Stålkant av, rådfrågning

Stålkant av, rådfrågning
Jadå. Det går.

Börja med att ta bort allt skadat material. Kanten som har fått smällen är förmodligen bara att slänga. Skaffa en bit ny stålkant istället. Det är lättare att använda och dessutom fäster limmet bättre. Åre Skidfabrik tex kanske kan avvara nån femcentimetersbit till rimlig peng om man frågar snällt. Sen stansar eller fräser du bort en bit belag (stans är att föredra, men det är ju tveksamt att man har tillgång till ett stansverktyg) som är tillräckligt stor för att allt skadat fiber blottläggs plus någon centimeter extra. Överkurs är att fräsa ur någon mm extra där stålkanten ska sitta. Det behövs inte, men gör det lättare att pressa ihop. Viktigt är att anpassa urtaget så att den nya stålkanten hamnar på samma höjd som den befintliga.

Kapa rent den kvarvarande kanten så att du är helt säker på att ingen delaminering kvarstår. Kapa i 45 graders vinkel, typ så här sett från belagssidan:

kvarvarande stålkant_____\ borttagen bit /_________kvarvarande stålkant

Sen kapar du den nya stålkanten så att den passar EXAKT i det urkapade hålet:

\__________/

Testa att allt passar. Sen förbereder du 3-4 små skruvar som du kan skruva fast stålkanten med under limningen. Borra små, tunna hål (ungefär halva skruvdiametern) så att du sen kan matcha kanten exakt med förfräsningen. Blanda lim, blaska på och sätt dit kanten med skruvarna. Låt härda och värm med hårtork nån gång i timmen de första 4-5 timmarna så att limmet verkligen sugs upp i kärna/underfiber. Snygga sen till genom att slipa ner skruvhuvudena och restlim, så att du får en bra bas för belaget. Är det mycket lim är en handöverfräs smidig, men akta så att du inte kommer åt stålkanten, för då ryker skärpan snabbt i fräsverktyget.

Stansa, eller skär, ut en belagsbit som passar i det frilagda ytan. Vät med lim och lägg en tunn glasfiberväv först och sen belag. Pressa samman med så många tvingar du kan hitta. Använd gladpack om du har pressmellanlägg som kan fastna i limmet. Låt härda och ta sedan bort överflödigt lim. Fyll i eventuella glipor med mer lim eller med belagsstång om det är i belaget. En planslip snyggar sedan till det hela så att det blir i princip som nytt om du har varit noga med passningen.

Stålkant av, rådfrågning
När jag tittar på skadan igen så hade jag nog börjat med att ta bort skadat material och sen laga delamineringen först.

Stålkant av, rådfrågning
Usch då:(

Jag hade iaf provat att göra som så här innan jag kasserar skidorna:
Ta fram hammare, en vass kniv, tvingar och epoxylim..
Börja med att göra rent och få bort så mycket skräp som möjligt från skadan med kniven.
I med långsamhärdande epoxy, (ev värma det lite så det blir mer lättflytande och tränger in överallt)
Därefter knacka med hammaren till stålkanten på rätt plats så bra som möjligt så den sitter så bra den kan göra.
Sätt tvingar som håller allt på plats medans epoxyn härdar.
Lämna därefter in skidorna på slip och belagsrenovering.

Förhoppningsvis håller då stålkanten om du gör som la_grave säger, använder den skadade kanten som ytterskida.
Kan även bli pannkaka av allt men då har du iaf försökt!

(edit: MnO han före och den lösningen han har är lite mer avancerad och bättre. Mitt förslag är mer av en bonnalösning:))

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp