St Anton

SaintX

Aktiv medlem
St Anton
Hej Börjar redan titta på destinationer i Alperna för familjen till nästa år. Hittar massor av trevliga byar med hjälp av forumet och googlande.
Dock är det som att när allt kokar ner så leder alla vägar till St Anton....eller finns det bättre förslag.
Förutsättningarna är följande:
- Vi bokar allt själv
- Ungar som är 15+13. Fixar alla pister utan problem. Den minsta är en erfaren parkråtta och vill ha ordentlig park.
- Vuxna älskar chargiga röda pister och gärna liftburen offpist utan guide(alltså lite puder vid sidan om)

När åker vi?
Finns det bättre alterantiv?

St Anton
Hej Börjar redan titta på destinationer i Alperna för familjen till nästa år. Hittar massor av trevliga byar med hjälp av forumet och googlande.
Dock är det som att när allt kokar ner så leder alla vägar till St Anton....eller finns det bättre förslag.
Förutsättningarna är följande:
- Vi bokar allt själv
- Ungar som är 15+13. Fixar alla pister utan problem. Den minsta är en erfaren parkråtta och vill ha ordentlig park.
- Vuxna älskar chargiga röda pister och gärna liftburen offpist utan guide(alltså lite puder vid sidan om)

När åker vi?
Om ni nu bokar allting själv, varför välja en skidort i det vanliga lilla charterutbudet?
Är det inte roligare att besöka en skidort som inte tillhör den handfull skidorter som alla redan har hört talas om?
Och komma till något som inte är en ”svensk- eller skandinavien-koloni”.
Det finns sååå mycket att upptäcka. ;)

St Anton
Om ni nu bokar allting själv, varför välja en skidort i det vanliga lilla charterutbudet?
Är det inte roligare att besöka en skidort som inte tillhör den handfull skidorter som alla redan har hört talas om?
Och komma till något som inte är en ”svensk- eller skandinavien-koloni”.
Det finns sååå mycket att upptäcka. ;)
Jag vet....det är ju därför jag frågar. Problemet är när vi listar våra önskemål så blir det lätt den som har allt. Hittar gärna en mysig destination som inte är alpernas Kanarieöar men då kan det även bli en chansning. Får jag bara några förslag. Har inte så många år kvar att "upptäcka"

St Anton
Jag vet....det är ju därför jag frågar. Problemet är när vi listar våra önskemål så blir det lätt den som har allt. Hittar gärna en mysig destination som inte är alpernas Kanarieöar men då kan det även bli en chansning. Får jag bara några förslag. Har inte så många år kvar att "upptäcka"
OK.
- Hur reser ni dit?
- Varifrån?
- Vilken vecka?
- Vilken typ av boende söker ni?
- Är det Österrike som ni vill till?
- Är det viktigt med ett stort skidområde vid byn ni bor i, eller är det intressant för er att göra dagsutflykter till andra skidområden?
- Är ett resmål med ett medelstort eller lite mindre skidområde intressant om skidåkningen är bra?

Jag är själv allergisk mot skidorter med mycket charter, de orterna tenderar att tappa den lokala charmen.

St Anton
OK.
- Hur reser ni dit?
- Varifrån?
- Vilken vecka?
- Vilken typ av boende söker ni?
- Är det Österrike som ni vill till?
- Är det viktigt med ett stort skidområde vid byn ni bor i, eller är det intressant för er att göra dagsutflykter till andra skidområden?
- Är ett resmål med ett medelstort eller lite mindre skidområde intressant om skidåkningen är bra?

Jag är själv allergisk mot skidorter med mycket charter, de orterna tenderar att tappa den lokala charmen.
- Flyg från Luleå- Stockholm
- Det är där vi har dålig koll. Sportlovet är v10 här uppe. Är det lämpligt. Kan vara flexibla
- Självhushåll (AirBnB) eller liten B&B
- Nä måste inte vara ÖR. Isåfall Italien i andra hand ev Frankrike
- Vi har troligtvis inte bil så om det ska utflycktas så bör det finnas bra kommunikation. Helst alla nära.
- Det kan ju vara det men då en redig park är viktigt har jag förstått att de finns i de stor orterna.

Förstår helt och hållet att man bör hålla sig borta från chartermörkret och hitta sin pärla. Det är vår första resa till Alperna och det kommer att gå en del pengar. Vill vara lite säker på att allt finns även om lite av charmen försvinner. Lite som Skistar....inte supersexigt men allt fungerar.
Tittade lite på Zillertal....även det för mycket charter?

St Anton
Vill vara lite säker på att allt finns även om lite av charmen försvinner. Lite som Skistar....inte supersexigt men allt fungerar.
Tror du att skidorter som inte har charter inte fungerar?!
Det är väl snarare tvärtom.
Om du har Fjällen/Skistar-perspektivet för ögonen, glöm allt du har lärt dig. Det är inte applicerbart på Alperna.;)
Tittade lite på Zillertal....även det för mycket charter?
Beror på, de flesta gäster i Zillertal är privatgäster från Tyskland och Nederländerna. Kollektivtrafiken fungerar utmärkt i Zillertal precis som överallt i Österrike. Men vecka 10 är lite sent för Zillertal (förutom Hintertux).
Men för första alpresan kanske Zillertal är onödigt stort.

Rekommendation:
Nauders am Rechenpass i Österrike.
Medelstort skidområde, trevlig by med många barnfamiljer. Gemensamt liftkort med flera orter på den italienska sidan gränsen. Gratis skidbussar mellan alla skidorterna, inkl. Samnaun (CH) och Serfaus (AT).
Lägre prisbild än St Anton.

Om en skidort med ett stort liftsystem är viktigt för er, är rekommendationen Serfaus. Lika stort skidområde som St Anton/Zürs/Lech, trevligare by, soligare väder och ingen charter.
Hög prisbild (samma som St Anton).

Vi bor alltid på hotell med halvpension i Österrike (mycket trevligt).
Men det finns alla varianter på boende i Österrike.
Österrike har också den bästa boendestandarden av alpländerna.

EDIT:
För en barnfamilj är både Nauders och Serfaus bättre val än St Anton.

EDIT 2:
Skistar är en svensk ”lösning” ungefär som Systembolaget, med begränsade valmöjligheter för kunden. Det är Sverige som är konstigt och annorlunda, inte resten av världen.;)

Senast ändrad:
St Anton
ja, det finns det!

Om pengar inte är en begränsande faktor så kan ni naturligtvis åka till St.Anton - eller varför inte Zermatt...?

Men eftersom ni är från Norrbotten så skulle säkert flera i sällskapet uppskatta att kombinera skidresan med några dar på stranden? (v10 är ungefär som svensk sommar på Rivieran)

Mitt tips blir då Limone Piemonte, 10 mil med tåg från Nice (eller 20/30 Turin/Milano)
v10 brukar det vara bra med snö på berget och spirande vår i byn. Skidmässigt fyller Limone era krav (lite klen park dock) och lite till.

Jag gissar att totalkostnaden för ert sportlov blir ungefär hälften jämfört med St.Anton om ni åker till Limone istället, och en större upplevelse (mina tonåringar älskar stället!)

St Anton
Tackar för väldigt intressanta förslag. Ska verkligen kolla upp alla dessa. Har inte hört talas om någon av dem. Jättespännande! Det är dock väldigt viktigt att parken håller hög klass. Ska försöka släppa Skistartänket. Tyvärr har de haft den bästa (dyraste) standarden iallafall i sverige där vi har varit

St Anton
Tackar för väldigt intressanta förslag. Ska verkligen kolla upp alla dessa. Har inte hört talas om någon av dem. Jättespännande! Det är dock väldigt viktigt att parken håller hög klass. Ska försöka släppa Skistartänket. Tyvärr har de haft den bästa (dyraste) standarden iallafall i sverige där vi har varit
Det är väldigt mycket folk i pisterna i St Anton.

