St Anton Skilehrer!

mattish0

Ny medlem
St Anton Skilehrer!
Tjenare!

Blev precis medlem på detta forum då jag framför allt har lite frågor om St.Anton!

Som det nu ser ut ska jag åka ner och gå Skilehrer TEIL 1 i StAnton den 3e december, t.o.m. 13 dec, via Snowsporttirol.

Nu undrar jag, har denna kursen bra rykte, är den bra? Hur pass avancerat är det för en svensk som kan måttligt med tyska?
Vad är det smartaste sättet att färdas dit på? Ungefär hur ser jobbmöjligheterna ut efter kursen?

Ursäkta om det blev en hel uppsjö med frågor, men sitter och grubblar mycket!

Tack på förhand
Martin

St Anton Skilehrer!
Har gjort 2 säsonger i anton vet att det var några svenskar som jobbade skidlärare, dock så är nog bra tyska ett krav.

Sen om jag inte är helt ute och cyklar så gills inte den utbildningen som steg 1 i Sverige, alltså kan du bara jobba i Österrike med den ubildningen du får, som sagt gjorde säsong för ett par år sedan så lite diffust. Hoppas jag gav dig ett hyffsat svar iaf!

Sen resan ner finns lite olika alternativ, jag har prövat lite olika men tycker helt klart nattåg från Köpenhamn är skönast, absolut om man plockar upp en platta fulöl innan avresan. Byte i Munchen på morgonen sen framme på förmiddan, billigt (inga överviktsböter) och enkelt!

peace dave

St Anton Skilehrer!
Servus,

jag gjorde teil1 i St Anton 2009 men hade kört två säsonger där tidigare varav en jobbandes som skidlärare utan utbildningen. Angående kursens rykte och hur bra den är är svårt för mig att säga då jag inte har någon annan utbildning att jämföra med, dock är det absolut den utbildningen som gäller om du vill jobba i St Anton. Generellt brukar de vara ganska tveksamma till folk som gått någon annan utbildning än deras egen.

Kursen är 10 dagar och på alla sätt extremt enkel. Jag hade någon i min grupp som knappt stått på skidor förut men ändå klarade kursen utan problem. Angående tyskan så är det inget större hinder för att klara kursen, dock ligger du bättre till för att få jobb i St Anton om du klarar lite basic-tyska. Undervisningen sker på tyska och det teoretiska provet är också det på tyska men provet är på den nivån att om du frågar läraren om hjälp så hjälper han dig.

Dock, vill du sen jobba helsäsong (inte bara peak-season) i St Anton så kan det vara värt att damma av skoltyskan lite lätt innan du åker ner då de enda som inte fick jobb heltid mitt år var en grupp engelsmän vilka inte pratade tyska överhuvudtaget. Dock fick de som ville av dem jobba på någon annan skidort när det fanns mindre att göra i St Anton så det löste sig ändå.

Sen vill jag bara påpeka att skidlärarjobbet inte är rätt arbete om du vill få ut så mycket som möjligt av din egen skidåkning under säsongen. Generellt måste du jobba 6 dagar i veckan, du hinner plocka 1-2 åk på morgonen och sen har du möjlighet att ta en timmas åkning efter jobbet, ingen tid för några längre turer alltså. Dock måste jag slänga in att jag tycker att jobbet är helt sanslöst kul och att jag har svårt att se många andra jobb i St Anton man kan nå som förstaårssäsongare som är lika roliga.

För transport finns lite olika alternativ (de flesta står det rätt mycket om på forumet), löser du bil (via bilkollektivet på fr exempelvis) är det klart skönast enligt mig. Tåget via köpenhamn är också rätt gött om du lyckas lösa en billig biljett (sök på forumet) och annars har du ju alltid flyg ner till innsbruck, zurich eller ev munchen även om det kan bli problem med vikter på flyget.

Lycka till & släng iväg fler frågor om det är något du undrar över!

St Anton Skilehrer!
Tack som bara den för svaren! Det hjälpte otroligt mycket!

#Rthq

Det är just skidlärare som intresserar mig mest, och jag skulle tycka det var otroligt kul att jobba som det. Jag har läst grundskoletyska + 1 år i gymnasiet, tycker det borde duga i detta fall. Riktigt snällt av dig att dela med dig av din erfarenhet från kursen. Har varit lite osäker innan om just språket osv.

Jag har nån liten instickare till. Efter kursen, får man jobbet via samma skola man utbildas på? I så fall, erbjuds det boende vid något slag?

Tack

Martin

St Anton Skilehrer!
Skolan och organisationen som håller i utbildningen hänger i egentlig mening inte på något sätt ihop. Dock är de flesta utbildarna skidlärare från St Anton Skischule och om inte något har förändrats de senaste två år är skidskolans chef, Richi Walter också chef/präsident för organsiationen som ansvarar för skidlärarutbildningen.
Men alltså, ingen som helst formell sammankoppling dem emellan och du måste själv söka jobb separat till St Anton skischule om det är där du vill jobba, det är fö den enda skidskolan i St Anton. Ansökan ska säkert skickas in snart, kolla upp det på skidskolans hemsida.

Om du efter avslutad utbildning får jobb på St Antons skidskola ingår det alltid boendet, boendet är dessutom av rätt hög standard om man jämför med övriga säsongarboende (läs: haus gruber).

Om jag var du skulle jag jobba lite på tyskan innan det är dags för utbildningen. Klarar du av att undervisa på tyska ökar dina chanser att få jobb men också dina chanser att få lite mer stimulerande grupper när du väl blivit anställd.

Viel glück!

St Anton Skilehrer!
Okej tack!

Så du rekommenderar att jag skickar ett mail till skidskolan angående jobbansökan innan jag åker ner?
Tyskan kommer sitta fint tror jag :)!

Tillbaka
Topp