Stålkanter på carvingskidor

freeride_nu

Aktiv medlem
Ska man, som på traditionella skidor, slöa kanterna längst bak och längst fram på carvingskidor? I sådana fall, på hur lång bit?

japp, annars så kommer du med största sannolighet få felskär. hur långt beror på från åkare till åkare. du får prova dig fram.

kör hårt

det ska du inte.
Att slöa till kanterna på "traditionella" skidor eller Carvare som du skriver är väl inte något "måste".

En helskarp innerkant (skilj på höger o vänster skida) ända från toppen hela vägen via midjan till längst bak är den ultimata slipningen. Glöm dock inte bort att bryna bort råeggen efter slipningen.
Du får skidor som lyder din allra minsta input och ger dig så mycket tillbaka.
Funkar bra även när det är mjukt underlag.
Men okey, ingen slappåkning rekommenderas.

Det kan vara viss finess med att ha främre och bakre delen på yttersidan något avrundad för att slippa felskär vid lite slarvig åkning.

/den okuvlige
Arc Tracer

Det där att runda av den yttre kanten borde gälla än mer om vi snackar telisar. Eller? Innerskidan tenderar ju till att åka lite "slarvigt" för det mesta då.
/Runken

man ska inte dra av nåt ifram och bak...det säjer sej självt. om man ska ha ett bra skär måste skidorna bita ifram och ibak...

Så här har jag lärt mig och gör:

Innerkanterna ska alltid vara skarpa och väl slipade (diamantbryne). Men de ska hängas i vinkel till belaget. (0.5 - 2 grader) Hängningen gör att man kan ha en vass kant utan att skidan felskär. När man väl behöver skärpan kantar man skidan hårt. Det finns mycket skrivet om detta på nätet... Ytterkanten hänger man mer (fram och bak) eller slöar något. Lycka till.

Hängning, helt rätt! Graden av hängning är dock beroende på personliga faktorer och eget tyckande. Själv tycker jag att ca 1 grad (SVÅRT att veta exakt) på både inner och ytter har funkat bra. MEN jag har alltid slöat till kanten ca 5 cm från spetsen även på innerkanten. Sen KÄNNS det som skidan går mjukare in i svängen i hög fart. Prova, och prova igen!

Hej alla
Hej
Jag kan inte så mycket om skidor, men jag tycker att det låter lite knepigt. Jag tror inte att dom gort profilen på skidan så att den är gord för att man ska ha slöare kannter på vissa ställen. Det tycker jag låter som jag tror. Gör som ni vill. Vad ni tycker är bra. Man borde inte kunna fåut full effekt av skidan, tycker jag, en hypotes.(om man gör så)
Hejdå, vi vill ju trots allt bara åka skidor.

Tillbaka
Topp