St Anton
Fundera över hur stort system ni tycker är nödvändigt. Som PC skriver kan nog vissa system nästan vara för stora för första alpveckan. Om ni tidigare varit i Åre, hur trötta är ni på åkningen efter en vecka där? Går inte att sätta likhetstecken mellan stort system och högt pris men ofta går de hand i hand.

Generellt brukar Italien ligga lite lägre kostnadsmässigt för liftkort och mat/dryck i backen men finns många prisvärda orter i Österrike och Frankrike också såklart.

St Anton
Hög klass på parken, det känns som att det begränsar möjliga orter. Små orter har sällan någon park alls.

St Anton
Hög klass på parken, det känns som att det begränsar möjliga orter. Små orter har sällan någon park alls.
Inte säkert att ens stora anläggningar har en acceptabel park; jag hittade ex ingen i stora Monterosa systemet (för några år sedan).

Däremot hade Pila en fin park i vintras. Men ingen åkte i den 🤷

Limone gick ut med att de skulle bygga riktig park den här vintern, men jag gissar att snöläget satte stopp.

Summa summarum: en bra park är inte helt pålitlig, kan skilja från år till år.

Laax har garanterat en grym park. Men dyrt och trist i övrigt

St Anton
Inte säkert att ens stora anläggningar har en acceptabel park; jag hittade ex ingen i stora Monterosa systemet (för några år sedan).

Däremot hade Pila en fin park i vintras. Men ingen åkte i den 🤷

Limone gick ut med att de skulle bygga riktig park den här vintern, men jag gissar att snöläget satte stopp.

Summa summarum: en bra park är inte helt pålitlig, kan skilja från år till år.

Laax har garanterat en grym park. Men dyrt och trist i övrigt
Ja, jag har aldrig haft behov av park, men man har ju sett dom...
Osäkerheten om det finns en bra park eller inte det året man själv ska åka kan ju vara lite otrevligt. Jag var i Flims-Laax för länge sedan men det gav inte mersmak om man säger så...

St Anton
Det är ju fusk men varför inte fråga chatgpt :):

Efter att ha jämfört de tre angivna webbplatserna – Skiresort.info, SnowTrex och Ridestore – framgår det att följande snowparker nämns på alla tre sidor:ridestore.se+2ridestore.se+2ridestore.se+2

🎿 Snowparker som förekommer på alla tre webbplatser:​

1. Arosa-Lenzerheide (Schweiz)
    Denna resort erbjuder fyra olika snowparks som passar alla nivåer av åkare.
  2. Ischgl/Samnaun – Silvretta Arena (Österrike)
    Ischgl har en stor och välskött snowpark samt en Funline på Idalp.
  3. Livigno – Mottolino Snowpark (Italien)
    Livigno erbjuder förstklassiga snowparker vid Mottolino och Carosello 3000, med pålitliga snöförhållanden.
  4. Laax (Schweiz)
    Snowpark Laax är uppdelad i fyra separata segment och anses vara en av de bästa snowparkerna i Alperna.
  5. Mayrhofen – Penken Park (Österrike)
    PenkenPark i Mayrhofen är en av de största och bästa snowparkerna i Europa, med mycket äventyr och kul.

Dessa fem snowparker är gemensamma nämnare på alla tre webbplatser och anses vara bland de bästa i Europa.

Om du är intresserad av att utforska fler snowparker eller behöver ytterligare information, kan du besöka följande länkar:

Dessa resurser erbjuder omfattande information om snowparker i Europa och kan hjälpa dig att planera ditt nästa vinteräventyr.ridestore.se+5ridestore.se+5ridestore.se+5

St Anton
Kunde inte hejda mig. Vet inte om det stämmer men det ser ju övertygande ut: ;)

Om du söker en skidort i Alperna med en riktigt bra snowpark, rimliga priser, många och långa röda pister samt snösäkerhet under vecka 10 (början av mars), så finns flera bra alternativ:
  1. Livigno i Italien – Här finns Mottolino Snowpark, en av Europas bästa parker med många olika linjer. Skidområdet har gott om röda och blå pister och är mycket prisvärt tack vare att det är en skattefri zon. Snösäkerheten är god tack vare hög höjd och gynnsamt mikroklimat.
  2. Les Deux Alpes i Frankrike – Denna ort har en stor och välkänd snowpark, många röda pister och möjlighet till glaciärskidåkning vilket gör att snösäkerheten är mycket god. Priserna är relativt rimliga.
  3. Mayrhofen i Österrike – Här finns Vans Penken Park som är en av de mest välkända parkerna i Europa. Det finns gott om röda pister i det stora Zillertal-området. Liftkortet är något dyrare men du får mycket skidåkning för pengarna. Snösäkerheten är bra med tillgång till högalpina områden och glaciärskidåkning i närheten.
  4. Avoriaz i Frankrike – En snösäker ort med flera parker, inklusive den miljövänliga Burton Stash Park. Den är del av det stora Portes du Soleil-området som har många röda nedfarter. Priserna är i allmänhet mer rimliga än i andra franska orter på hög höjd.
  5. Sölden i Österrike – Erbjuder en bra snowpark och ett stort utbud av röda pister, inklusive nedfarter från två glaciärer vilket ger mycket hög snösäkerhet. Prisnivån är mellanklass men värdet är högt tack vare den varierade skidåkningen.

Sammanfattningsvis är Livigno ett bra alternativ för den som vill ha en stark kombination av park och prisvärdhet. Les Deux Alpes är särskilt bra om snösäkerhet är viktigt. Mayrhofen är starkt för kombinationen park och röda pister.

St Anton
Om en skidort med ett stort liftsystem är viktigt för er, är rekommendationen Serfaus. Lika stort skidområde som St Anton/Zürs/Lech, trevligare by, soligare väder och ingen charter.

St Anton
Livigno har OS 2026 i bland annat snowboard i vinter så jag gissar att deras parker kommer att vara litet maffigare än vanligt den kommande vintern. Och det ligger högt så v 10 är inget problem, troligen mycket snö kvar även nere i byn vilket är mysigt.
Tycker att Livigno stämmer bra på era önskemål för den första alpresan. Enorma ytor med röda och rödsvarta pister med opistat däremellan. Trevlig by.

Sedan är det en smakfråga vad gäller charter och mindre kända orter etc, men för den första alpresan tänker jag att andra aspekter går före. De flesta här har nog gjort sina första alpresor till ”de stora” orterna. Men visst är det många svenskar som åker till Livigno - fast jag stör mig inte på det för egen del.

St Anton
Kunde inte hejda mig. Vet inte om det stämmer men det ser ju övertygande ut: ;)

Om du söker en skidort i Alperna med en riktigt bra snowpark, rimliga priser, många och långa röda pister samt snösäkerhet under vecka 10 (början av mars), så finns flera bra alternativ:
  1. Livigno i Italien – Här finns Mottolino Snowpark, en av Europas bästa parker med många olika linjer. Skidområdet har gott om röda och blå pister och är mycket prisvärt tack vare att det är en skattefri zon. Snösäkerheten är god tack vare hög höjd och gynnsamt mikroklimat.
  2. Les Deux Alpes i Frankrike – Denna ort har en stor och välkänd snowpark, många röda pister och möjlighet till glaciärskidåkning vilket gör att snösäkerheten är mycket god. Priserna är relativt rimliga.
  3. Mayrhofen i Österrike – Här finns Vans Penken Park som är en av de mest välkända parkerna i Europa. Det finns gott om röda pister i det stora Zillertal-området. Liftkortet är något dyrare men du får mycket skidåkning för pengarna. Snösäkerheten är bra med tillgång till högalpina områden och glaciärskidåkning i närheten.
  4. Avoriaz i Frankrike – En snösäker ort med flera parker, inklusive den miljövänliga Burton Stash Park. Den är del av det stora Portes du Soleil-området som har många röda nedfarter. Priserna är i allmänhet mer rimliga än i andra franska orter på hög höjd.
  5. Sölden i Österrike – Erbjuder en bra snowpark och ett stort utbud av röda pister, inklusive nedfarter från två glaciärer vilket ger mycket hög snösäkerhet. Prisnivån är mellanklass men värdet är högt tack vare den varierade skidåkningen.

