!

Sprutsnö i plusgrader..
jag vet inte. kemiläran visa nån film om typ vatten. filmen inehöll massa galna kemister som typ sa att vatten va rätt speciellt. Sen helt plötsligt som dom att det finns protein i vissa bakterier som kan årdna upp molekylerna så att de bildar kristallstruktur.

Detta baserade sig i sin tur på den laddning som finns i vattenmolekylen.
i kristaller ser vatten ut typ som en sexhörning där de positiva väteatomerna attraheras av den negativa syreatomen..

I vanligt vatten rör sig atomera för snabbt för att de ska dras till varran på kristallsätt. Men det här proteinet lyckas alltså. fråga mig inte hur.

Sen var det några bilder nåra "hökarängen åkare" tättfäljt av snösprut system och sen typ nån form av tankar där man bara hälde ner dom här bakterierna i vattenet och sen vart det is eller snö beror ju på hur man ser det....

Ni får ju ursäkta att jag kanske inte var riktigt vaken på kemin. Det e ju snart sommarlov..
Tror det fanns nått namn för det här proteinet eller bakterierna och jag tror det börja på L, men det hjälper ju inte så mycket...

Sprutsnö i plusgrader..
haha.. snackar ni om typ "osmältbar snö"... fixa det! då blir jah glad och ni antagligen väldigt rika...

jah måste med ge att jah inte riktigt läst allt på den där länken men vad jah har förstått att ni snackar om är ett ämne kristalliserar vattnet vid en lägre temperatur.. sånna ämnen finns, och dom används i stortsätt alla snösprutnings system.. ( det är därför man inte ska äta konstgjord snö )

där emot ifråga sätter jah all man kan sänka vattnets frys pungt till över nollgrader..

Sprutsnö i plusgrader..
näe. egentilgen handlar det om att kunna tillverka iskristaller vid en högre temperatur. fanns massa annt tjaffs på den länken vet. Om snön blir resestant mot värme... kanske??
Tror inte det...

Om jag lyckas ragga ihop nåra homies så kan jag köra ett projektarbete om det efter sommaren ;P

Sprutsnö i plusgrader..
För att snökristaller ska frysa spontant så krävs en temperatur på -41 grader C. Om vattnet ska kunna frysa till snö tidigare måste det finnas en kärna att frysa kring.

Det är den kärnan som det här bakterieproducerade proteinet utgör. Egentligen kan vattnet frysa kring vad som helst. Med sjunkande temperatur så blir fler partiklar lämpliga som fryskärnor och vid -41 så kan det alltså frysa spontant. Proteinet är den mest optimala fryskärnan som upptäckts så här långt.

Dock så ska vattnet fortfarande frysa kring en partikel vilket det krävs temperatur under 0 grader för. Teoretiskt finns det några sätt att kringgå detta med någon grad genom att skapa ett kallare microklimat i luftpaketet just kring vattenmolekylerna som ska frysa men det blir antagligen en så komplicerad historia att den inte skulle fungera i praktiken.

Sprutsnö i plusgrader..
När jag jobbade som snöläggare (90-talet) var produktnamnet Snowmax på påsen med "bakterier" som man blandade i vattnet innan det sprutades ut.

Tillbaka
Topp