Stålkanter

pege

Medlem
Stålkanter
tjaa! jag har sökt i forumet men hittade inget om det jag undrare .. men jag undrar bara, jag har köpt nya skis till säsongen och funderar på att slipa ner mina stålkanter .. vad är det bästa att slipa med? och ska jag ens slipa eller låta stålkanterna slitas ut? :P

peeeaaace

Stålkanter
När jag köpt ny bräda eller så brukar jag dra stålkanterna längs med något järn. Tex stolpe, Rail, eller något annat detta brukar minska skarpheten vässetligt!

Stålkanter
om du ska slipa kan du ju ta o gnida dem mot stål eller järn nyp så dom blir trubbiga. om du vill slipa lite till kan du ju ta en vinkelslip eller en vanlig fil.

Stålkanter
...hmmm. Vill du ha vassa eller slöa kanter. Om det är slöa kanter som önskas är ju vinkelslipen ditt redskap! Helt outstanding! Grym avverkning!

Skämt åsido, om du vill slöa till kanterna kan du ta vilken metallfil som helst och ta bort eggen.
Om du däremot vill få vassa kanter är en en enkelgradig fil kombinerat med en s k filhållare bra att ha. Den gör att vinkeln på kanten är konstant, typiskt 88 grader (finns allt från 86 till 90). Finns många olika typer av hållare. Kolla på din sportbutik eller på SWIX hemsida t ex.

Hälsningar
Ace_DG

Tillbaka
Topp