Sammanfattningsvis är Livigno ett bra alternativ för den som vill ha en stark kombination av park och prisvärdhet. Les Deux Alpes är särskilt bra om snösäkerhet är viktigt. Mayrhofen är starkt för kombinationen park och röda pister.
Les 2 alps är nog ett bra förslag. Sölden är ingen trevlig by och när jag var där i mars för några år sedan var det väldigt mycket folk i pisterna.

St Anton
Såg inget om budget i originalinlägget. Corvatsch/Furtschellas skidområde ligger vid Silvaplana och Sils-Maria, inte St Moritz. ;)
Ja, Silvaplana är ju prismässigt ungefär som en vecka i Vemdalen.:oops:;)

En skidresa till Schweiz är kostnadsmässigt helt out of scope för en normal svensk barnfamilj. Och Engadin är dyrt även för Schweiz.
Schweiz är trevligt, men det ger inte det mervärde jmf med övriga alpländer som priset indikerar.
Jag har skrivit tidigare att Österrike ger bäst kvalitet på de flesta punkter och bäst value för money av alpländerna (även när det gäller gastronomi om man bor på en rätt typ av hotell).

St Anton
Nu kommer jag säkert att få mitt huvud uppätet, men jag tycker att Val d'Isère borde passa era behov.

En fin park finnes, bra höjd så kommer att vara underbar snö tiden ni åker och stort som fan. Visserligen väldigt populärt ställe, men är det bra så är det bra och då åker mycket folk dit tänker jag, och det är jag den förste att gå i god för ;) Stod i liftkö sammanlagt 10 minuter under min senaste vistelse, visserligen under vecka 14 men folket sprider ut sig i det enorma systemet.

Det går att göra en vistelse där väldigt dyr om man vill, men jag kikade lite snabbt på turistbyråns boendeförmedling och det finns redan idag boenden för 1600€ för 4 personer för en vecka. Finns lättare lunchhak där du får en rejäl tallrik nuggets och pommes för 10€ och några euro till för dryck om man inte kör eget vatten. Går att hitta billiga flyg till GVA från Stockholm och sedan busstransfer med något av de 1000 olika bolagen.

St Anton
Otroligt engagemang. Väldigt tacksam. Utan inbördes ordning så har det kokat ner till: Les 2 alp, Mayrhofen, Serfaus. Hade gärna inkluderat Livigno men det känns som att det kommer att vara en cirkus där kring OS (5-22 Feb) Måste undersökas mer

St Anton
Otroligt engagemang. Väldigt tacksam. Utan inbördes ordning så har det kokat ner till: Les 2 alp, Mayrhofen, Serfaus. Hade gärna inkluderat Livigno men det känns som att det kommer att vara en cirkus där kring OS (5-22 Feb) Måste undersökas mer
Mayrhofen är en mycket trevlig by/stad, men jag hade skippat den vecka 10. Zillertal ligger lågt och det kommer troligen att vara snöfritt i dalen och ganska långt upp på sluttningarna. För v. 10 är i Zillertal är det bättre att välja Lanersbach eller Hintertux högst upp i dalen.
Serfaus och Les 2 Alpes är högt belägna skidorter som passar bra vecka 10, men det är två ganska olika typer av alporter.
Kanske svårt att veta vad man är ute efter om man bara har varit i fjällen. Skidåkningsmässigt är båda dessa orter på en annan planet jämfört med Skistar/Fjällen, men olika typer av ”ambiente” och stil mellan dem.

St Anton
Får vi bra boende och smidiga flyg så kan vi nog vara fexibla och resa tidigare
Varför det?
Vecka 10 är underbart i Alperna om man är på rätt skidort!☀️😎❄️⛷️
Så här såg det ut där jag var för tre veckor sedan:
1746704912380.webp

St Anton
Zillertal ligger lågt och det kommer troligen att vara snöfritt i dalen och ganska långt upp på sluttningarna. För v. 10 är i Zillertal är det bättre att välja Lanersbach eller Hintertux högst upp i dalen.
Åkningen i Serfaus och Mayrhofen är ungefär på samma höjd. Mayrhofen (byn) har sällan snö ens i januari-februari.

St Anton
Tycker Anton sågas lite elakt här. Anton är populärt av en anledning och med de spex du anger säger jag bara åk! Har själv besökt 15-20 orter i alperna, främst i Frankrike o Italien, och storgillar åkningen i Anton. Återkommer gärna dit. Jag vet dock inget om parker. Om man inte räknar ucpa har jag/vi aldrig åkt charter utan alltid fixat ihop en egen resa och då blir de betydligt billigare vilket gör att man kan välja de dyrare orterna. Vi har åkt några resor till Schweiz både sommar som vinter o vi är vanliga medelklassdonare. Airbnb lägenhet o egen mat gör mycket likaså att man anpassar resdagarna efter billiga flyg. Ja o transferen givetvis med tåg/buss. Vågar påstå vår senaste Åre resa blev lika dyr som senaste frankrikeresan. Smidigare förstås att välja nån av de större arrangörerna och om man inte är van resenär kan det du vara smidigt de första gångerna, innan man lär sig systemet . Era ungar är ju så pass gamla att de inte är beroende av mat o sovklockan för att fungera så det talar ju även för att man kan knixa lite mer med resan. Lycka till!

St Anton
Många bra råd. Om jag var dig skulle jag lagt in Avoriaz som också tipsas om till din lista. Bra park, mycket kort transfer från GVA, det finns minibuss shuttle. Härliga pister, lagom brant, man åker från dalgång till dalgång.

St Anton
Varför det?
Vecka 10 är underbart i Alperna om man är på rätt skidort!☀️😎❄️⛷️
Så här såg det ut där jag var för tre veckor sedan:
Visa bilaga 39194
Håller med, v10 är inte sent, brukar ta min skidvecka då. Snarare bra chans för ordentlig bas. I år var det en av sportlovsveckorna lokalt här. Statistiskt sett ligger som mest snö ovanför runt 1500 m i april/maj.
Möjligen om man åker till något lågt system med alla backar i solen så kan det bli problem.

St Anton
Nu kommer jag säkert att få mitt huvud uppätet, men jag tycker att Val d'Isère borde passa era behov.

En fin park finnes, bra höjd så kommer att vara underbar snö tiden ni åker och stort som fan. Visserligen väldigt populärt ställe, men är det bra så är det bra och då åker mycket folk dit tänker jag, och det är jag den förste att gå i god för ;) Stod i liftkö sammanlagt 10 minuter under min senaste vistelse, visserligen under vecka 14 men folket sprider ut sig i det enorma systemet.

Det går att göra en vistelse där väldigt dyr om man vill, men jag kikade lite snabbt på turistbyråns boendeförmedling och det finns redan idag boenden för 1600€ för 4 personer för en vecka. Finns lättare lunchhak där du får en rejäl tallrik nuggets och pommes för 10€ och några euro till för dryck om man inte kör eget vatten. Går att hitta billiga flyg till GVA från Stockholm och sedan busstransfer med något av de 1000 olika bolagen.
Ställer mig framför arkebuseringsplutonen jag också och föreslår tre dalarna, kanske enklast att åka med charter till Val Thorens. Det är fantastisk piståkning i överflöd, det finns enligt uppgift sex parker mm; "
Set across Les 3 Vallées ski area, the six snowparks and 37 fun zones offer endless snowsports enjoyment for all ages.".
Det ligger högt också och har garanterat snö i mars.

Tillbaka
Topp